AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
66.148

Funderar på att starta bilfirma, råd och tips?

Sida 6 av 7
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skvallret i bilbranschen är att en av anledningarna till att Michell & Co säljer så mycket bil är att de gladeligen tar emot pengar i kontanter för bilarna. Bilarna har sedan en förmåga att säljas vidare till "Viköperdinbil" och KVD inom en väldigt kort tid av de nya ägarna...

(För er som inte är med på vad detta innebär. Bilköpen är penningtvätt från brottslighet.)

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Men visst kan du väl neka en kund att få köpa din bil? Jag känner några bilhandlare som rakt ut sagt till jobbiga kunder att "ni får inte köpa den här bilen".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klart man kan. Så länge det inte beror på deras kön, härkomst eller sexuella läggning.

Att neka någon för att den är en jobbig jävel är fullt tillåtet.

-------
//Lövet
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja nu har jag fått mera reklamationer. En kund som köpte en Saab 9-5 2,3t 2007 som rullat 22 000 mil för 40 000 kr för drygt två månader sedan. Han har felkod på tändkasset och problem med växellänkaget. Vi kan fixa det åt kunden men han envisas med att det skall göras på auktoriserad verkstad med nya delar på hans hemort.

Det blir alldeles för dyrt så jag erbjuder då återköp till fullt pris trots att han nyttjat bil en hel del men det verkar han inte nappa på... Jäkla drygt asså :-(

Appropå att neka kunder så har jag faktiskt gjort det. EN far och son provkörde en 2003 års Mondeo för ca 15 000 kr. Efteråt ville de köpa den med faren gjorde klart för mig att det första de skulle göra var att köra den till Bilprovningen för att utföra deras "test" av beg bilar och därefter skulle jag få stå för kostnaderna att byta ut allt som är bristfälligt. Jag tackade nej till affären på de villkoren, haha. Önskar att alla som är kräsna med gamla bilar kunde köra med öppna kort som honom...

Mvh Jens
Är ju bara att göra klart för kunden (Skriftligen) att om han vill reparera "på auktoriserad verkstad med nya delar på hans hemort." Så får han själv stå för kostnaden.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag börjar inse att det går inte att sälja bilar under 100 000 kr som firma. ALLT skall vara i nyskick och minsta lilla grej som uppkommer efter köp leder till reklamationer :-(

I alla fall inte om man skall vara ärlig och försöker sälja bra bilar...

Mvh Jens
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur jobbar du med varudeklarationerna? Om du gör som KVD och Netbil dvs faktiskt skriver upp sådant som är dåligt och inte bara skriver Normalt skick som alla andra bilhandlare så går det inte att reklamera. Man kan inte reklamera sådant man har blivit upplyst om innan köpet.

-------
//Lövet
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nä det är grejer som kommer efteråt. Vi fixar i stort sett allt vi hittar av fel/brister innan försäljning och det tänkte jag skulle vara min nisch men alla bara frågar om sista priset ändå, uppskattar inte skicket utan tar det för givet bara... Finns det fel/brister som jag i så fall givetvis skulle ta upp på varudeklarationen samt upplysa om så är bilarna helt osäljbara. KVD säljer för att där tror folk att de gör ett kap...

En typisk bil för 30 k har vi bytt typ en c-lås motor, en torkarmotor bak, stabilisatorstag, servat, lackat om kanske en framskärm på... Vi har kanske köpt den som inbytesbil från en märkeshandlare för 17 och tack vare att jag tar alla delar från Tyskland, mekar en del själv och har riktigt bra lack o mekpriser så kanske den kostat mig 22 000 kr så då har vi 8000 i marginal som det dessutom ska betalas moms på. Sedan när folk kommer och tittar är det ändå inte bra för att det kanske finns några dörruppslag, fälgarna är lite kantstötta och det saknas motorvärmare, drag eller nåt de önskar sig...

Så jag fattar typ inget?? Folk man sålde till när man sålde privat var inte alls lika kräsna...

Mvh Jens
Låter som du är lite för generös.
Sen lägger du ned för mycket pengar på en bil som du köpt för 17000kr.
Det du beskriver är standardfel, märken repor, trasig torkare bak m.m. saker som du kan låte folk pruta på eftersom de kommer att pruta oavsett om du fixat en del eller ej.
Visst kan du repa något med att ta isär och smörja upp så kan det vara värt det men inte alltid det ger något tillbaka även om du köper en begagnad.

Folk som köper av bilfirma är lite kräsnare vilket jag förstår eftersom priserna oftast högre men inte alltid.
Jag tror det handlar om klientelet - det är ett helvete att sälja äldre bilar upp till 50kkr. Som du skriver så förväntar sig köpare nyskick men saknar pengarna. Att bara gå upp en prisklass och hålla sig till kända märken i prisklassen 100-300kkr tror jag skulle underlätta en del.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle nog skriva upp felen i varudeklarationen och satsa på att sälja dem ändå med lite marginal. Folk är så vansinnigt snåla att de kan leva med vad som helst om priset är rätt.

Att försöka gå upp en prisklass är nog också vettigt. Tror det är närmast omöjligt att driva firma med bilar under 50k.

-------
//Lövet
Verdi
Snackade med en bekants bekant och han drev tydligen en firma som handlar med väldigt billiga bilar. Tydligen var typ halva omsättningen ersättning för att de lät typ unga flyktingpojkar arbetsträna där. Typ tvätta, polera, göra enklare grejer. Går det snett så gör det inget för bilen var bara värd 7 tkr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Känns som en lite trist utveckling. Detsamma gäller tydligen taxibranschen. Går inte att driva åkeri om man inte låter migrationsverket betala halva chaufförslönerna.

-------
//Lövet
Verdi
Migrationsverket är mäktigare än staten i sig känns det som. En stat i staten. Det är där alla pengar finns.
Migrationsverket har också en förmåga att göra av med pengar och få igenom bygglov som ingen annan anars får igenom på samma plats.
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Trist läsning ur flera aspekter.
Jag är ju ingen bilhandlare men spontana reflektioner;
-Svår klass att röra sig i, kommer du upp mot bilar som kostar 70-100´har du ju helt andra marginaler att spela på, och förhoppningsvis en helt annan lönsamhet.
-Mycket franska bilar i din rörelse, är det inte urtypen för bilar man inte vill ta något garantiansvar för? Jag hade nog försökt styra in mig på japanskt för att slippa en del av problemen.
-Som påpekats ovan, folk kommer alltid vilja pruta och känna att de gjort en bra affär, lämna en del av småfelen och chansa på att säga "det är därför jag kan släppa den så billigt".
Skippa franska bilar så långt det är möjligt och satsa asiatiskt och tyskt som sagt.

Vad tror du om sikta sig in på att försöka köpa fd tjänstebilar och inbyten som märkeshandlarna inte vill sälja själva JN?

Eller har en spelare som Riddermark bil lagt vantarna på hela den marknaden?
Vad är marginalerna på bilar 70-100k?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej igen!

Nu har det gått 3,5 år och slutsatsen är STARTA INTE en bilfirma...

Det går i alla fall inte att sälja bilar under 100 000 kr om du vill vara ärlig, följa konsumentköplagen och ha ett gott rykte...

Folk sätter i system att så fort de kommer hem gå igenom bilen med förstoringsglas och testa absolut ALLT. Och allt som då avviker från nyskick ska de reklamera och hänvisar till reklamationsrätt. Ger jag inte dem det de vill så hotas det ofta direkt eller indirekt med offentlig smutskastning.

Ja jag gick in i detta med de bästa intentioner och med målet att vara 110% ärlig och sälja fina och bra bilar MEN när folk märker att de har med en ärlig person att göra så försöker de dra det sååå lååångt de kan för att få så mycket de kan gratis...

Surt men sant så undvik bilbranschen såvida du inte har flera miljoner och kan börja sälja nyare/dyrare bilar direkt...

Bara tvungen att "skriva av mig" lite nu då det varit mycket klagomål på t.ex: lister, repiga baklyktor, "slitna" vindrutor, repig info display o.s.v. Alltså sånt som egentligen inte är trasigt och heller inte direkt påverkar funktionen samt att det lätt kunnat kontrollerats av en "lekman" innan köpet men de prutar först bort min goodwill marginal, köper bilen och sen hem och kollar absolut allt och förväntar sig goodwill på det...

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.