AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.505

Motorlampan, låg oljenivå?

Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Hej!
Min motorlampa tändes på vägen till jobbet i måndags, tänkte att nu har jag nåt att lägga mina pengar på :( Läste runt här på forumet och konstaterade att jag ska nog börja testa att kolla de enkla felen av det kan bero på. Kollade oljestickan och nivån låg precis vid minimum av vad det ska vara. Fyllde på en liter och vips så blev jag av med den irreterande lampan. Min undran är dock varför inte lampan för låg oljenivå tändes istället för motorlampan. Någon som har ett bra svar? (330, 01:a)

Mvh, Jonas

"Why be normal"
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Motorlampan kan mycket väl ha slocknat ändå mellan två motorstarter.
Oljenivån skulle ha tänt oljelampan i gult.
Vet ej om motorlampan kan tändas om den tror att oljenivågivaren är trasig.
Du bör läsa av felkoderna med ett BMW-verktyg så slipper du slösa tid på att gissa.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag fick gul oljelampa då och då på min e46a trots hög oljenivå. Byte givaren vid nästa oljeservice och sedan var felet med falsklarm borta- inte helt ovanligt fel enligt autopowers forum.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Motorlampan ska inte lysa vid låg oljenivå eftersom det inte är en felkod.
Motorlampa = felkod.

Fick helt plötsligt en felkod på min fd 330 när jag va ute och körde, sen slocknade den rätt snabbt för att sen komma tillbaka rätt så snabbt.
Visade sig att jag glömt dra fast ett av fästena till luftfiltret så ett litet hörn låg utanför locket vilket ledde till att lmm fick spel.
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Har bytt oljenivågivaren för ca 18 månader sen.
Tycker också det är konstigt att motorlampan skulle tändas vid låg oljenivå, men det har inte tänts någon gång sen jag fyllde på.
Antar det bara är att tuta o köra tills den tänds igen, då kan det vara läge för en diagnos. Tack för era svar!

/Jonas

"Why be normal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.