AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.874

Är det batteriet eller generator/regulator som felar?

Sida 1 av 2
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Hej,

det är väl mitt första inlägg här, och även mitt första problem med min bil.
BMW 320i, -07.
Gått ca 5500 mil endast.

Det är något med batteriet, eller något annat. Något med laddningen iaf.
Har googlat som en tok de senaste dagarna och förstått att det kan vara lite olika saker. Därav att jag startar en tråd om det för att förklara just min "grej".

Först och främst.
För ca ett halvår sen. Bilen låser sig i rattlås-läget som har beskrivits här ibland och går ej att starta.
Jag väntar ca 15 min och den går igång. Detta problem har ej uppstått därefter och bilen har gått som en klocka.
Har förstått att det KAN ha något med batteriet att göra? Men även andra orsaker?

Nu till det senaste.
Bilen körs ganska sällan. Ibland bara någon eller max ett par gånger i veckan. Det kan bli korta körningar. Väldigt korta till och med bara genom stan, som är liten. Ofta kanske 5 minuterssträckor. Det är mycket sällan bilen rullar mer än 30 minuter åt gången.
Nu skulle jag ut i söndags, efter att bilen har stått still i en vecka. Det blev kallare precis under förra veckan. Ca 5-10 minus hela veckan, vilket det inte varit denna hösten/vintern tidigare.
Bilen startar galant, som alltid.
Kör några kilometer, släpper av min sambo (bilen igång hela tiden), fortsätter till mina föräldrar där jag ska byta till vintersulor.
Totalt en resa på ca 2-3 mil. Det är ca 5 minusgrader. Bilen körs med fullt drag på stolsvärme, bakrutevärmare, full fläkt, radio, osv. Allt egentligen.
Ska även säga att jag har en laddare till mobilen som ständigt varit inkopplad, i ca 1 år. Dock inte så ofta mobilen faktiskt är kopplad till den, men den drar väl ström ändå.
Kör även väldigt mycket musik med AUX-ingången. Likaså även denna morgon. Allt var som sagt igång.

Kommer hem till päronen. Parkerar. Ska köra ut en bil ur deras garage.
Ska sedan köra in min bil ca 10 min efter att den stängts av. Den vägrar starta. All el går igång, det surrar om något (?!) osv. Låter iof helt normalt, som precis innan man ska starta. Men startmotorn orkar inte dra igång. Tror det är samma fel som för ett halvår sen. Dock inget rattlås denna gång. Väntar kanske någon timme, men den går inte gång.
Kopplar startkablar och den rullar igång. Kör ca en halvtimme för att ladda batteriet.

Stannar sedan ca 10 min. Bilen går igång direkt efter det.
Kör sedan ca 5 min. Byter däck.
Bilen går igång direkt.
Kör ca 5 min igen. Stannar för att tvätta bilen.
Tvättar bilen. När jag är klar vägrar den starta, ens med startkablar?! Pappa och jag rullar igång den utan problem.

Ska sedan köra hem. En resa på ca 20 min. När jag är nästa hemma börjar lampa, efter lampa, efter lampa på instrumentpanelen lysa. Mätare åker upp och ned.
Till slut dör ungefär all el i hela bilen. Dock fungerar motor och bromsar kanon, så jag tar mig hem. Innan jag stänger av visas en batterisymbol på displayen.
Enligt manual: "Mycket dålig kapacitet i batteriet", ungefär.
Nu vägrar den naturligtvis starta. Inte så förvånande. När jag nu sticker i nyckeln så kommer den gula batterisymbolen upp direkt.

Min första tanke. Batteriet är slitet efter alla kortkörningar. Dessutom hade den stått still i en vecka i en kyla den inte stått i sen förra vintern, dessutom brassade jag på max med el/värme.

Dock oroar jag mig lite över att det är något med generator/laddregulator. Generator vet jag vad det är, men regulator är ett nytt ord för mig sedan detta hände så jag hoppas inte det är det.. ?
Batteriet tog ju uppenbarligen inte emot laddning när jag körde hem efter att vi puttat igång den. Å andra sidan kan väl batteriet vara helt kaputt efter kyla/kortkörningar och max med el igång.
Vad tror ni?
Jag har i princip aldrig meckat med bilar, men är rätt tekniskt lagd och intresserar mig gärna om det är något jag kan lära mig och dessutom lösa på egen hand.

Lång j*vla text.
Hoppas ni orkar läsa.

Mvh,
Johan
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
regulatorn sitter på 2 skruvar fast i generatorn! Skulle nästan säkert kunna säga att de är kolen i regulatorn som är slut! Bytt ut hela regulatorn så startar nog bilen igen! kostar nån hundring om du gör de själv! Iof så är de en ganska ny bil, kanske är värt att lämna in för kolbyte?? Gjorde de på min e46 och de var inge kul!
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Tack för svaret!
Andra får gärna skriva sina tankar också.

Ytterligare frågor då.
Hur vanligt är det att kolet nöts slut på fem år och 5500 mil? Låter lite för mig. Men jag vet å andra sidan inte.

Att byta hela regulatorn själv. Är det svårt? Inte bara kolet alltså.

Söker efter regulator på mekonomens hemsida men hittar inte. Inte under mitt reg.nr iaf. Kan det heta annat än just "regulator"?
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Ursäkta dubbelpost nu.
Men undrar bara om någon har en uppfattning om hur snabbt en regulator eller kolet kan slitas ner?
Bilen har endast gått 5500 mil som sagt. Många, många, kortare sträckors körning.

Tack för hjälpen
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Det bör nog förr vara batteriet som är kasst, hur gammalt är det?.

628csi
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Din körprofil är optimal för att aldrig ladda batteriet fullt.

Har du provat och ladda batteriet över natten?
Om batteriet aldrig är bytt dvs ~5 år, så det inte helt orimligt att det börjar bli dåligt.

Sedan skadar det inte att mäta laddspänningen så du ser att den laddar ordentligt.

/G
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Batteriet är lika gammalt som bilen.
Ca 5,5 år och 5500 mil gammalt. Mycket kortkörningar och ibland en vecka mellan körningarna. Som den här gången nu i helgen när spektaklet började.

Kan jag googla mig fram till hur man mäter laddspänningen?

Om det visar sig att laddspänningen är dålig. Vad är då problemet? Är det då regulatorn är kass?

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Din bästa vän Clas Ohlson ger dig en multimeter.

Mät spänningen på batteriet, både med motor på, och avstängd. Detta ger dig 1) batteriets spänning (skall vara MINST 12 V) b) laddspänningen (typ 14 V). Ett friskt batteri skall ligga strax över 13 V.

Så att elsystemet är 12 V är ju en gammal sanning med modifikation.

Clas O ger dig även en batteriladdare, om du vill köpa en där. Annars är CTEKs välrenommerade.

/Grogg, egentligen mekanist
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Tack för svaren!

Du skriver att jag mäter den både avstängd och påslagen.
Att det ska ligga på X volt för att batteriet ska vara friskt.
Om det då inte ligger på den volten. Är inte batteriet friskt då?

Hur vet jag om det är knas med laddregulatorn och inte batteriet?
Är inne på "gasas" linje. Kolen bör inte vara slut på de antal milen. Kan nästan garantera det är ditt batteri som är slut.

Så pass många år på nacken, plus din körstil med de korta streckorna och kylan är rena döden för batteriet.

Hade köpt ett nytt om jag varit som dig med lite högre ampere tal än de 70 som du har original. Biltemas är kalas och de har även 90 amperes för 1000:-.

Om jag även minns rätt så är 5 år den tiden som de säger att batteriet ska klara av med normal körning.
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Tack för svaret Clintan.

Då kommer vi till det intressanta.. Det sitter ett 55ah batteri i nu.
Inte 70ah.
Jag kollade batteriet igår och blev själv lite förvånad över att det endast var 55ah.

Något som BMW satt i fel?!
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Såå.. då var ett nytt batteri isatt.
Det fungerar sådär.

All el går igång, osv, det klickar till från något, som det ska göra, osv.
Men när jag trycker på start så händer nada.
Det hoppar till lite lätt i bilen. Precis som att startmotorn ska gå runt, men icke. Det hoppande är dock väldigt lite, så i princip händer inget när jag trycker på start.

Några tankar och idéer innan jag lämnar in skiten?

Fruktansvärt irriterande att ha en bil som vägrar starta...
Undrar om det är jorden till start motorn som strular för dig???

Om du lossat den och lite skrapande och på med den igen.
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Hur hittar jag jorden till startmotorn?
Är som sagt ingen bilmekare men uppskattar er hjälp mycket!
Hars du skruvat fast polerna eller bara lagt på dem?
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Skruvat fast dem.

Men hur hittar jag jorden till startmotorn?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Om det all el verkar funka men det bara klickar till är selenoiden på startmotorn slut, din körstil pressar inte bara batteriet men också selenoiden på startmotorn.
prova o slå på selenoiden o se om det ger nått resultat.
kolla om det är den som klickar när du försöker o starta, skall ju göra det.
om inte startmotorn går runt då så är det ny startmotor som behövs också.

Jorden till startmotorn brukar vara en fläta som antingen sitter direkt på startmotorn eller i blocket på motorn o går till chassiet, men på en sådan ny bil så tvivlar jag.

Länk
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Tack för utförligt svar!
Var hittar jag startmotorn? Måste jag under bilen?
Har inte möjlighet till det nämligen..
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Manual för samma motor men 1 serie bil.
Borde stämma för din också.

Länk
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Okej.. Har väl gjort sista försöket nu.
Hade hjälp med startkablar nu. Fungerar ej ändå. Trodde inte det heller då batteriet är nytt.

Vi försökte rulla igång den. Händer inget. Så den är i princip död. Men all el fungerar.

Hur ovanligt är det egentligen att det inte går att rulla igång en bil?

Kompisen sa att motorn drar när man försöker starta, men det klickar ändå bara till. Så startmotorn bör vara ok. Dessutom detta med att den inte går att rulla igång ens...

Tips?
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Liten uppdatering..

Bogserade bilen till Mekonomen som "kanske" kunde ordna felet.
Då de låg i närheten gjorde jag det. De ringde efter två dagar och sa att det var kört för dem, de visste inte vad det var, och att jag skulle ta den till en BMW-verkstad.
Sagt och gjort, ringde bärgare och han drog till närmaste, ca 6 mil... Dyrt, dyrt och dyrt.
Nu har den stått hos BMW i några dagar. De gjorde felsökning på den och det visar sig vara startmotorn som rasat.

Nu är bilen 5 år och har gått 5500 mil, så hela kalaset går på min motorskadeförsäkring.
Eftersom man bara betalar en självrisk per skada, ingår även bärgningen där.
Totalsumma för allt 3000:- i självrisk.

Den ska vara klar någon gång nästa vecka och då hoppas vi att den går som den ska..

Ni som läst min beskrivning på felet.. har beskrivit det i detalj precis hur det uppkommit, pågått och slutat.
Kan startmotorn orsaka detta? Eller har jag fler fel att vänta mig när jag hämtar bilen och kört en stund?
Jag förväntar mig såklart att BMW i egen hög person (företag) hittar de fel som det kan tänkas vara, men att en rasad startmotor kan orsaka detta? För mig låter märkligt.
Har dock aldrig ägt en BMW tidigare och aldrig haft några vidare fel på mina bilar jag haft, så jag vet inte.
Drar de till med "startmotorn är kass" för att få ut maximalt från försäkringsbolaget när det i själva verket är något mindre fel som endast har med startmotorn att göra?
Kan tänka mig att en felsökning och utbyte av stortmotor hos BMW kostar en rejäl slant...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.