AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
477

Besiknings intervall ?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Saxat från bilprovningens sida.
"Besiktningsperioder
Nya personbilar och lätta lastbilar besiktas första gången när bilen är tre år och andra gången när bilen är fem år gammal. Därefter besiktas bilen varje år. Utgångspunkten för första besiktningen är det datum när bilen togs i bruk."

Gäller inte detta importerade fordon också, oavsett årsmodell ?
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
PJ: Jo, det gör det! Jag skall besiktiga min min 540 innan november i år för första gången och det är årsmodell 2000.

roadZter
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Grejen är att jag blev kallad förra året, dvs. ett år för tidigt om man skall tolka reglerna. Tänkte inte på det utan besiktade. När jag sedan i våras tog ett utdrag i bilreg. så stod det att jag skulle besiktiga senast 31/12-03 (har en 8:a som sista). Fick nu idag en kallelse från AB Svensk Bilprovning. Hur går det ihop ?

"Nya personbilar och lätta lastbilar besiktas första gången när bilen är tre år och andra gången när bilen är fem år gammal" = fem år från registrerings datumet, oavsett årsmodell ?? Min är en 92:a reg. bes. i mars -99.
rsarits
En granne till mig köpte en golf diesel som gått som militärt fordon, den var 10 år gammal när han köpte den och den räknades som "ny" bil, han behövde inte besikta på två eller tre år, bilen var helt slut och fick direkt körförbud pga rost när det var så dags. Det får en att bli ganska grinig när man själv besiktar och får 2:or på små skitsaker, jag har vid ett tillfälle fått en tvåa på bandspelarens placering, man blir trött.

Micke
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Jag ställde frågan när jag var o besiktade min för lite sedan och fick till svar... Att det spelar ingen roll när du tar in ditt fordon utan vad din bil är registrerad till för årsmodell som säger om du skall slippa besiktning de första åren eller ej.

Så att DanneZeta slipper besiktning ett tag stämmer ju då han har en -00, men du Pj måste besiktiga ifrån år ett då du hade en 92:a. SÅ har jag fått det förklarat i alla fall.
Förut var det så att en nyimporterad bil räknades som ny men det tog dom bort, pga att det kom in 10 år gammla bilar som räknades som nya och det blir ju inte riktigt rätt. Nuförtiden så räknas det på uttagningsdatum även på importerade bilar.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
ro
9
rondol
525iX Touring -92
Vår bmw är en 92:a, som direktimporterades till Sverige juli-97. Den besiktigades senast i augusti-01 och på besiktningsprotokollet står det att nästa besiktning ska ske senast 2003-06 (Har slutsiffra 3)
Är detta galet alltså??
Vi har inte fått nån kallelse till besiktning...

Kanske en korkad fråga, men frågar man inte får man aldrig veta :)
Deliq
Bilar som importerades -97 och tidigare, räknades som "nya" som Bimmerman säger. När regeln ändrades var det på de som importerades då, ej retroaktivt.

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna är som sagt ändrade sen ett drygt år tillbaka. Däremot har inte vägverkets datorer (för övrigt de sämst skötta datorerna i konungariket Sverige) någon större koll på det där. Har man en äldre privatimporterad bil och inte får en kallelse när den borde komma ska man kolla upp det, risken är annars att man till slut kör omkring med körförbud och allt det kan medföra... Reglerna är alltså samma som för svensksålda bilar, är den över fem år gammal ska den besiktas varje år.
rondol: Jag har aldrig sett ett besiktningsprotokoll efter godkänd besiktning där det står när nästa besiktning ska ske? Hur menar du? Hursomhelst ska bilen besiktas varje år, styrt efter slutsiffran som vanligt.

Jeppe
ro
9
rondol
525iX Touring -92
Jesperado: Fel av mig, det var inte besiktningsprotokollet det stod så på utan på fax från bilregistret. Jag begärde ett utdrag från bilregistret innan vi köpte bilen och på detta står det att "Nästa besiktning ska ske senast 2003-05-31"
Har kollat upp i bilregistret nu och inget körförbud på min bil vilket det borde varit nu om det var besiktningskrav varje år på den. Vår bil går alltså på de gamla reglerna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.