|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det händer något om man råkar trycka på p-knappen när man kör? Eller kopplas den ur vid en viss hastighet, man vågar ju inte testa.... Cyberkenth | |
fredde 7 |
Det är som du säger, den kopplas ur typ vid 5km/h. Hur vet jag? Vågade testa;) Ni med gammla spaken får lov att låta bli detta;) |
|
vad händer om man håller in knappen då alternativt trycker flera ggr? Lär ju finnas någon form av panikfunktion...? På Volvon så kan man hålla in knappen så gör bilen en panikbromsning på alla fyra hjul, alltså ingen ren "handbromsning" |
|
| Tack.....det känns tryggt | |
|
Det låter ju livsfarligt? Tvärnitar den själv ända till stillastående då? |
|
|
Detta har jag undrat många gånger..... men samma här = har inte vågat testa =) Råkade smacka i R på min förra tjänstebil en Prius då automatspaken är ett skämt så liten och lätt den är då jag var tvungen att tvärnita av nån anledning och i samma veva höll med ena handen på spaken så den råkade förflyttas rakt fram och i ca 20-30 km/h försökte den seriöst ha i backen.. Som tur var hände inget mer än att det smällde till lite och den gick tillbaka i D =) |
|
fredde 7 |
corzair:händer nog ingenting..knappen är inaktiv över än viss hastighet. panikfunktion?inte fan får jag dubbla antalet hästar om jag steppar som en tok på gaspedalen heller:) |
|
Nej alltså den slutar bromsa när du släpper knappen, jag har inte vågat testa i några högre farter utan max ca 50km/h, vid halt väglag skall tilläggas. (ville ju få skiten på ställ) Men jag tänkte mer vid ett eventuellt bromsfel med ordinarie pedalen eller något i den stilen. |
|
fredde 7 |
Corzair: Du har nog missförstått, det är inte handbromsen som avses, utan P läget för automaten.. Automatens P läge är ingen broms, det är en spärr. |
|
Har lyckats lägga i P på en gammal bil jag hade, bmw 740 tror jag det var, eller en 735. Det bara knackade lite högt innan den stannade. Lät ungefär som om det var en fjädrande spärr som knäppte så inget som lät som det gick sönder utan mer kontrollerat. Det är nog ganska logiskt också att det inte ska sabba lådan om man råkar trycka till spaken till P vilket LÄTT kan hända vid en tvärbromsning, sladd eller liknande situation. |
|
| Aha okej då hade jag missförstått:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.