AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.865

limp home mode? varvar bara 2700 varv...

mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
som sagt, bilen vägrar varva mer än ca 2700 varv, låter annars som vanligt inga missljud.
körde den tidigare idag, då gick den som den ska.
parkerade i garaget utan att märka nåt konstigt.
när jag körde ut den ur garaget ikväll så märkte jag det direkt, så nåt har hänt efter att jag svängde in på gården...
tog av batteripolen till imorgon, skulle ändå läsa av felkoderna imorgon så får väl se vad de visar...
(är förresten en 530d -03 men jag tänkte att samma motor sitter ju i andra modeller, därför jag inte skrev under "5-serien")
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
ingen som känner igen symptomen?!?
bilen har stått några veckor nu utan batteri, eftersom jag väntat på ett nytt på reklamation.
satte i nytt batteri igår och startade den.
lät den stå på tomgång ett tag, sen när jag körde iväg gick den perfekt första kilometern, sen började den gå dåligt och bra omvartannat, ryckte...
efter nån kilometer till så gick den dåligt hela tiden.
nu idag var det ungefär samma historia, när jag startade den så gick den perfekt, jag hade den inte nåt på tomgång utan körde iväg direkt, då hann jag ca 10 kilometer innan den började gå dåligt...

den står och kallnar nu, får se om den gör likadant senare idag, isf vet jag ju iaf att det är nåt som inte mår bra av motorvärmen.
kan ju inte vara en slump tre gånger i rad...

tacksam för alla tips...

låter som den främre bränslepumpen ballat ur.

mät soppatryck fram till dieselpumpen allt under 3,3-3,5 bar är för lite.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
har bytte både tankpumpen och den främre pumpen.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Sök på forumet och du hittar massor om limp mode.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Jo visst finns det trådar om limp home, men hittar inget som liknar mina symptom och det är sällan dieslar...
Jag har exakt samma problem med min e61. Vad var problemet för dig?
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
för mig var det sensorn som sitter ovanpå bränslefiltret som var trasigt.
prova rycka ur kontakten med elkablar som går till den.
då gick min som den ska, däremot funkar ju inte förvärmningen till dieseln och glödningslampan i instrumenteringen slocknar inte, men då vet du ju om det är den som felar.
Okej tack!
Var sitter bränslefiltret? Typ på tanken eller någonstans i motorrummet?
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
på min är det framför vänster stötdämpartorn i motorrummet, vet inte om det är samma på nyare men jag tror nog det är rätt lika...
Har ju en 04a så det är väl i princip samma likadan motor osv.. Ska kika direkt jag får möjlighet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.