AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
66.151

Funderar på att starta bilfirma, råd och tips?

Sida 4 av 7
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Men som sagt, att jag tycker detta var konstigt var dels att jag hade upplyst om detta övertydligt och att han hade accepterat "bristen" för att sedan komma och kräva ersättning. MEN jag tror att det var frun hans som krävde att han skulle kräva det för det var hon som mest upprörd och hon var inte med vid köpet så jaja...

Det slutade i alla fall med att de fick nästan hela kostnaden för ny nyckel med fjärr då...

Men däremot så är jag fullt införstådd med att jag har ansvar och att det kommer reklamationer ibland. Men detta var bara så märkligt eftersom köparen hade accepterat bristen och att de dessutom var så konfrontativa.

Jag sålde en Focus 06:a för ett tag sedan med och då ringde köparen dagen efter och på ett trevligt sätt förklarade att hastighetsmätaren "fastnat" på 40 km/h och att förardörren inte låste på centrallåset och honom ersatte jag 100% av rep kostnaden direkt utan diskussion för det var en solklar reklamation trots att bilen var billig och han hade dessutom fått pruta på det billiga priset och jag hade skrivit "Säljes som GDS bil utan garantier" på köpeavtalet. Men det ersatte jag direkt ändå på goodwill eftersom han var trevlig (förolämpade mig inte) och saklig och så hade jag ju inte informerat honom om dessa brister (eftersom de inte fanns när jag skrev varudeklaration) vilket jag hade med nyckelkillen...

Mvh Jens
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du hade klarat dig helt om bara det stod i varudeklarationen. Som sagt, för din egen skull, var mycket noga med att lista alla brister där. Då slipper du reklamationerna.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Lövet: Det handlar ju inte bara om att "klara" sig, man vill även ha något som heter nöjda kunder. Oavsett om dom är retarderade eller ej (tyvärr är ju många människor just det).
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vissa kunder är helt hopplösa och de kommer att klaga på allt. Så är det bara.

Läste en insändare i Vi Bilägare som handlade om att någon köpt en Toyota Camry 2002 automat och tyckte den var lite ryckig i automatlådan och ifrågasatte då Toyotas kompetens i att bygga automatlådor. Bilen hade aldrig sett en auktoriserad verkstad =).

Jag brukar inte låta kunderna pruta mycket alls för sedan ska de ändå ha garanti och mina marginaler är bl.a det som betalar eventuella garantiåtgärder. Varudeklarationen är bara en stor lapp med blaj på som fylls i av handlaren, opartiskt är det knappast. Det spelar ingen roll om du fyller i osäker funktion på vissa grejer, du kan åka på det ändå.
Ska man ha sitt på det torra enl Arn och deras tidigare rättsfall så är det bättre att låta ett besiktningsorgan som t.ex inte kan något om automatlådor alls att utföra en opartisk kontroll/diagnos av fordonet. Då spelar det ingen roll att lådan rasar efter två dagar och du skrivit normalt skick i VDN, lådan anses ha varit fungerande vid köptillfället iaf. Men är du bilhandlare och har 20 års erfarenhet som mek, testar lådan ordentligt och skrivit i normalt skick själv då kommer du ändå åka på det om lådan rasar efter två dagar.
Finns gott om sådana rättsfall hos arn. Tyvärr.

Jag upplever också att de kunder som tittar på bilar upp till 15 000kr är de som är absolut är mest petiga när det kommer till skicket.

Men ett tips är att välja kunder precis som kunderna väljer dig. Jag avstår hellre en försäljning till vissa kunder än säljer till nån tomte och får sitta med gnäll om att en parkeringslampa gick sönder 5 månader efter köpet.

Vi som begagnathandlare förväntas ge 6 månaders garanti på mer eller mindre allt på bilar där tillverkaren sedan 20 000mil och 8 år är helt fri från ansvar och mer eller mindre sagt att bilen är så gammal nu så den kan rasa ihop när som helst. =)

Värst eller jobbigast kunder är de som ska köpa en småbil runt 40 000-80 000kr.
För dessa kunder kan köpet vara helt avgörande om det saknas en dubb i vinterhjulet på vinterdäcken.

JN: När du använder varudeklarationen så är det viktigt att kunden får läsa igenom och signera en kopia som du sparar. Skickar du bara med en kopia så är det inte mycket värt vid en eventuell tvist.

När du säger Focus 06:a och billig GDS-Bil, kostade den under eller över 30 000kr?
Bilar under 30 000kr kan ha en tom VDN bara trafiksäkerheten uppfylls. Du behöver ej funktionstesta dessa bilar.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mja, ni förväntas inte ge garanti, ni är skyldiga enligt lag i 6 månader. Men det finns rätt många luckor i den lagen, bland annat försvinner ansvaret om du på ett trovärdigt sätt kan hävda att felet inte kan ha funnits vid köpet. Åkte själv på ett sådant bakslag som köpare nyss.

-------
//Lövet
Så här står det i senaste numret av Motor (Motormännens medlemstidning):

Vilken garanti får jag på en begagnad bil?
Svar:
Garantin är inte lagstadgad så du kan INTE kräv att säljaren ska ge dig en sådan. Det är upp till säljaren om han vill ge dig en garanti.
Vad du däremot ALLTID har är en rätt att påtala ursprungliga fel i tre år (reklamationstid). Om du inte har någon gällande garanti är det du som ska visa att felet fanns vid leveransen.
Det finns även en regel som säger att om ett fel uppstår inom sex månader från leveransen utgår man från att felet är ursprungligt och att säljaren därför ska stå för felet. Kan säljaren visa att felet inte fanns vid leveransen eller om det av felets art framgår att det inte kan ha funnits, då behöver säljaren inte stå för felet.

/MrWIB
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"Det finns även en regel som säger att om ett fel uppstår inom sex månader från leveransen utgår man från att felet är ursprungligt och att säljaren därför ska stå för felet. Kan säljaren visa att felet inte fanns vid leveransen eller om det av felets art framgår att det inte kan ha funnits, då behöver säljaren inte stå för felet."

Detta är något nästan ingen bilförsäljare har koll på eller tror de kan friskriva sig från. En bra varudeklaration är ett hjälpmedel för båda parter...

Jobbar själv på bilverkstad/handlare och ser ofta exempel på att det inte är mycket mening med att köpa bil på firma. Större auktoriserade firmor är ofta bättre än mindre, men inte alltid.

Visst finns det folk som klagar på obefogade saker på begagnade bilar, men jag vill påstå att det är betydligt mer vanligt förekommande med bilfirmor som inte vill ta ansvar för skiten de sålt...

Det är ingen slump att bilhandlare kallas för nutidens hästhandlare. Med det inte sagt att det inte finns seriösa aktörer..

MVH Christofer
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag försöker verkligen sälja schyssta och prisvärda bilar. Har själv blivit bränd av oseriösa handlare flera ggr och bestämt att jag ska vara bättre än dem.

MEN jag blev bara förvånad nu när jag startat hur långt en del köpare är beredda att dra konsumentköplagen. Den finns där som ett hjälpmedel och en yttersta trygghet men inte något man ska sätta framför vanligt folkvett och ömsesidig respekt. Som i fallet med Peugeoten hade jag verkligen gjort i ordning den bilen till i det närmaste nyskick men det var det med fjärrlåsningen som jag bedömde som en relativt oväsentlig brist så jag satte istället ett lågt pris så kunde köparen antingen bara leva med det eller åtgärda det om han så önskade. Jag upplyste om detta och han accepterade detta. Och då sedan komma och vara oförskämd och bråka om det några dagar senare känns inte seriöst och vuxet. Ja jag gjorde ett misstag att inte upplysa om det skriftligt så därför betalade jag ju nästan hela summan för en ny fjärrkontroll men ändå liksom...

Men som sagt, jag säljer verkligen inga skitbilar. Dels tar jag inte ens in tvivelaktiga bilar eftersom jag har relativt god teknisk kompetens så att jag kan sortera bort sådana bilar. Men när man ända kanske måste ta in en bil i dåligt skick så åtgärdar jag alla fel/brister jag hittar dels för att jag vill inte få dåligt rykte utan jag vill sälja bra bilar som kunderna blr nöjda med men också för att det är billigare och enklare att fixa allt på en gång istället för att liksom "chansa" och sälja iväg en tveksam bil som det blir massa reklamationer och tjafs med...

Ett exempel, jag fick in en Passat i bedrövligt skick. Bra i motor o drivlina eftersom de skött oljebyten men i övrigt hade de bara tutat och kört utan att bry sig om bilen. Istället för att som en del oseriösa handlare bara fixa det värsta och försöka dölja resten så fixade jag ALLT och det blev dyrt vilket gör att det blir förlust på just den bilen. Men så är det ibland, bättre en förlust än en missnöjd köpare och massa tjafs. Och på den bilen fick jag byta; däck, backspeglar, baklyktor, grillen, bromsskivor o klossar runt om, lackera om en framskärm/bakskärm/baklucka mm...

Mvh Jens
Efter att ha läst igenom tråden så måste jag beundra ert tålamod, ni som jobbar heltid med att sälja äldre bilar i prisklassen upp till 100kkr. Jag lyckades i förrgår äntligen sälja mina svärföräldrars Pega 207 som bara rullat 3000mil för drygt 50kkr. Detta var tredje försöket på lika många år. Trots fin annons och vettigt pris så har det varit trögt. Flera köpare som bara vill pruta direkt - och när man sedan överraskat dem med att gå med på deras bud så blir de ställda och har plötsligt inga pengar....Men så äntligen dök det upp en trevlig kille och köpte den direkt.

Det är en enormt mycket lättare att sälja nyare (och dyrare) bilar med starka varumärken.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har läst på lite mera om konsumentköplagen och detta med 3 års reklamationsrätt. Och detta med att alla fel som uppkommer de första 6 månaderna per automatik anses vara ursprungliga om man som bilhandlare inte kan bevisa motsatsen är ju helt tokig när det handlar om riktigt gamla bilar.

Det är kanske bra när det gäller bilar upp till 7-8 års ålder med en mätarställning på högst 15-20 000 mil men att detta skall gälla för en 15 år gammal bil som rullat 25-30 000 mil blir ju bara helt tokigt. Det gör ju att det egentligen är omöjligt att handla med sådana bilar som näringsidkare. Nu känner ju de flesta köpare inte till detta med reklamationsrätt eller orkar/vill inte hävda den men om de skulle så skulle det som sagt vara omöjligt att som näringsidkare handla med sådana bilar...

Och det är ju synd för att jag t.ex fixar verkligen massa fel och brister på sådana bilar och får dem i ett ganska bra skick så jag kan med gott samvete hävda att det är bättre och tryggare att köpa en gammal bil hos mig än privat. MEN om jag ska stå för absolut allt som kan ske med dessa bilar i 6 månader efter jag sålt dem så är det ju ingen ekonomi att handla med sådana bilar och då är det ju privatmarknaden som gäller istället och där försöker många dölja fel/brister istället för att fixa dem...

Mvh Jens
ma
5
marcelgrond
cls 350 -05
Hej! Jn
ma
5
marcelgrond
cls 350 -05
Hej JN! de så att jag hade tänkt mig starta en bilfirma men problemet är att jag vet inte hur jag ska köpa bilar, privat kommer fungera, men inbytesbilar skulle jag vilja köpa in. Hur ska jag då ta kontakt med en märkes handlare? ska jag ringa han o säga att jag vill köpa hans inbytesbilar? hur gjorde du själv?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
marcelgrond;

Du bör åka in och prata med dem, mycket bättre än att ringa för personlig kontakt är viktig...

Mvh Jens
ma
5
marcelgrond
cls 350 -05
Hej igen JN! va de inte jobbigt att åka till alla firmor? kan du bärette hela historian hur du började köpa inbytes bilar?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej allihopa!

En liten uppdatering efter att ha varit i bilbranschen i 1,5 år nu...

Funderar du på att starta bilfirma så råder jag dej att tänka om både två och tre gånger innan för det är då ingen dans på rosor och HELT ANNORLUNDA mot att handla med bilar privat...

Du måste reparera och fixa gamla bilar till nästan nyskick för att kunna sälja dem (spekulanter har helt andra krav än när du säljer privat) och sedan ska det vara billigt och prutas med. Och sedan som om inte det vore nog så ska du lämna garantier/reklamationsrätt som är mera omfattande än en nybilsgaranti på 10-15 år gamla bilar som kostar typ 30 000 kr...

Och det lilla som man ev tjänar ska det betalas moms och skatt på...

Så mitt råd är att avstå om du funderar på att starta bilfirma...
JN hur många bilar säljer du per månad och hur många bilar har du på lager?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en tuff bransch. Även etablerade aktörer med mångmiljonomsättning rör sig ofta med en nettomarginal på 2-3%. Krävs mycket volym för att det ska bli något.

Det här är en av Stockholms största begagnathandlare som exempel: Länk

Den här killen har hållit på i 20 år vid det här laget: Länk
-------
//Lövet
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Delorian:

15-20 bilar i månaden säljer vi och vi har just nu 34 bilar i lager...

Mvh Jens
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja det är verkligen tufft, speciellt när man kör 100% ärligt. Finns massa oseriösa firmor som inte alls fixar upp bilarna som vi gör och inte står för garantier eller reklamationer men likaväl får man dagligen höra att den och den firman minnsan har en likadan bil billigare. Man har ju lust att säga "åk och köp den då" Och tyvärr gör många det... :-(

Mvh Jens
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Och något som är lite knepigt är att de som har de högsta kraven är de som köper de billigaste bilarna runt 20-30 000 kr...

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.