AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.787

Automatlådehaveri? (Mercedes S124 E200TE-93)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Bettan" - dvs. min gamla (-93) Mercedes E200TE gör mig gråhårig i förtid...

I förgår fungerade allt som det skulle men igår fungerade inte backen som den skall.

I förgår körde jag ca 18mil och bilen gick som den skulle, men igår efter en 6-milafärd var något knas när jag la i backen. Det är som automatlådan bromsar hela bilen och man får gasa rätt hårt för att få bilen att röra sig bakåt. Direkt när man släpper gasen vid backning "tvärstannar" bilen. Dessutom har "bromsningen" vid backning blivit värre efter några mils körning. Vid uppstart idag tycker jag att det verkar som lådan nyper ännu hårdare vid backning än igår - vet iofs inte om det beror på att den är kall eller om symptomet har förvärrats på riktigt.

Jag kan inte se något konstigt med vare sig färg, konsistens eller nivån på oljan. Har luktat på den och om man är lite paranoid kanske den kan lukta (mycket) svagt bränd, men inget som man reagerar direkt på. Oljan byttes för ca 5000 mil sedan.

Är det generalras på gång?

Bilen i fråga är en -93:a E200TE med 2-liters 16V-motorn (111.940) och den har gått 37.000 mil.

Till saken hör kanske att det varit lite olja i kylarvätskan men jag har hela tiden trott att det är från en dålig toppackning - är det kanske automatlådan som läckt in olja (automatlådekylet är integrerat i kylvätskekylaren)? Oljan i vattnet har varit "Bailys-färgad" och problemet försvann efter jag slagit i en burk med Holtz kylartätning.

Några kloka idéer eller liknande erfarenheter?

Jag har tyvärr inte plats/möjlighet att börja renovera eller byta automatlådan och att lämna bort ett sådant jobb lär väl överstiga bilens värde med råge.

I övrigt är hon ganska fräsch och har förhållandevis lite rost (betydligt mindre än vad som är brukligt för dessa modeller)...

Känns ju lite surt att sälja av som reservdelsdonator/renoveringsobjekt eftersom det sitter väldigt mycket nya delar på henne sedan de senaste två åren...hugaligen jag vill inte ens summera ihop reservdels- och reparationskostnaderna de senaste två åren! :o(

T ex:
Ny Bosch-generator (i år)
Ny Valeo-startmotor (i år)
Nytt bakre SKF-hjullager med helrenoverad hjulspindel med ny kulled och ny bromssköld plus ny handbromsvajer (mtr.kostnad dryga 2500kr och ca 3000kr i arbetskostnad - i år)
Ny vattenpump (i år)
Nya NGK-tändstift (för ca 100 mil sedan)
Ny NTK-lambdasond (för ca 100 mil sedan)
Ny Syntetolja och nytt oljefilter (för ca 100mil sedan)
Nytt spjällhus (för knappt två år sedan - kom över ett NOS-exemplar för en hyffsad slant och nytt hos MB kostar väl typ 8000kr eller mer...)
Nya bromsskivor och klossar bak (drygt ett år sedan)
Nya tändkablar (för ca två år sedan)
Nytt startbatteri (för en dryg månad sedan)
"Ny" demonterbar dragkrok (från skroten - men troligen aldrig använd - dvs. nästan i nyskick)
Nytt stödlager till kardanaxeln och ny hardyskiva (två år sedan)
Fräscha Michelin EnergySaver-sommardäck och hyffsade (5-7mm) Hakka5-dubbdäck, båda på MB-original lättmetallfälgar.
Ferrita rostfritt avgassystem med livstidsgaranti.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter väldigt synd att pensionera den efter det. Vad heter han nu igen automatlåde-gurun som brukade husera här på forumet tidigare? Har inte sett att han varit så aktiv senaste åren. Han brukade ju kunna svara på allt vad gällde automatlådor.
molle325 hette väl automatgurun men det är evigheter sen jag såg något inlägg från honom sist.

Det kan ju vara kylarvätska som har läckt in i automatlådan men min gissning är lika bra som din. Om det är ett större ras på gång så är det förmodligen billigast att köpa en beg låda från någon skrot men det blir som alltid att köpa grisen i säcken.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Efter konsultation av en MB expert i familjen så låter det som du fått in glykol i lådan då brukar band o lameller svälla. En sådan däringa lådan betingar nog inte nått högre pris på skroten idag trodde han, så kylare och lådbyte är nog att rekomendera om järnhästen ska leva vidare.
Senare generationer har haft problem med kylarläckage och lådhaverier.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tack för svaren.

Kylarvätska/glykol i lådan låter inte helt orimligt - har hört andra som fått in glykol i lådan via kylaren (integrerad i motorkylaren). Har dock inte hört vilka symptom de fått...

En utbyteslåda från en skrot kostar ca 2000kr och uppåt och en ny kvalitetskylare kostar ungefär lika mycket om man tar den från Tyskland, men mitt stora problem är att jag inte kan göra jobbet själv och då blir säkert arbetskostnaderna så stora att det inte är ekonomiskt försvarbart längre...

Så det lutar nog åt att bilen får säljas som (bra) reservdelsdonator/renoveringsobjekt.

Frågan är hur mycket man kan begära för den?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag undrar om det inte är mer lönsamt att byta låda än att sälja bilen som den är. Om du vill sälja hela bilen som ett renoveringsobjekt tror jag att det är svårt att få mer än ca fem sextusen för den.
Arbetskostnad för byte av autlåda är väl ungefär som för ett kopplingsbyte på en manuell plus olja så det torde väl ändå löna sig bättre i det längre perspektivet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.