AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.519

Startproblem efter batteribyte 520 -00,

Har en bmw 520 -00 som jag körde in i garaget efter att ha
monterat vinterhjulen. Dagen efter när jag ska starta så går den runt för att sen bara klicka i startmotorn. Batteriet är alltså slut. Åker och köper ett nytt batteri 100ah och monterar det.
Nu spinner startmotorn runt men den startar inte den liksom tänder till lite smått bara men vill inte starta. Luktar bränsle.
Nån som har förslag på vad det kan vara och vad jag ska kolla?
Bilen gick utan problem till batteriet dog.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ett väldigt vanligt problem med din bilmodell är att om man startat bien helt kort och väntar till nästa dag med att starta igen, blir den väldigt sur, man kan oftast höra hur motorn går runt utan komp under några sekunder. Det enklaste att göra är att köra på starten tills den startar, den brukar missa på några cylindrar i början, men efter en stund går den normalt igen. Det hände mig flera ggr med min 520. Finns även gamla trådar om problemet.

BMW CS #5206
Har nött på starten bra mycket och en gång antydde den till att starta
Varvräknaren åkte upp lite men sen inget mer.
Man kanske kan ta ut säkringen till pumpen och köra lite på starten för att
få bort lite soppa?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, ta ur säkringen till pumpen är en bra idé. Det är ventillyftarna som hänger sig. Kan bli så efter en kort uppstart för att flytta bilen en liten bit och sedan stänga av med kall motor. Då stänger inte ventilerna helt i kompressionstakten och därför upplevs motorn dra runt väldigt lätt. Kör inte startmotorn mer än ca 20 sek åt gången så att den blir överhettad bara. Bogsering för att motionera ur lyftarna är ett alternativ också om du har möjlighet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om motorn går runt ovanligt lätt/snabbt är det troligen ventiltryckarna som hängt sig.

Om motorn går runt "normalfort" och inte vill starta har du nästan garanterat surat ner stiften. I såfall är det inte så krångligt som om lyftarna hängt sig:
Första åtgärden är att hålla gasen nere HELT när du vrider startmotorn för att få in mycket luft som blåser rent stiften/cylindrarna.
Om inte det går får du skruva ur stiften och helst bränna dem torra med gaslåga - passa även på att låta cylindrarna torka ur rejält innan du skruvar i stiften igen.

Jag skulle gissa på sura stift - det är mycket vanligare än hängda ventiltryckare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.