|
|
|
|---|---|
|
Hej Ny på forumet och ny som BMW "ägare". Kör en 520dA Touring 2011 och skulle vilja ha lite mer fart i maskinen, den är ganska seg. Vill helst inte ha någon extra box som bara lurar insprutningen utan helst en lösning liknande BSR, men frågan var mer generell oavsett typ av trimmning, har någon erfarenhet av trimning av F11 modellerna av 520d ? /Håkan | |
|
Ditt enda val i dagsläget är att köpa BMW's Performance trim. Tyvärr säljer dom inte det till 520d med Aut så då får man åka till Tyskland. Blah :S Så för min egen del har det resulterat i att jag fått nöja mig med mina 184hk. Har tjatat på både ESS Tuning och även varit i kontakt med bland andra ItsFun men ingen av dom har en lösning på F10/F11 520d än. |
|
|
Ni vill inte ha ett chip utan mappning bara lr? För chip finns ju till F10 |
|
|
Nikeman: Dumheter. BMW säljer visst till 520D med automat. Det brukar kosta runt 12.000 i sverige. Bara att fråga handlaren. |
|
|
Finns med sedan i Januari på svenska BMW hemsidan: BMW M Performance power kit Med BMW M Performance Power Kit kan du ytterligare höja de imponerande prestanda hos din BMW 5-serien. Detta uppnås genom programvara och hårdvarukomponenter, vilka till sin funktion är perfekt avstämda till varandra. Motorns maximala vridmoment påverkas av den aktuella växeln. I BMW M Performance Power Kit ingår även M Performance textmärke för sidotrösklarna. 520d fr o m 2010/06. Effektökning från 135 kW till 147 kW, ökning av vridmomentet från 380 Nm till 420 Nm, ny utrustning för motorstyrningen, modifierad motorelektronik samt kylare för laddningsluften med högre effekt. |
|
|
är det någon som installerat det på 520d alternativt 320d? Har funderat på samma sak men undrar om det verkligen är värt stålarna? /Anders |
|
|
jhellstrom: Ptja när vi diskuterade detta sist här på AP vet jag att någon skrev om att det inte fungerade på Aut-lådor. Ringde då min lokala ÅF som styrkte det påståendet. Det är möjligt att man har ändrat detta nu i efterhand men jag är helt säker på att det varit så iallafall. Det har även diskuterats här på AP så sök i gamla trådar så hittar du säkert diskussionen. Med Känsla: Det BORDE inte vara värt pengarna. Det är Riktigt dyra hästkrafter.... O andra sidan så har man fulla garantier kvar så det är väl upp till var och en tror jag :) Stanic: Noope finns inga chip eller mappningar. Enbart dieseltrimboxar enligt ESS Tuning, ItsFun, BSR m.fl. |
|
|
Anders: sist detta var uppe så länkade jag till en film med trimmet samt ett par Norrmän som är nöjda. Frågan är ju om 34HK är värt 40.000, 520D vs 525D. I det sammanhanget låter ju det billigt med performance kitet. Vidare har ju en fabrikstrimmad lägre förbrukning än 525D, åtminstone på pappret. |
|
Verdi |
Men 525d har dubbelturbo och ett bredare register med mindre lag. 123d har ju haft ungefär samma konfiguration och den har ju fått rätt mycket beröm. |
Verdi |
ps. Performance kit ger alltså 200hk, eller 16hk ökning. Det är försumbart enligt mig. Tror man får svårt att känna skillnaden. |
|
Dubbelturbo betyder ju inte automatiskt bättre. Top Gear Magazine gillade inte 525D så de ansåg att de gick hårdare och mindre kultiverat än 520D. |
|
| Fick igår prisuppgift på 12800:- från min lokala BMW verkstad. Inklusive montering, skulle ta runt timmen. Priset kan givetvis skifta en aning beroende på vilken timpeng men är ändå en fingervisning om var det bör ligga. Ett litet problem dock, BMW har dragit tillbaka kittet pga mjukvaru problem, det går att lägga in beställning men enligt verkstaden osäkert när leverans kan ske. Som tidigare påpekats i tråden finns kittet numera för samtliga versioner av f10/f11 på den svenska marknaden, har själv automat. | |
|
Jag ringde för skojs skull till Holmgrens bil i Jönköping i fredags. Killen jag pratade med på verkstan sa att 520d med vanliga automaten går INTE att modda med Performance kittet. Däremot om man har sportautomaten (som jag ju har) så går det alldeles ypperligt att köpa Perforamnce kit. Priset var 11 800 om jag minns rätt. Nånting på övre 11 000:- var det iallafall. |
|
|
NikeMan: Performance kittet passar samtliga versioner, manuell, automat och sportautomat. Vem på Holmgrens bil var det du pratade med? |
|
| sirdavidsson: jag och namn är sådär. Han ringde åter igår som utlovat och sa att det inte var några problem att chippa min bil. Priset jag fått tidigare på 11 nånting var bara för produkterna. Inkl installationen så blev det 15 300:-. Det är dyra hästkrafter det.... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.