AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.945

Passar 750 hastighetsmätare i 740?

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Vet att de har olika maxgraderingar men undrar ändå!
Kanske ska ta bort fartspärren o tror den gör ca. 280 km/h.
Gäller E32
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vad är telefonnumret till din Svenskalärare?Ska ta ett allvarligt snack med honom!

Skämt åsido,tror inte att dom funkar att byta mellan varandra.Varvräknaren blir knas,och även hastighetsmätaren.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

De passar, stoppar du in kodpluggen från ditt gamla mätarhus kommer visaren röra sig som om det va en 0-260 tavla dock.

Jag hade ett M5 mätarhus i min 540, den bilen gjorde 300km/h ;)
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Japmax: Vad menar du med "kodpluggen"?
Var det en M5 e34?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kodpluggen är en blå plastgrej stor som en tumspets som sitter bak på instrumenthuset och innehåller lite information, bland annat miltal.
Alla mätare är mekanisk sätt likadana, sen beroende på tankstorlek, hastighetsgradering, oljetemp eller ej etc så är pluggen kodad för den setupen.

Stoppar du tex i en M5 mätarhus utan att byta plugg så kommer inte miltalet, växelindikeringen och bränslemätaren funka rätt. Ev kommer tankmätaren också visa fel om det inte är samma. Hastighetsmätaren och varvräknaren kommer stämma dock, vilket de inte gör om du byter plugg. Nu vart det rörigt va :)

Jag pillade ner mitt mätarhus i beståndsdelar så jag i princip fick ett original mätarhus med 300km/h och röda visare.
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Låter som att hur man än gör så är det ändå nåt som visar fel.
Det vore jäkligt coolt att ha en 300 hastighetsmätare men undrar om inte det är lättare att bara köpa en GPS. Har jag tur så kanske jag ser hastigheten i färdatorn....vet inte hur mycket den kan visa.

Tack för svaret:-)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hastighetsmätaren stämmer ju sådär i dom hastigheterna oavsett, jag satte in mätarhuset för att det va snyggt. Jag höll på med mjukvara så jag skulle kunna programmera om kodpluggen men jag kom aldrig så långt innan jag sålde bilen.
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Japmax: Skulle jag komma över ett mätarhus med 300 gradering så tar jag kontakt med dig :-)
En annan sak som du kanske kan hjälpa mig med är att när jag bytte lampor i mätarhuset senast så blev det två skumma fel som jag inte får bukt med.
Nu har jag lärt mig leva med dem men ändå....serviceindikatorn ska ju slockna efter några sekunder efter man satt på tändning, nu lyser den konstant. Sen har den momentana förbrukningen lagt av....
Plockade bort mätarhuset flera gånger men kunde aldrig förstå varför det blev så!

//Sven
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej det är svårt att svara på, min gissning är helt enkelt att något gått sönder när du pilla på det :) Testa med ett annat mätarhus är väl det lättaste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.