|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Satt på jobbet och dryftade med jobbarkompisarna hur folk har råd att serva och fixa bilen på verkstad. Jobbar förövrigt som fordonslärare. Är helt galna priser som märkesverkstäderna tar, och att lura kunderna är mer regel än undantag. Som exempel: skulle köpa en ny termostat till min Skoda, satt och väntade på min tur och lyssnade på kunder före mig. En äldre herre fick betala 7000 för olja filter, byte bromsvätska och rengöring av bromstrummor? ( sistnämnda är ju att kontrollera backarnas Tjocklek och skick, rengöring vad gör man då, damsuger man trummorna eller?) Skam enligt mig då detta jobb tar Max en timme att göra om det inte skiter sig rejält med nipplarna på oken. Så hur f......n har ni råd även om det är normala priser? | |
| jag köper inte nya bilar utan bilar där garantin precis ska eller har gått ut sen servar jag den själv eller lämnar till en verkstad som lagar och mekar allt. | |
|
Gillar läget. Är även lite om mig och kring mig, jämför priser om det är större saker, kollar här på forumet och gör smågrejer själv. Med åldern kommer även bekvämligheten allt mer. Har märkt att en del verkstäder gärna "överlagar" bilen, offerter kan vara rent sjuka och på prylar som inte alls behöver bytas/lagas. Så det gäller väl att ha lite sunt förnuft också. De där 7 000 du nämner, undrar om du har hela storyn bakom. |
|
|
Servicekostnaderna är en piss i havet jämfört med värdeminskningen på nyare bilar. Huruvida servicen kostar 3000kr eller 7000kr är ointressant när bilen tappar 60-70 tusen kronor på ett år vilket är högst normalt på en bil av normal tjänstebilstyp. ------- //Lövet |
|
| Galet bra poäng Lövet :) | |
fredde 7 |
Att bilen eventuellt tappar 60-70 på ett år förändrar inte värdet av 7000kr Resonerar man så slutar man med all säkerhet i lyxfällan. Det finns mycket man inte behöver reflektera över isåfall, tex... *Handla mat på macken, skiljer inte mer än ngr tusen per månad. *Åt på lyxresturang vid varje jobblunch, blir inte mer än ngr tusenlappar extra er månad. Med Andreas resonemang blir det personlig kk på ngt år. |
| Galet bra poäng fredde 7 :) | |
|
Fredde: Om 4000kr spelar roll ska man verkligen inte köpa en ny bil. ------- //Lövet |
|
|
(Därmed inte sagt att jag tycker att det är värt det. Kör inte nya bilar heller för den delen) ------- //Lövet |
|
|
Det måste väl vara enklare att hamna i Lyxfällan om man tycker en förlust på 60-70 på ett år är skönare än en på 7? Men överlag har jag märkt att många inte vill se värdeminskningen, det finns till och med de som byter till en bensinsnålare bil, eller diesel utan att ens reflektera över posten värdeminskning. Jag gillar inte heller att räkna på värdeminskning :) |
|
Verdi |
Vildagnu, Hur har du råd att åka splitter ny 120d på en lärarlön? Jag lovar att den är dyrare än min även om min kräver lite "dyr" service. fredde 7, Förstår inte riktigt din liknelse. Billigare mat hittar man lätt, men är det så lätt att hitta en "hederlige harry" på hörnet som fixar bilen billigt, och som man kan lita på? Jag tvivlar. Därför kommer jag att fortsätta lämna min bil hos märkesverkstad. Robert Lundberg, Folk byter bil. Det händer. Sen passar många på att byta till en snålare bil och på frågan om varför de bytte så säger de att det är för att den är snålare. Vilket inte är helt sant. :-) Men det är politiskt korrekt att säga så. Det är FULT att vara intresserad av bilar idag. Ännu FULARE att gilla bilar med lite kraft i. Har en tjej på jobbet som t o m äter vegetariskt enbart pga "klimathotet" om som inte ens skulle drömma om att skaffa egen bil. Hon är inte ensam om såna tankar även om hon är rätt extrem. |
|
Principen då? Jag gillar inte att bli lurad även om jag har råd. (Märkes)värkstaden är värdefull när det gäller jobb som kräver specialverktyg, att man gärna gjort det förut etc. Tex byte av koppling och svänghjul fixar BMW på fyra timmar men jag skulle fundera ett tag innan jag vågade mig på nåt sånt. Service och enklare jobb däremot är pengar i sjön tycker jag då man dessutom gör sådant bättre själv i lugn och ro. |
|
| Verdi, självbedrägeri är en åkomma som ofta uppstår när det kommer till bilbyte, jag brukar själv drabbas. Jag bytte min XC70 till nuvarande och tjänade givetvis på affären när jag räknar på den minskade soppaförbrukningen. Jag gillar även att berätta om hur smart ekonomisk affären var, för det är som du skriver inte riktigt PK att byta bil bara för att det är kul. Att jag gjorde en riktig sopaffär på Volvon förtränger jag, den räknas inte :) | |
|
Varför skulle jag vara intresserad av att strössla tusenlappar runt mig bara för att jag kör nästan ny bil? Förstår det inte. Det räcker väl med den extrema värdeminskningen om det dessutom ska kosta flera procent av bilens värde vid varje service blir det onödigt dyrt snabbt. Däremot kan det vara en god investering att serva bilen på märkesverkstad i alla fall under garantitiden men det ser jag mer som att jag betalar för en extra försäkring än själva servicejobbet. Jag bävar inför tanken på vad nästa servicen ska kosta för min GTI, misstänker runt 6-7' för ny olja och "massor" med "avancerade och tidsödande kontrollpunkter, haha - jo säker :) Marginalerna på nybilar är ju inte speciellt bra så någonstans måste pengarna in. Servicen kommer alltså kosta en fjärdedel av värdeminskning för kommande år, det är HELT galet!!! |
|
fredde 7 |
verdi: Var inte menat så....utan en kommentar till Andreas som verkar tycka att ifall man har råd att förlora 70kkr på ett år så spelar 7kkr ingen roll. Jag vill påvisa att alla utgifter är just utgifter och bör spela roll, samtidigt ska man väl inte sila mygg och svälja elefanter, var väl förhoppningsvis så Andreas menade. |
|
Tja, vad menade jag egentligen. Det var väl egentligen att om man som nybilsköpare räknar med 60-70 tusen om året i värdeminskning och tycker "jamen, det är rimligt" då tycker man antagligen samma om serviceskillnaden mellan icke-märkesverkstad och märkesverkstad. När man servar på icke-märkesverkstad får man också vara beredd på negativa reaktioner av spekulanter i andrahand som kan dra ner besparingen av att serva på icke-märkesverkstad. Det får dock mindre och mindre betydelse ju äldre bilen blir. Ska man diskutera ekonomi så bör man också nämna utrustningshetsen. Man pratar om att bilen måste ha "x, y zzz annars blir den svårsåld begagnat" när det i verkligheten är så att extrautrustning i bästa fall har ett andrahandsvärde om 10-15% efter 3 år. Där finns det riktiga besparingar att göra. Men hur kul är det? ------- //Lövet |
|
|
Köper inte nya bilar och servar det mesta själv. Vill inte bränna pengar i onödan och det är kul att kunna lite själv om bilarna man äger. Har blivit ett 40-tal genom åren så lite har man väl snappat upp. Ibland förlorar man pengar när man byter bil, ibland går man på plus, men genom att inte köpa bilar för flera hundra tusen är det sällan några större summor man tappat på ett byte.. Det är egentligen fantastiskt hur mycket man sparar genom att vara normalintresserad och läsa på forum :-) |
|
| Så dålig lön är det inte som yrkeslärare, tjänar ju betydligt mycket mer än svenska fröken som sitter mittemot med 4 års högskolestudier i nacken... Sen har man fördelen att laga bilen själv med rabatterade reservdelar. Tycker det är dyrt att byta klossarna fram för typ 300-400 kr, tanken att betala flera Tusen för samma jobb väckte denna fråga.. Hur f...n har ni råd? Ang värde minskningen så fick man bra rabatter med företagarna när jag köpte kärran, som förhoppningsvis sänker det man förlorar på värdeminskningen men x antal procent.. Har inte funderat så mycket på den matematiken, dock omsätter frugan det dubbla av värde minskningen varje år på saker vi Verkligen INTE behöver. Vart kär i 120d och v50 skall vi gifta oss när hon kommer till hamnen fast min fru tror att det är bara min "kompis" . Med det sagt så är väl kontentan det är prioriteringarna som får styra våra val, eller är det tvärt om..? | |
|
Vildagnu: Jag hoppas att du inte förmedlar den inställningen till dina elever dvs att ett broms byte bara ska kosta 3-400 kr. Då kommer dina elever enligt mig att tycka att deras jobb är extremt lite värt och knappast ett framtidsyrke. När verkstadslokal, skatt, moms osv är betald så är det kanske 150 kr kvar till lön. Vill du byta bromsar fram på en bil för 150 kr? Mvh. Richard |
|
|
Verdi, apropå det du skrev om "hur har du råd att åka spliiterny 120d på en lärarlön?". Hur hög lön räknar du med att man borde ha för att kunna köpa nyss nämnda bil? /Masten |
|
| Det är skillnad på märkesverkstad o märkesverkstad...Ett exempel: Nyckelkontroll Bavaria Solna: 1 timmes debitering a 1600 (ex moms tror jag....). Nyckelkontroll Pro Auto: 0.5 timmar debitering á 625kr inkl moms. Båda verkstäderna är BMW-verkstäder. O kom inte dragandes med att det kontrollen tar 30 min LÄNGRE tid i Solna, eller att de har dyrare lokalkostnader osv, det är inte själva timpriset som är den stora boven utan den debiterade tiden...Det "sjuka" är att Solna debiterar 1 timmes jobb för något som i praktiken tar en knapp halvtimme... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.