AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.040

Meyle framvagnskit från Tyskland 6000 kr billigare än Meca?

Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Hej!

Jag ska byta framvagn på min E39. Har hittat ett framvagnskit av märke Meyle med 4 länkarmar 2 stabilisatorstag och 2 styrleder på www.autoteile55.de för 2700 inkl frakt. På Meca tar dom 8700 kr för exakt samma delar.

Hur kan det vara så mycket billigare? Tycker bara att 6000 kr skillnad är lite mycket, det ringer en liten varningsklocka...

Mvh Morten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är "normalt" - beror på extrema marginaler hos svenska reservdelsfirmor. Konkurrensen fungerar helt enkelt inte i Sverige på bilreservdelar (märkesdelar) då det är oligopol i generalagentsledet!

Kolla hos claus-autoparts.se, han brukar ligga i nivå med de tyska handlarna på nätet. Är ju också alltid positivt att gynna en svensk firma som betalar svensk skatt om det ändå är samma priser.

Köpte själv komplett framvagnskit till E46:an hos Claus-autoparts och det var långt under halva priset mot t ex Mekonomen. Mina bärarmar var av fabrikat Febi (-bilstein).
Har fungerat hur bra som helst och alla jag har hört talas om har varit nöjda med Claus-autoparts.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Jag har faktiskt funderat på claus autoparts. Har sett att många är nöjda, men jag vågar inte riktigt lita på kvalitén. Hans delar kommer från Hans Preis (märke Topran) i Tyskland. Dom köper förmodligen från Kina. Även om dom kanske är bra så känns det tryggare med Meyles 2-åriga garanti (4 på hd-produkter) istället för claus 1 år. Jag tycker det är värt 700 kr mer för Meyle helt enkelt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, Topran är "made in Germany" enligt förpackningarna (krängningshämmarstagen och styrstagen var Topran i mitt kit).

Mina bärarmar var som sagt av tyska märket Febi och var också märkta med deras logga.

Mvh
Johan B

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Var Febis delar märkta Topran?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, bärarmarna med ipressade bärarmsbussningar var Febi och krängningshämmare plus styrstag var topran.

Mvh
Johan B

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, jag fattade fel.

Liten parantes, jag gjorde en liten undersökning för ett år sedan ca, jag skrev ett mail till de stora kända tyska bildelstillverkarna (tror det va 7st) och frågade vart deras produkter tillverkades. Jag fick svar från två, minns inte vem den första va men de undrade något i stil med vilket företag jag kom ifrån. När jag förtydligade att jag va privatperson och bara undrade fick jag inget mer svar.

De enda företag som svarade på frågan direkt va Optimal germany, som sa att undefär hälften av deras tillverkning utgjordes i tyskland medans andra halvan tillverkades i Asien. De sa till och med vilka delar som tillverkades vart men det minns jag inte.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag tänkte ungefär som trådskaparen när jag beställde ett stötdämparkit från meyle men efter mindre än ett år så är fjäderbenslagringarna sönder. Gummit är helt enkelt för mjukt vilket gör stt de böjs för mycket och skrapar mot skålen som håller fjädern. Nu håller jag på och byter till begagnade original. Mina gamla fungerade även efter mer än 20 000 mil/10 år.
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Meyle är väl känd för att göra riktigt bra länkarmar och stag har jag för mig. Det är nog därför dom kan ge fyra års garanti på hd-produkterna. Men jag skulle nog hellre satsa på Sachs eller Bilsteins dämpare. Sachs är ju BMWs leverantör.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Nu var det inte själva dämparen det var fel på utan fjäderbenslagringen som är en bussning med lager i mitten. Detta borde de väl vara bra på om deras länkarmar håller men även Meyle gör fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.