AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.032

Tomgångsproblem efter tankning e39 535

Tjena!

bilen har stått en vecka med ca 7 liter bensin i tanken så jag åkte bort å tankade i 15 liter, allt gick bra och var som vanligt tills efter jag tanka, den starta men la sedan av efter 3-4 sek, så länge jag höll den uppe i varv så va den vaken men så fort jag lät den sjunka ner på tomgång så dog den. Testade ett par gånger men gav sedan upp och parkerade den nån meter bort vilket gick om man höll högt varvtal.

ringde mamma så åkte vi iväg en sväng för att sedan återvända efter 20-30 min å då startar den å gick precis som förut.

tankade på shell blyfri 95.

någon som vet vad detta kan vara? engångsföreteelse eller kommer det hända igen? Har aldrig hänt mig förut iallafall.

Lyckan är inte att nå sitt mål. Lyckan är att vara på väg
no
163
novaland
520iA Touring -10
Mina problem som jag har fått med att tanka 95:oktanigt är för visso inte tomgångsproblem, utan problem vid låga varv medan man kör. Efter det körde jag slut på tanken, tankade 98-oktanigt och sedan har jag inte haft det problemet igen efter andra tanken 98:oktanigt..

Nä, aldrig mer 95:oktanigt iallafall för min del. Det suger dock att det ska vara så jävligt med 95:an... Borde inte vara så känsligt tycker man...
jaa precis, på låga varv, testade att ta ettan å växla till 2an men då dog den bara under växlingen.. konstigt att den funkade prima innan och sen när den stått 20-30 min att de va som inget problem då. har alltid tankat 95 innan men man kanske ska gå över till 98a då?

var ju på shell å bensinen där heter ju "v power" typ att dom blandat i etanol eller nå?

Eftersom det uppkom när du hade lite bensin i tanken så kan det vara förpumpen i tanken den som pumpar över bensin mellan de 2 tankhalvorna.
Om det uppstår igen när du har 20 liter i tanka då i minst 20 liter till och se om det försvinner.

Kanske det var så simpelt att det var nåt med ditt tanklock som sen löste sig när du tanka igen.

att du fick tomgångsproblem pga 95 oktan är knappast troligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också varit så enkelt att det bildats kondensvatten i den tomma tanken och vattnet lägger sig i botten eftersom bensinen är lättare = bilen sugeri sig vatten ett litet tag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaren! då kanske det inte var så allvarligt ändå. Bilen står i garage nu tills april så får se hur den går då. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.