|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
andreas: Ja det var det jag hade för mej också beträffande garantier, att samma regler gäller på förmedlingsbilar. Men det jag menade med Bilprovningen var inte en vanlig kontrollbesiktning utan att man gör en bildiagnos hos dem, alltså en tillståndsrapport över bilens skick. Ungefär som ett M-test. För att citera Herr Gaspedal; "Finns hur mycket som helst att läsa om handlare som gjort en diagnos från bilprovningen med kassa automatlådor etc och sluppit ansvar då bilen varit testad utan fel hos bilprovningen." Med andra ord så om jag har låtit göra en sådan diagnos hos Bilprovningen, de inte hittar något onormalt och jag också uppfattar skicket på en förmedlingsbil som gott så har jag mitt på det torra vid en eventuell tvist. Verkar ju som ARN aldrig går emot Bilprovningens utlåtande. MEN sedan kan man ju ev. ge lite goodwill garanti ändå, men det är en annan fråga... Mvh. Jens |
|
| Finns en hel del firmor som bara håller på med förmedlingar då menar bi att de behöver lämna garantier samt har ansvar för alla bilar de förmedlar | |
|
JA. Om bilen är annonserad av firman och affären görs upp i handlarens lokaler gäller precis samma regler som om han ägt bilen själv. ------- //Lövet |
|
| Andreas, vet du om det krävs att båda kraven uppfylls? Att bilen annonseras av firman OCH att affären görs upp där, eller räcker det med att firman annonserat bilen för att de ska vara ansvariga för garantin? | |
| Spelar det verkligen in om man gör upp affären i i deras lokaler, på ett fik eller mcdonalds? | |
|
De fall där jag vet att man som handlare "åkt dit" att ta ansvar trots att man ville påstå att köpet skett mellan två privatpersoner direkt - så hade själva affären gjorts upp i handlarens lokal. Gaspedal: Vågar inte svara på det. Jag vet dock att båda faktorerna har använts när man prövat om köpet skett av en handlare eller privatperson. ------- //Lövet |
|
|
lite OT: ni som redan kör firma, om en aukt handlare har ett försäljningsuppdrag på en kundbil, som man alltså ej köpt eller bytt in utan vill hjälpa kunden som köpt ny bil, att bli av med, vad tror ni att man lägger på. Ex vis en bil som är ute på försäljningsuppdrag hos en BMW åf på säg 500 tkr, vad tror ni kunden får kvar efter prut och "avgift/provision" som handlaren tar? Bilen säljs väl till ny kund för kanske 480 tkr och då inbillar jag mig att tidigare ägare får kvar cirka 430 tkr, eller vad säger ni? /Anders |
|
|
Andreas: Det sista var väl inte menat till mig då jag inte ställt några frågor i tråden? =) Med Känsla: Det går inte att svara på. Att lägga på 50 000kr för en helt riskfri affär då kunden äger bilen är lite starkt. Säljes för kunds räkning hos aukt. åf innebär oftast att det är någons bil i personalen som säljer. Då brukar firman lägga på mellan 5000-10000kr. Men är det verkligen en kund som äger bilen så har jag ingen aning om vad de lagt på. Ring bilens ägare direkt och kolla vad han kan sälja för? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Förmedlingsavgiften brukar vara 10-20' för bilar som kostar upp till 300'. Över det priset är 20-30' "normalt" | |
| Novation skulle ha 5000kr för att förmedla min 320dT M-sport när jag köpte min X3 av dem. I detta ingick fri försäkring och finansieringsmöjligheter för en eventuell kund. | |
| Hur har det gått, blev det någon bilfirma? | |
|
Hej! Länge sedan jag var in här... Ja det blev det, startade firman i februari och lade ut de första bilarna i mitten av mars. Fram tills nu har jag sålt ca 15 bilar men det är en liten firma med 5-10 bilar i lager... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Herr Gaspedal: Hur har du gjort med marknadsföring? Jag trodde att det skulle räcka med att lägga ut fina bilar till bra priser på Bytbil och Blocket så som man gör när man säljer privat men det är mycket trögare att sälja än när man säljer bilar privat. Trots att jag ofta ligger billigast i mitt län och ofta billigast i angränsande län med samt kanske 3-4 billigast i hela Sverige gentemot jämförbara bilar så går det trögt... Är det kanske så att när det gäller "Svensson bilar" så åker folk fortfarande runt förutsättningslöst och tittar hos de stora etablerade handlarna? Jag trodde att i stort sett alla hade en idé om ungefär vilken bil de ville ha och då sökte på internet efter denna. Och hade man då denna bil som är fin, välskött och har ett bra pris så skulle man få respons... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN: Kul att du kommit igång! Det är väldigt lugnt på begmarknaden just nu och du ska inte vara orolig för det. Jag har inte lagt en krona på marknadsföring och kommer aldrig att lägga. Helt meninsgslöst. Ditt lager är din reklampelare. Ja, folk åker fortfarande runt förutsättningslöst bland märkeshandlare och köper en begagnad V70 eller nåt annat de bestämt sig för. Anledningen till att det går trögt för dig är att du är nystartad och många är skeptiska till helt nya bilfirmor. Var får du bilarna i från? Importerar du? Köper på blocket eller köper inbytesbilar? Ibland är det lugnt i två veckor och sedan så kommer en dag där man kan putta ut 4 bilar på en eftermiddag. Men konkurrensen är tuff och jobbar man med dyrare icke svenssonbilar så har man tuff konkurrens från de redan etablerade handlarna då många gärna lägger till 20-30kkr och köper en bil från en etablerad och säker handlare. Vill du så kan du P.Ma mig någon annons och eller din blocketsida så kan jag kika på dina annonser och se om man kan förbättra något. Inte för att jag är någon expert men ibland missar man saker som för andra är uppenbara o vice versa. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tror jag hittade firman. Det mesta ser jättebra ut, kan dock rekommendera dig att inte länka tillbaka ditt lager till blocket, lägg upp bilarna manuellt på sidan även om det tar något längre tid. Anledningen är att du i och med länkningen du har nu också slussar tillbaka kunden till platsen där konkurrenterna finns. Sidan såg bra ut, men det som slog mig är valet av bild på förstasidan, den stämmer inte riktigt in med de bilar ni de facto erbjuder. Familjebilar i gemytlig miljö och en bil på en rå sportbil? Skitgrej kanske, men får inte ihop det riktigt. Starta även upp google plus samt intagram och spegla materialet ni kör på FB, anledningen är helt enkelt söket. Mina två cent. |
|
| Det var inte så svårt att gissa firmanamnet :) | |
|
Hej igen! Nej, firmanamnet är nog inte svårt att gissa ;-) Jag köper inbytesbilar från andra handlare och håller ett öga på Blocket och andra annonsforum med om det dyker upp något intressant... Det har egentligen gått ganska bra nu senaste veckorna. Så nu har jag sålt ca 25 bilar sedan starten i mars. Och jag har faktiskt skaffat en större lokal på 500 kvm med. Lokalen intill blev ledig till en förmånlig hyra så jag slog till :-) Och Herr Gaspedal har nog rätt i att det är onödigt att lägga pengar på reklam då varulagret gör det jobbet gratis :-) Men jag ska försöka att ha fasta öppettider nu eftersom jag märker att det kommer många "drop in" kunder när jag är på plats på firman så jag missar nog en del kunder i och med att jag inte alltid är på plats på firman. Så det är nog som Herr Gaspedal säger att många fortfarande åker runt förutsättningslöst och letar bil, jag som trodde folk hellre satt hemma framför datorn och letade bil... Men jag har även börjat få en del reklamationer nu och det är ju nästan komiskt i en del fall. Jag menar, en del köpare har otroligt höga krav och förväntningar på bilar som kostar 25-30 000 kr... Det var t.ex. en Peugeot 407 kombi 05:a jag sålde för 33 000 kr som var nybesiktad, nyligen servad, massa slitdelar nyligen utbytta, Alla små lackskavanker hade jag lämnat in på omlack så den var i stort sett som ny i lacken och ALLT funkade UTOM fjärrlåset. Ja en otroligt fin bil för priset som jag själv hade varit jättenöjd med för de pengarna. Men jag upplyste kunden om detta med det defekta fjärrlåset och visade t.o.m. att de måste låsa med nyckeln i dörren. Några dagar senare kom de tillbaka och var "mycket besvikna" och "kände sig lurade" och krävde att jag skulle betala 2100 kr för ny nyckel. Jag informerade då om att jag informerat och visat dem detta i samband med köpet men de hade de tydligen inte förstått... Slutade med massa tjafs men till slut ersatte jag dem 1500 kr av 2100 kr för nyckeln men egentligen hade jag inte behövt göra det då dels funktionen inte påverkades (gick ju att låsa med nyckeln) och dels hade jag informerat om bristen i samband med köpet samt att på en så gammal bil kan det anses som normalt med mindre brister... Men man kan ju inte tjafsa hur mycket som helst heller utan måste låta kunden få rätt även om den har fel... :-P Men det är i alla fall smått otroligt vilka förväntningar en del har på gamla bilar som kostar 10-20% av nypriset. Jag upplever faktiskt att köpare av de billigaste bilarna är de som ställer högst krav. Mvh Jens |
|
|
JN: Glöm bara inte bort vad du har för juridiska skyldigheter som handlare, det har nästan inga bilhandlare koll på. Vad det finns för defekter på bilen skall finnas skriftligt klart och tydligt på en varudeklaration. Ingenting skall vara underförstått, det är det som är vitsen med att köpa av en handlare... Det finns en anledning till att stora handlare ofta säljer vidare gamla bilar i den lägre prisklassen... MVH Christofer |
|
|
Om nyckeln inte fungerar och det inte stod i varudeklarationen så är det en solklar reklamation. Du är ansvarig för ursprungliga fel. För din egen skull: Du MÅSTE skriva brister som finns på bilen i varudeklarationen. Utgå från att kunden kommer att välja att "glömma bort" sånt som du säger... Däremot kan man förstås inte reklamera normalt slitage, eller fel som tydligt uppstått efteråt, men en nyckel är inte en slitagedetalj. Hade nyckeln gått sönder efteråt hade det inte gått att reklamera eftersom den typen av fel inte kan vara ursprungliga. Då hade bilen inte startat. Tro mig, jag misslyckades precis (som kund) att reklamera den typen av fel. Vissa fel kan av sin natur inte vara ursprungliga och därmed är inte handlaren ansvarig. (I mitt fall var det en PDC sensor som gick sönder 2 mån efter köp). 6 månaders regeln var inte tillämplig. ------- //Lövet |
|
|
Nej då jag försöker verkligen vara ärlig. Jag hade fixat massor av fel/brister på denna bilen och det får jag göra på de flesta billigare bilar... Och nycklarna fungerade det var bara fjärrstyrningen till c-låset som inte fungerade och det hade vi ett längre samtal om i samband med köpet. Jag informerade om det övertydligt och visade t.o.m. att man måste låsa bilen med nyckeln i nyckelhålet och att det var en brist men att det var den enda bristen på hela bilen. Dock märkte jag på kunden att han störde sig på det och att han var den typen som förväntar sig en ny bil men kanske inte riktigt har råd med det så jag föreslog att han kanske skulle titta på en dyrare bil som han kunde känna sig 100% nöjd med men det avböjde han... Mvh Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.