|
|
|
|---|---|
|
Hej. DSC / ABS och Crusiesontrol har inte fungerat på ett tag. Bytte därför ABS sensor höger bak som skall vara boven i dramat. Nu slocknar ABS lampan, DSC fungerar...men bara till jag kört några hundra meter, sedan lyser ABS lampan igen? Jag kan även känna att bromspedalen vibrerar även vid en lätt inbromsing innan lampan tänds. Vart är rimligt att felsöka? jo..jag har sökt på forumet men inte hittat svaret på detta. Mvh Skalman | |
|
är det e38an? isf så kan DSCenheten vara källan till felet. Länk min abs, dsc och bromslampa tänds och släcks lite som dom själv vill på min e39a och det är inte absgivarna som är problemet. jag väntar till den dagen jag säljer med att fixa det eftersom jag inte kör så att abs eller dsc behövs.. ;) det är en känt svag punkt på e39/e38 vad jag förstått av andra ägare och verkstäder(inte bmw för dom kan inte skit om bmw) |
|
| "ett skit" ska det stå. edit?:o | |
|
Hej..tack för svaret. Innan jag bytte ABS givaren så slutade ABS fungera när det var kallt?..så fort det vart plusgrader funkade den igen, tills den dagen den börjad lysa konstant...också i samband med kyla. Jag kommer nu ihåg att jag inte gjort någon "reset" av felminnet sedan sensorbytet, ska se om det räcker. Men om DSC modulen är väck..hur skulle det påverka att bromspedaöen vibrerar vid lilla minsta tryck...dvs den knorrar så fort jag sätter foten på den (innan ABS lampan tänds). |
|
| Skrapar det lixom från pedalen och tuggar innan abs lampan tänds? | |
| Hej...ja, det känns som ABS funktionen inträder för tidigt liksom. | |
|
Jag har så på min och jag har reparerat modulen en gång. Då var felet brott givare bak, nu har den ett kombinationsfel som säger kabel givaren höger fram. Jag ringde till dem och frågade om de enbart laga felet man hade på modulen eller om de va så att de även utförde reparation på punkter som de vet brukar gå sönder i modulen, men det ville de inte riktigt svara på. Frågan är hur mycket man ska lägga ned innan man säljer bilen som skrot, vilket man får göra då det inte går igenom besiktningen. Jag ska börja med att ohmmäta mina givare från för att se om den aviker gör den det så byter jag givaren. |
|
|
Vad jag fått veta i efterhand är att bakre ABS givarna läser mot bakhjulslagret. Mellan lagret och sensor skiljar bara en tunn plastfilm. Om sensor sitter så pass hårt att man måste borra loss den så är det väldigt lätt att man skadar denna plastfilm vilket då skulle betyda att måse byta hela lagret då "knopparna" som sensorn läser emot ligger alldeles bakom denna plastfilm och då blivit skadade. Tror dock inte att detta är felet i mitt fall då jag tyckte mig märka detta ökande fenomen innan högra/bakre givare la av. |
|
|
Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.