|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Men är det verkligen så att man måste lämna garantier på en gammal bil vad är det 3 månader? | |
| Vore det inte bättre och strunta i segmentet 20-30 000 och satsa på bilar i spannet 250 - 500 000? Ju dyrare objekt desto bättre köpare och ju nyare bilar desto mindre bekymmer. | |
|
Om man kan finansiera det, säkerligen. Men för ett nystartat företag, inte så lätt. Men en möjlighet är i detta fallet är ju att ha färre men dyrare bilar i lager, dock ökar det risken om det blir en riktig trög månad med få sälj. ---------------- Länk |
|
|
Att sälja till privatpersoner är inte alltid så lätt, speciellt de billigare bilar som du också nämner, där folk verkligen har svårt att förstå att de köper begagnat. Jag hade försökt att gå upp i 50-80t kr klassen, få ett finansieringsbolag i ryggen, så du kan sälja lite finansieringar samt evt försäkring också - där finns det lite marginal att hämta. |
|
|
delorian: Folk tror att de har tre mån garanti oavsett hur lite bilen kostar och när man upplyser om att bilar under 30 000 kr inte har garanti blir de väldigt förvånade och det blir ofta diskussion då där man för höra att på andra firmor är det minsann garanti på 3 mån oavsett pris och detta kan leda till att köpet går i stöpet vilket är ett problem. MEN däremot har de ju reklamationsrätt enl. konsumentköplagen oavsett pris på bil. Då kan de i princip reklamera alla fel/brister i tre år efter köp och under de första 6 mån så anses felet alltid ha varit ursprungligt och jag som handlare skall då ersätta felet om jag inte kan bevisa att felet uppstått efter försäljningen... Och denna reklamationsrätt är det många som utnyttjar... Jag kan förstå lagstiftarens tanke med detta men det slår helt fel för de som handlar med gamla och billiga bilar. Ska man följa denna lag är det i praktiken omöjligt att handla med bilar under 50 000 kr. Även om jag verkligen fixar bilarna och byter massa delar och tycker att jag fått till en riktigt fin bil så uppstår det ju nästan alltid något fel på en så billig bil inom 6 mån och om jag då skall ersätta detta utöver de reparationer jag redan utfört så är alla marginaler borta... Men tanken från lagstiftarens sida är nog att skydda konsumenten mot oseriösa handlare som kanske döljer stora och dyra brister på en bil men i praktiken leder detta till att jag får betala för delar som i princip är slitdelar när det gått säg 4 mån och flera hundra mil efter ett köp... Mvh Jens |
|
|
acey; Absolut, det är dit jag försöker komma men banker och kreditinstitut lånar inte ut pengar till nystartade bilfirmor så jag måste jobba mig uppåt sakta med eget kapital... weeeman; Ja jag har funderat i de banorna men precis som du säger blir det lite som att lägga alla äggen i samma korg och risken finns då att jag istället för att sälja 15-20 bilar en månad bara säljer 3-4 och även om förtjänsten är mycket bättre då räcker det inte riktigt ändå... Sim; Jag har redan två finansieringsbolag men kickback man får på ett lån på en bil för 50 000 kr är bara några hundralappar. Och försäkring samma sak så det är inte fel att få in några kronor extra på det men inget som ger någon större skillnad ändå tyvärr... Mvh Jens |
|
|
Men min affärsidé var att eftersom jag har hållit på med bilar i massa herrans år och kan meka själv och har kontakter med lack, mek, rekond och vet var man hittar billiga delar o.s.v. göra lite som i tv programmet Wheeler dealers. Alltså att efter jag får in bilarna verkligen gå igenom dem seriöst och identifiera alla fel och brister och sedan fixa absolut allt. Jag fixar t.o.m. en trasig c-lås motor på en bakdörr på en 15 år gammal bil vilket inte många beg handlare kostar på en sådan skorv :-P Sedan byter vi alltid kamrem/vattenpump om det är mindre än 3000 mil kvar på det, vi byter alltid dåliga däck till splitter nya, har bromsskivor kant byter vi dem fast de är godkända i besiktning o.s.v.. Ja jag vill sälja bra bilar men tyvärr uppskattas inte allt detta utan det är ändå bara priset folk ser på, det ska vara billigast möjligt. Ja visst kanske de hittar en liknande bil 5000 kr billigare privat med då efter att de bytt däck, kamrem och bromsar o.s.v. som då kanske måste bytas inom första året så har den billiga bilen vips blivit 10 000 kr dyrare men det är det typ ingen som förstår... :-( Men såklart säljer jag ju en del bilar ändå men det ska som sagt alltid prutas så man har inte många kr upp på bilarna och sedan så kommer det ofta reklamationer efter flera månader för även om vi fixar massor går det inte att byta allt på en bil som är 10-15 år gammal. Och det känns så otacksamt för de har ju med största sannolikhet fått en bra mycket finare och bättre bil än om de hade köpt av någon annan för samma pengar... Ett exempel bara; sålde en Volvo V50 2004 som rullat 20 000 mil i dec 2015. Vi hade lackat om fronten och huven för stenskott, lagt på sprillans Good Year dubbdäck, bytt bägge drivaxlarna, bytt koppling och svänghjul p.g.a. vibrationer i drivlinan och gjort en service på den. Vi sålde den för 40 000 kr som är ett ganska bra pris på en firma för den var superfin med. Efter två veckor återkommer de för det läcker luft i ett däck, visade sig vara ärgat på insidan av fälgen så vi fixar detta. Efter ytterligare en vecka återkommer de för att då var det 20-25 minusgrader i januari och batteriet är dött så vi byter till ett nytt batteri åt dem. Sedan går det 5 månader och då tar de kontakt igen för att de har varit och besiktat och fått anmärkning på att handbromsen inte tar på ena sidan, en styrled och bländande halvljus. Detta känns ju lite sisådär efter så lång tid men köparen är mycket påstridig och menar att när man köper bil på firma så "ska den ju bara fungera" så jag tar handbromsen och ljusinställningen på goodwill men styrleden får de betala själv. Men detta illustrerar lite vilka krav och förväntningar folk har på en 12 år gammal bil för 40 000 kr och det kunde jag aldrig föreställa mig innan jag startade... Mvh Jens |
|
| Intressant att läsa inläggen från verkligheten eller vad man ska kalla dem, de uppskattas! | |
|
JN. Jag förstod det där att det inte är 3 månader på en gammal bil utan att de har reklamationsrätt, om man var tvungen att lämna garanti så skulle inte bilfirma sälja gamla bilar. Men du nämner just under 30k är det en regel eller bara ett exempel, det är väl inte summan som avgör om det är garanti eller ej. Man kan ju inte lämna garanti på en bil som kostar 40k och är nästan 10 år gammal och 12 år speciellt. Du är för generös om handbromsen fungerade när du köpte den så är det inget du bör stå för efter 5 månader, halvljusinställningen kan ha hänt när som helst. Lite irriterande att de inte kan justera sådant på besiktningen om det är en säkerhetsfråga istället för att åka runt. Men har fullt förståelse om de försöker och något går sönder då heter det "du har förstört min bil" |
|
|
JN: All heder att du orkar och dessutom försöker vara seriös. Förstår att det inte är helt enkelt att skaffa kapital för att få till ett vettigt lager. En möjlighet vore att börja med förmedling och på så sätt få upp lagret och börja fasa ut de billigaste bilarna. Tror inläggen också kan vara en ögonöppnare för många som har bilar som passion och kanske ibland drömmer om att jobba med att sälja och köpa bilar på heltid. Det är inte så enkelt som man kanske vill tro. Lycka till och kämpa på! |
|
|
Jabbal: Ja man kan nog glömma allt man tror man kan om bilförsäljning om man startar firma och skall vara seriös tyvärr... Mvh Jens |
|
|
delorian: Det är norm i branschen och en ö.k. med Konsumentverket att bilar under 30 000 lämnar man inte garanti på. Tex. behöver man ju inte lämna någon konditionsrapport på dessa bilar i Varudeklarationen heller... MEN då kan köparen istället reklamera bilen och det visste inte jag innan jag startade upp och sådana saker som jag får reklamationer på och på väldigt billiga och gamla bilar med håller man på att baxna utav ibland... :-( Jo jag är kanske lite för snäll med men jag tänker att jag försöker hålla ut för att bevara ryktet tills jag kan börja med nyare bilar för billiga beg bilar går som sagt inte att sälja som handlare om man ska vara seriös och följa konsumentköplagen... Mvh Jens |
|
|
acey; ja jag har tänkt på förmedling med men tyvärr är det många som kommer med bilar i tvivelaktigt skick och jag som handlare är då skyldig att stå för alla reklamationer trots att det är förmedling så där kan all vinst snabbt försvinna... Jag vet att 9 utav 10 handlare som håller på med förmedling skiter i det och bara hävdar "försäljningsuppdrag utan garantier" men det håller inte juridiskt och jag orkar inte hålla på och tjafsa med folk... Mvh Jens |
|
|
Visst kan man reklamera ursprungliga fel i 6 månader men då ska det ju var FEL som inte är normalt SLITAGE. En bil i 40tkr klassen borde kunna anses ganska sliten. Du låter snällare är normalt, vilken firma är det? Behöver köpa en andrabil snart :P Fick själv nej på en reklamation på en bil för 85k när PDC gick sönder 2 veckor efter köpet. Jag ansåg att felet borde anses ursprunglig, firman vägrade med motiveringen "lampan lyste inte när bilen åkte härifrån, alltså är det inte ursprungligt". Efter lite snabb dialog med konsumentvägledare gick jag inte vidare för de trodde inte jag skulle få rätt. edit: Måste ju vara denna? Länk Attans att den låg så långt bort för det fanns flera potentiella bilar där. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Ja jag är nog lite snäll men samtidigt orkar man inte hålla på och tjafsa i all oändlighet heller. Folk blir så jäkla upprörda ibland så den energi de ger sig in i konflikt med är inget jag orkar bemöta... Men jag måste bara skriva av mej om hur dagen varit... Har haft två kunder. Den första åkte 12 mil enkel väg för att titta på en Toyota Avensis 2007 jag har inne. Den ligger ganska bra till i pris, bland de billigare bland jämförbara hos bilfirmor i ang. län på Blocket. Vi har fixat den riktigt fin och åtgärdat alla brister MEN det finns 4 st stenskott i framkant på taket som det blivit lite bubbligt under lacken runt om i en diameter på ca 3 mm. Så pga detta så ville de pruta, ok sa jag ni får pruta 4000 kr men då får ni ta den utan garanti. De tackade nej och åkte hem 12 mil... Asså man håller ju på att baxna :-P Den andra kunden kom för en Renault Megane 2004 som rullat 18 000 mil och den är helt felfri och rostfri och allt är iordning. Den är bland de billigare bland jämförbara bilar hos bilfirmor i närheten. Men den dög inte heller pga att sommardäcken var dåliga (3-4 mm) och att växelspaksknoppen och ratten var sliten... Jag prioriterade att få den helt felfri för en bil som kostar under 20 000 kr kan jag inte byta ratt och växelspaksknopp samt däck på bara för att det inte är i nyskick... Ja det är INTE enkelt att sälja gamla bilar som firma :-P Mvh Jens |
|
| Du gjorde rätt, det hade kostat dig mer än rabatten pga en del kunder blir aldrig nöjda. | |
|
Folk som gnäller på det sättet innan köp kommer garanterat gnälla efteråt också. Ibland måste man välja sina kunder... ------- //Lövet |
|
|
Ja så är det nog... Men det är sådant som detta när man kämpat och fixat en bil så man känner sig riktigt nöjd och sedan kommer det spekulanter som bara ser det (egentligen lilla obetydliga med tanke på bilens pris/ålder) man inte fixat som man undrar vad man gett sig in på och nästan har lust att lägga ned... Men man får väl kämpa på och försöka jobba sig upp så man handlar med nyare bilar då det dels inte är lika mycket skavanker då och att spekulanterna i högre prisklasser heller inte är lika kräsna... Mvh Jens |
|
Transocean |
Hej JN! Jag tror du är för snäll! Du kan inte köpa en bil för 10 000 för att sen fixa för 8000 och vänta 3 månader innan du säljer för 22 000 och sen kommer kunden tillbaka och kräver varje lilla fel fixad. Gå bort från 20 000 kr klassen eller sluta att reparera och vara snäll. Vill du göra pengar skall du sälja Tyska Export BMW:s från AliBaba & Co, dom kan du fixa och polera och se; det står en idiot med gravid fru och barn utanför din lokal :-) Eller sälj bilar med minst 500 hk. Hur som helst; om du uppfattas och agerar som en snäll präst kommer du aldrig att göra pengar med bilar, bara fråga Hasse från GBG :-) |
| Eller Michael & Co... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.