AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.880

Byta märke och köra Skoda fabia RS ?

3M
718
3MW
E36 Ti
Har alltid hatad V.A.G bilar etc och kört Mercedes eller BMW fast de senaste 3-5 åren endast BMW.

Men nu letar jag efter en viss BMW med rätt utr och jag verkar inte hitta den så lätt. SÅ då tänkte jag att jag kanske kan köra något roligt i vinter och leka lite med en FWD bil :D

Får iväg min 545i E60 imorgon lördag och då är planerna att jag ska plocka upp min "nya" bil en SKODA FABIA RS (130hk tdi) 2005!

Tänkte slänga på lite trim så man har ca 180+hk och ca 400nm, Coilovers och grymma Dubb däck typ hakka 7... VAD tror ni där ute? Kommer jag vara nöjd och ha kul med den i vinter eller jag köpa en E39:a??

PLUS för skodan är att den är från 2006, går snor billigt, får 6månaders försäkring för 1200:- utav handlaren och att den är liten :) (bor i stan i sthlm och P-plats är ett stort problem, speciellt över vintern)

Alla tips och förslag är uppskattade...

Till er nyfikna som undrar vad för bmw jag letar efter så är det en 335i touring Automat EJ Xi EJ M-sport fast med svart innertak och mocca inredning, samt EJ svart eller blå. Under 12000mil och med paddlar på ratten.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har haft 2 st Fabia RS en 04 och en 05, köpte den första som demokörd med några hundra mil på mätaren och den andra helt ny. Jag körde 5500 mil på ett år med 04an, hade lite småfel så som oftast med VAG-bilar, 05an rullade dock problemfritt men kördes inte lika mycket.

Jag gillade dessa bilar skarpt då när dom var nya fast det är några år sen nu, har sett att man får dom för småpengar nu, men jag vet inte hur mycket bil det är kvar efter 6-8 år och 15-20.000 mil?

BMW CS #5139
Har haft en Fabia RS -05 som bruksbil nu i ett par år och jag gillar verkligen
bilen. Det är en rolig och praktisk slit och släng bil som drar lite soppa (snittar 0,49), har kört min med KCR i princip hela tiden med ca. 170hk utan några problem.

Hade faktiskt skippat coilovers eftersom det inte är en sportbil och standard fjädring är lagom fast i mitt tycke vilket gör den skön att åka i samt att man inte behöver krypa över farthinder etc. Perfekt på en bruksbil m.a.o. Som vinterbil är den bra med enligt min erfarenhet (bra antispinn/xenon).

Nackdelar annars är ju den ljusa klädseln samt att den är lite tung i nosen/understyrd vilket förtar lite av körglädjen när man pressar den i kurvor. Den är dock förvånansvärt snabb efter modden (för vad det är) och man överaskar en del bilar speciellt på 3:an 4:an uppe i fart.

3M
718
3MW
E36 Ti
kul att läsa att det finns Bmw folk som äger eller har ägt dessa bilar :)
Coilovers tänkte jag ha med tanke på att jag tycker den ser skit hög ut :p

Kanske kan byta fjädrar runt om samt hårdare dämpare fram?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.