|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon här på forumet möjligtvis har ett tips på hur man kan få tag på ett begagnat avgassystem som passar en M635 Csi av årsmodell 1984. Min bil skall regbesiktigas och har för närvarande "kat" monterad på den, eftersom jag ämnar att ta bort den så vill jag gärna även regbesiktiga utan den. Jag har i princip behov av främre delen av systemet men är öppen för förslag. Alla alternativ är välkommna, köpa, låna, hyra.... :) Stort tack på förhand! Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" | |
|
När jag köpte min i Tyskland var den G-kat konverterad av första ägaren ( jag är nr2) jag tuppade/ regbesiktigade Med detta på. Besiktningsmannen brydde sig inte ens när jag påpekade detta. Han dubbelkollade om det skulle vara skillnad. Efter ringde jag till transportstyrelsen och frågade som heller inte brydde sig först......en miljösnubbe ville att jag skulle låta kat med elektronik vara kvar även om det inte finns några krav på detta. Jag tyckte att jag kunde få en typ av skattelättnad som Volvo hade på sina -87 då man monterade kat på dessa. Där sa transportstyrelsen blankt nej, och jag att "Då åker skiten i tunnan" och han skrek att jag var dum. Som sagt tömde jag katten o plockade bort elen till den men fick ett fult avgasljud först. Stoppade i rör takt igenom katten och fick ett skönt fint ljud med bra avgasvärden |
|
| Mvh Jonas B | |
|
Typade/regbesiktigade ska det stå där uppe, skriver på telefon.... Mvh Jonas B |
|
|
LoL!!! Underbar historia Jonas!!!! Det låter som ett alternativ för min del också, jag tolkar det som att dina avgasvärdena blev godkända även efter att du plockade bort det ursprungliga innanmätet och elen. Vad jag undrar över er hurvida man måste mappa om ngt lr liknande för att få motorn att gå rent alt. uppnå korrekt avgasvärden....? Min bil är en Eurospec som importerades till USA som ny och fick en kat monterad för att uppfylla Kalifornien krav. Någon som har tankar lr erfarenheter på att "avkatta" en USA bil..?? :) Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
| Kolla på tyska E-bay, verkar ju finnas rätt mycket. | |
|
Tror inte att bilen mappades om när den togs till USA. Du borde kunna demontera Katten och bara köra på. Om du vill ha mittenbiten (18 12 1 177 233) så har jag nog en fräsch sådan. |
|
|
Tack AlexanderK, jag har försökt att kika på "ebay" utan vidare lycka med just den delen jag söker. bmw02touring, jag hoppas verkligen att den inte är om mappad. Vill dock minnas att jag tittat på regbes dokumenten och dom hade flertalet "ombes" innan dom lyckades uppnå California kravet... Det säger iof inte så mycket det kan ju vara att dom labbade med sensorer & kat innan det löste sig. Kikade på pnr: 18121177233 och ser att den är specad till E24 det verkar dock att M varianten kräver pnr: 18122225082. Bilderna är identiska på "realoem"..? :( Ngn som vet hurvida den "främre ljuddämparen" är likadan på 635:an och M635:an...? ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Dämparna ser likadana ut med skillnaden att M635 har lite grövre rör. /Johan |
|
|
Johan, stort tack för förtydligandet! Vad är din tanke på hurvida man ev. måste mappa om vid borttagande av en eftermonterad kat...? Vet att du har lång erfarenhet av dessa vagnar... Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Kan inte tänka mig att det är ett måste då du med all säkerhet kommer att hamna rätt i avgasvärdena i alla fall om motorn är frisk. Sen kanske det går att mappa om bilen för att få några extra HK, men frågan är om det är värt det utan att man gjort något åt själva motorn? Byter man kammar och fixar toppen så ska man naturligtvis mappa om eller skaffa ett programmerbart chip och annan LMM. Min M88 topp är iordninggjord, överdimensionskolvar är införskaffade för 86mm vevaxel. Programmerbart chip, eftermarknads LMM samt större plenum är också införskaffat. Nu håller jag på att spara till Schrickkammar och Supersprint vilket är oförskämt dyrt... Löjligt dyra delar till M88 så det är tur att dollarkursen är som den är. /Johan |
|
|
Det låter som musik i mina öron.... :) Jag har absolut ingen avsikt att öka effekten som det är nu, min bil är i princip helt orginal och skall så förbli. Jag vill bara få den reggad i EU utan kat. Säg till om du behöver någon hjälp med USA då jag har ett bra nätverk på Östkusten. Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.