|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag när jag startade bilen så började motorn gå ojämt. Man både hör och känner att den misständer. Efter någon minut så började även motorlampan lysa. Det går att köra med den, men man känner att den är rätt så trött. Vill inte köra i onödan heller innan man vet exakt vad problemet är. Gissar på att det är någon tändspole som gett upp, alt att vevaxelgivaren som sagt sitt. I brist på någon felkodsläsare så kan man ju lyssna vad ni tror sålänge. Ingen som har en läsare runt Stockholm som har lust att låna ut den ett tag? självklart i mot någon form av pant/betalning. Verkstaden hade ingen tid denna vecka. | |
| troligtvis tändspole, jag har alltid en reserv med mig fall det skulle ryka en. | |
|
Hoppas på en tändspole, dom är lätta att byta. Är det bara en så är det inte så dyrt heller. Går inte bilen väldigt dåligt om vevaxelgivaren gett upp? |
|
|
jo bilen går ner i nödläge om någon givare är trasig. då blir den slö |
|
|
Ungefär liknande problem får man om det gått hål i gummibälgen som går från luftreningsboxen till insuget. Den får då in mer luft än luftmassemätaren ger information om till styrenheten, och den ställer alltså bränsleblandningen för snålt (vilket sen ger felkoder från lambdasonderna om för mager bränsleblandning). Det gör att den går ojämt, framför allt när maskin är kall. Det kan vara ganska svårt att hitta, för det är trångt att komma åt. Jag hittade inget fel själv när det hände mig, trots att jag tyckte att jag kände runt hela bälgen. När sen en mekaniker på verkstaden gjorde samma test, så sa han att han fick in halva handen genom hålet i den spruckna bälgen. Har ingen aning i ditt fall, men det är ju alltid fördelaktigt att kolla den billigaste felkällan först. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Den beter sig precis likdant varm som kall. Men ska absolut kolla det. Tack för tipset! Tycker den beter sig som att den går på 5 burkar. Sätter min slant på att de är en tändspole. |
|
| eller kamaxelgivaren. Har för mig att jag fick identiska symptom. | |
|
Kan också vara ett alternativ. Känns inte dom den går så pass dåligt som den skulle göra i ett nödläge. Utesluter ingenting just nu... |
|
|
Definitivt läge för felkodsavläsning - alla åtgärder blir annars att chansa i blindo... Men visst kan man kolla fysiska "defekter" såsom t ex läckande luftbälgar i insuget och se om det finns... Hade du bott i närheten av mig, skulle jag kunnat hjälpa till med felkodsläsning....men det blir nog lite långt för dig att åka (Södra Småland). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo har insett att en läsning är det ända alternativet. Håller på och jagar en för fullt just nu. Att lämna in den på bmw är inte ett alternativ då jag anser att det är en ruskig överbetald tjänst. Kan man lika bra köpa ett riktigt bra set själv. Tack för erbjudandet Johan, men lite långt är det kanske som du säger :) |
|
|
Fick upp följande felkoder P0304 P0305 Betyder alltså någon form av störning i cylinder 4 resp 5. Tändspole känns ganska så troligt. Tar det någon skada på övrig utrustning att köra någon kort sträcka såhär? |
|
|
När man googlar på koderna så får man upp Missfire så det tyder ju onekligen på någonting i tändningen, kolla stift, kablar, tändspolar osv. Motorn stänger cylindern så det bör gå att köra kort sträcka, men om du skulle ringa till BMW assistans med detta felet så skulle de skicka en bärgare direkt. /DJ |
|
|
Koderna säger följande misständning upptäckt Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperaturgivare/luftmassamätare, motorstyrdon. Grejen är att den ska in på rostlagning på måndag så kommer behöva köra bilen ett par km. Kommer inte hinna få hem några reservdelar innan det. |
|
|
Lyft genast ut och titta på tändspolarna. Är någon av dem "uppsvälld" och är av märke Bremi så kör inte en meter utan byt tändspole! Ditt motorstyrdon kan gå åt helsike eftersom tändspolen snart kommer att bli kortsluten. Det är dock skillnad på felkod misständning och felkod "utebliven gnista" (grillad tändspole och ev grillat motorstyrdon efter några sek). Om en cylinder stängs av helt går motorn rent men vibrerar kraftigt. |
|
|
Åh f*n. Tur att du svarade i denna tråd då jag trodde att dom nu drabbade cylindrarna "stängde av sig" och där med hela kretsen ända in till styrdonet och att det därför inte skulle vara någon fara att köra en kort sträcka. Då blir det till att skjuta fram tiden hos bmw ett tag. Inte värt om syrdonet kan stryka med. Då pratar vi inte om hundralappar i rep.kostnader längre... |
|
|
Om de stängs av är det ok! Risken består ju i att hamna i en gråzon, som jag gjorde. Tändspolen var kass, mer o mer. Kass på det sättet att isoleringen i den börjat brytas ner så det blev överslag i styrdonet. Jag starta om bilen några gånger tills styrdonet dog o lukta bränt, det hade blivit överslag i det. Det försöker ju alltid tända till att börja med så att säga. Då var tändspolen helt kortsluten, brun och uppsvälld så nog hade det gått in en del ström där. Mitt symptom var att bilen gick EXAKT på fem cylindrar direkt vid start, just eftersom tändspolen var kortsluten o ej gav nån gnista alls. En tändspole kan ju gå sönder på andra sätt också, som ej skadar styrdonet och som gör att cylindern bara "missar lite då och då" etc. Inte alls säkert att detta är ditt problem men jag skulle som sagt definitivt rycka ur spolarna o kika att de ser 100% ut och att det INTE är av märke Bremi. |
|
| (Är det Bremi och svälld spole kan du ju mycket enkelt sätta dit en ny själv innan du åker till verkstan) | |
|
Tänkte pilla lite med de där under helgen så får vi se hur dom ser ut. I vilket fall får verkstaden vänta några dagar. Sitter inte bremi bara i bilar tillverkade upp till 02/09? Kanske bara fått det om bakfoten?! får ju svaret under helgen om inte annat :-) |
|
|
Nja, det verkar vara vissa perioder och dessutom blandat. Enligt BMW så har inte alla Bremi problem heller utan bara vissa tillverkningsdatum. Mina var strax utanför de angivna problemdatumen så jag gjorde inget förebyggande byte vilket jag fick ångra, hade som tur var maskinskadeförsäkring kvar så jag betalade 25% av 14000kr (styrdon, kabelstam, sex spolar, kodning+arb). Min bil tillverkad 2003-11 och spolarna var några månader äldre. |
|
|
Tur att du hade maskinförsäkring kvar. Inte så roligt att lägga ut 10tkr+ när styrdon etc måste bytas. Så bilen ska inte startas någon mer innan nya spolar sitter där. Är mycket tacksam för att du svarade i tråden då jag annars hade rullat ner till verkstaden på måndag. |
|
|
Isf hade jag försökt laga styrdonet själv. Det sitter 6 st drivkretsar till varje spole, en av dom hade brunnit upp, men den var inte lätt att hitta ersättare till. Bilen hade gått 9950 mil, dvs FEMTIO mil kvar på maskinskadedelen! :) Mor fick samma fel (men inte av samma anledning) på sin Fiesta, kostade ca 100 kr för den trasiga komponenten via en firma som lagar motorstyrdon. Men du svarade inte på om motorn gick rent men vibrerade (kraftigt vid gaspådrag)? Om den bara är "svag" men går jämnt är det nog inte det jag talar om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.