|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har egentligen inget emot att hastigheten dagtid har sänkts till 80 km/h, men det känns rätt trist att köra E6/E20 med de nya hastighetsgränserna kvällstid när det är mindre trafik. Tycker det är synd att de inte kostade på sig variabla hastighetsgränser med en högre hastighet i lågtrafik. | |
|
Wiberg: Jag, precis som du, har inget emot 80 km/h vid rusningstrafik men när det råder lågtrafik, speciellt under kvällar och nätter, hade 100 km/h (eller varför inte 110 km/h) varit mer motiverat. Speciellt från Kallebäcksmotet - Kålleredsmotet där motorvägen har trekörfält i respektive riktning. Att hålla 80 km/h på denna sträck kvälls- och nattetid, då det knappt är några bilar ute, är väldigt segt. |
|
|
henola: Det där är en sanning med modifikation. Om kapacitet närmar sig sitt absoluta tak så visst då finns det en liten vinst i att sänka hastigheten, men så fort belastningen minskar sjunker kapaciteten om hastigheten sänkts. Således skulle en hastighetssänkningen kunna öka kapaciteten under 1-2 timmar per dag. Övrig tid har kapaciteten på vägen minskats. Analyseringar och simuleringar kan inte återspegla verkligheten. Att något fungerar bra vid en simulering innebär inte att det per automatik ger samma resultat i verkligheten. Något som många forskare i världen fått erfara. |
|
|
Chris87: Givetvis har du rätt angående modeller! Jag jobbar med beräkningsmodeller varje dag, och en modell är bara så bra som sin indata och antaganden. Modeller har många svagheter, men i rätt händer så anser jag att en bra modell överväger i styrkorna. Det är många gånger som resultaten inte återspeglar verkligheten, men i min erfarenhet så träffar åtminstone mina modeller hyfsat bra de flesta av gångerna, och innebär en ekonomisk och tidsmässig vinst för kunden (och samhället). I det här fallet så hade säkerligen variabla hastigheter varit att föredra, men om man sitter på en begränsad budget och det primära målet är att öka kapaciteten vid hög belastning så prioriterade man sannolikt bort den enskilda personens tidsvinst att kunna spara några minuter genom att kunna åka lite snabbare under en begränsad sträcka. |
|
|
henola: Det finns redan skyltar för variabel hastighet på en del av sträckan, men dessa verkar de inte längre använda efter att de sänkte hastighetsbegränsningen från 90km/m till 80 km/h. En annan intressant notis är att hastigheten sjunker per automatik då kapaciteten närmar sig sitt maximala tak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.