|
|
|
|---|---|
|
Vill ha tips på vilken motorvärmare och kupéfläkt som man skall köpa. För och nackdelar, skall man installera själv eller låta BMW installera den? | |
|
Jag rekommanderar en sådan här: Länk De är lätta att montera och mycket effektivare än strykjärnet som annars rekommenderas. |
|
| Ska du ha kupévärmare passar kanske 728 bäst. Den är på 1000 W och 60C. | |
|
Är det någon som har koll på hur man drar in uttag för kupéfläkt, finns det färdiga genomföringar? |
|
|
Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Jag tyckte att det var lite svårt att få in kabeln så som man gör på bild 13 men om jag tar loss den bruna relän (se bild 12, höger sida) genom att dra upp hela den vita plasten som reläet sitter på så blir det helt öppet och väldigt lätt att få in kabeln! :-) | |
|
Även jag är inne på att montera en motorvärmare. Just 721-734 serien (med thermostat) hur värmer den, oljan direkt genom oljekylaren, själva godset på motorn vilket i sin tur värmer oljan, eller kylarvätskan? Framgår inte så tydligt av illustrationer på DEFA sidan. Vilket typ av system och princip är bäst för de som har köpt och har installerat externa motorvärmare? Tack på förhand, mvh marineutter |
|
|
Defa 721-734 värmare bygger egentligen på att det kan uppstå bra självkonvektion av den uppvärmda kylarvätskan in i motorblocket (vilket gäller alla slangvärmare med eller utan termostat) Tyvärr är det inte många bilar som har de anslutningsmöjligheter som krävs för att det ska uppstå bra "självflöde" (dvs en inport upptill och en retur tillbaka till värmaren nertill på motorblocket utan man kommer att behöva en pump. Det finns en kille på forumet, marin849, som utnyttjat bilens egen cirkulationspump som han "tjuvkopplat" (är möjligt om bilen har sk "restvärme" vad jag förstår). Funkar tydligen kanon. Bör väl tillägga att om man ska "experimentera" utan pump är det väl just 721-734-värmarna man bör satsa på eftersom de har inbyggd termostat. Ska väl rätt mycket till för att de ska gå sönder. Och de skadar väl inget annat heller om flöde inte skulle uppstå. |
|
| Jag ringde till Mekonomen och frågade om Motorvärmare till en 525d -08 och dom rekommenderade en Defa 412 885. Är det fel? | |
| Det är rätt, men egentligen fel... :) | |
|
Köp ingen 8-serie från defa. Det är endast slöseri med ström... Skaffa istället en 728 och montera enligt Länk |
|
|
Vilka kabelsatser behöver man? Artnr? Jag vill ha ett uttag i kupén till fläkten oxå. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Så vilken är då vettigast en 7 serie utan någon cirkulationspump eller en 8 serie? Jag skiter i strömförbrukningen, vill ha det som är bäst för bilen hållbart och säkert :) |
| 7-serie utan pump. Funkar perfekt och värmer det som bör värmas, inte luften runt omkring. | |
|
Jag installerade en 8-serie igår, måste tänka på kråkorna också ;) Använde mig av följande Defa: - 412885 oljevärmare - 1920255 kupéuttag - 1920254 MiniPlug kontakt Jag använde mig av Lasse Eklunda beskrivningen Länk Det som skiljde till min bil var att jag monterade värmaren på passagerar sidan av motorn. Hade även lite problem att få igenom kabeln till kupén men gick bättre då jag drog från kupén till motorrummet. Sedan fick jag även klura lite på genomföringen till ECU boxen för på min svängde en kabelstam framför det tredje hålet som är ledigt mot motorrummet. Men fick den igenom där ändå ovanför kabelstammen. Monterade även MiniPluggen på passagerarsidan. I övrigt nöjd med min installation. Skall även köpa en DEFA Termini 1350W, eller skall man satsa på en med 2100W ? / Ubbe Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.