|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Att handla med bilar och livnära sig på det är tufft, men det går. Är man lite på hugget idag så behöver man inte vara rädd för konjunkturen. Att tro att bilhandeln kommer vara där den var 2005-2007 är bara naivt. Folk kommer alltid behöva bilar och byta bil. Det märkeshandlarna gör idag är inget annat än att försöka dränera sina kunder på alla pengar, de investerar i däckhotel, fler anläggningar etc men tar hutlöst betalt. Folk är mer medvetna idag och håller hårt i kulorna. Det finns ingen anledning att åka till märkesverkstadens däckhotell på andra sidan stan och betala 300:- mer per säsong när man kan få samma jobb utfört hos sin lokala däcknasare för billigare pengar. De anställer fler säljare och för att alla ska nå sina mål så gör man kampanjer. Till slut så har man lärt kunden att det konstant kommer nya kampanjer och kunden inväntar dessa och under mellantiden så ekar hallarna tomma. Bilia har precis sagt upp alla över 60år och tror att de kommer att spara pengar när en del hustomtar/allt i allo är borta. Faktum kvarstår att när dessa hustomtar som ledningen gjort sig av med väl är borta så kommer det bli kaos på anläggningarna då dessa alltid haft koll på allt kring bilförsäljningen. Jag svamlade iväg rätt friskt nu... =) Jag kapar tråden och öppnar en frågestund för de som vill veta lite mer om bilbranchen. Hoppas det är ok för trådstartaren och att han får svar på sina frågor. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Hur ser du på att Carsharing växer sig allt starkare? | |
|
Robert, menar du hur detta påverkar mig som handlare? Jag tycker att än så länge påverkar det inte alls då det främst riktar sig till personer som inte nyttjar bilen dagligen. Jag tycker att carsharing är ett utmärkt alternativ för barnfamiljen som inte har ett behov av bil och som vet att den 16 april 2016 ska åka till djurparken med sina barn. Men jag har inte hört något från någon handlare eller märkt av det själv om att det påverkar, inte än iaf. Jag tror dessutom att det är ett alternativ eller behov som kommer att bli mättat ganska snart. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Hej igen! Har varit upptagen med annat på sistone så detta har legat lite på is men nu är jag "back on track"... Jag har några frågor som kanske "herr Gaspedal" kan svara på; - Möjligheten att omregistrera bilar online får man ju tydligen inte med en gång när man startat firman men grön skylt kan man få den direkt? Om inte då antar jag att man måste ha salubilarna påställda? Hur funkar det med flytförsäkringen i så fall, gäller den för bilar som inte är avställda? För det blir ju väldigt dyrt att teckna enskilda försäkringar för varje påställd salubil i så fall... - Hur funkar det att sälja bilar i början utan möjlighet att omregistrera dem online, blir det strul med finansiering då för jag antar att köparen måste ha bilen registrerad i sitt namn direkt? - Och hur funkar det med varudeklarationer på bilarna, kan man göra dem själv eller måste en verkstad göra det? Jag har kompetens att utföra sådana men ingen formell mekanikerutbildning... Tacksam för svar... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Hög lageromsättningshastighet skulle jag tipsa om också. Sen att nischa sig. Många branscher är generiska och i bilbranschen följer de flesta samma mall. Kan vara värt att fundera på alternativa utformningar av en fysisk bilhall och hur man sköter annonsering på webben. Skapa en tydlig profil och ett starkt varumärke. Det kan också vara värt att fundera kring om man ska fokusera på att försöka bli av med och sälja bilar, eller att å andra sidan hur man bygger relationer och fokusera på det. Köpare vill hitta bilar i fint skick till attraktiva priser, med god tillgänglighet och låg affärsrisk. För att erbjuda det krävs effektivitet... Funderade tidigare på att starta bilfirma och skulle tipsa om att försöka erbjuda kunder transparens. Bilar kan ses som en commodity i hög grad. De har nämnts tidigare om däckhotell som ett exempel där tjänster med hög marginal erbjuds för att hitta andra intäktskällor när marginalerna pressas på bilarna. Man kan säkert bli framgångsrik på att sälja bilar, men också värt att tänka på om man vill gå i riktningen att erbjuda helhetslösningar. |
|
|
JN: Du kan skriva i "övrigt" i fältet på ägarbytes pappret, kreditköp t.o.m. Skall kreditmarkeras etc. Om du kan påvisa några sålda bilar samt att det är firmans huvudsakliga inkomst så får du en grönskylt efter bara några bilar. Du får då grönskylten på prov i 12 månader. Flytande försäkring kan du ha utan grönskylt. Jag rekommenderar dig att ha allt avställt, det blir för dyrt att ha bilarna påställda. Du måste dock ha en flytande för att få grönskylt och den flytande försäkringen gäller för alla bilar du har i lager oavsett påställd eller avställd. Transportstyrelsen har en tjänst där du kan registrera bilar direkt via telefon och den tror jag du kan få direkt. Varudeklarationer skriver du tyvärr själv. Det är ett dumt påhitt då det inte finns några egentliga krav kring detta. När jag jobbade hos en auktoriserad återförsäljare så skrev min kollega dessa själv. Noll i kunskap och hade knappt sett bilen innan han skrev "N" i samtliga rutor. Har du dyra bilar, mycket tid och god marginal så kan du alltid be bilprovningen göra en diagnos. Finns hur mycket som helst att läsa om handlare som gjort en diagnos från bilprovningen med kassa automatlådor etc och sluppit ansvar då bilen varit testad utan fel hos bilprovningen. Det finns lika många krav och lika många sätt att gå runt dem, det som gäller är sunt förnuft. Sälj bara bra bilar och går nåt snett så ta ditt ansvar. Ytterliggare några råd är: Välj dina kunder, Var väldigt korrekt i din beskrivning. Var påläst om ditt objekt och om de övriga på marknaden. Lyssna på kunden, det finns en anledning till att han tittar på din bil trots att han pratar så gott om konkurrentens som är 20 000 billigare. Bilar går sönder, skit händer. Det är hur du hanterar det efter köpet som visar vad du är för bilhandlare och om kunden kommer stanna eller inte. Folk lär sig fort idag var man ska köpa bil. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Herr Gaspedal: Tack för bra svar :-) Har några funderingar till; - Om jag säljer en bil innan jag har fått tillgång till direktregistrering hos Transportstyrelsen då antar jag att jag ringer och ställer på den eller gör det på internet för att kunden ska kunna köra den hem MEN eftersom den då blir påställd innan ägarbytet registreras så antar jag att skatten kommer att debiteras mig för jag är ju fortfarande registrerad ägare till fordonet när påställningen registreras, eller? - Jag har ju som sagt en del eget kapital, hade tänkt att köpa in 5-10 bilar i 75-200 000 kr klassen när jag startar upp men hur är det med möjligheter till kredit för en nystartad firma? Hade varit fint att slippa binda upp en miljon av eget kapital direkt... Antar att du har en checkkredit hos bank eller liknande? - Jag har också tänkt att köpa in salubilarna via auktioner som t.ex. KVD och liknande samt av privatpersoner. Förmedling är också något jag tänkt på men har du några andra idéer om hur man kan finna bra salubilar till vettiga priser? Jag har varit i kontakt med några större bilhandlare om att få köpa inbytesbilar av dem som de inte vill ha men inte fått någon respons där... - Och till sist, inbytesbilar du får när du säljer bilar hur resonerar du där? Jag tänker att jag först o främst gör en bedömning om jag vill ha bilen, är den säljbar? Kollar skicket och historiken på den och värderar den utifrån billigaste på blocket hos andra handlare för en likvärdig bil minus ca 20-25% samt ytterligare avdrag om den behöver fixas upp innan försäljning... Sen kan man självklart ge mera om kunden köper en bil jag har stora marginaler på :-P Trevlig helg :-) Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN: "Kollar skicket och historiken på den och värderar den utifrån billigaste på blocket hos andra handlare för en likvärdig bil minus ca 20-25% samt ytterligare avdrag om den behöver fixas upp innan försäljning..." Låter som om du inte kommer ha de finaste bilarna till salu direkt... Jag hade en Monde0 -00 till salu tidigare. Avställd obesiktigad men ändå "OK". Ringde ett antal "nasare" där jag talade om att jag ville ha 2000kr för bilen. Flera sade "OK" jag kan komma, ringer innan jag kommer. Innan de kom o tittade så ringde de på nytt, jag var extra tydlig med att "under 2000kr går jag inte". Då kläckte de ur sig "Jag kan ge dig max 1000kr". BYE! Jag gav bort bilen till slut, nya ägaren rullade rakt igenom besiktningen som förväntat. Med mina begärda 2000kr fast det ändå lite marginal kvar för en nasare, typ 2500 efter bättre beg däck + besiktning, räknar med att en nasare hade kunnat få ca 6000kr. De bra köpen hittar man inte på blocket.se, de hittar man genom ett bra kontaktnät. I vissa "rikare" områden så kan en 7-8 år gammal bil betraktas som "helt slut", en bekant köpte just en bil av en sådan för 70", sålde den 3v senare för 105"... Det låter som om du har en hel del filande kvar på din affärside... |
|
|
Dawwe: Naturligtvis har jag en hel del "filande kvar" och jag vet att "kontaktnät" är en av mina svagheter just nu men jag har inte tänkt att starta upp imorgon heller så... Men förstår inte riktigt hur du menar med "Låter som om du inte kommer ha de finaste bilarna till salu direkt"? Jag har tänkt att rikta in mej på 3 år gamla tjänstebilar / leasingbilar och fixa upp småfel / skavanker för när det gäller att fixa sånt bra och billigt har jag både kunskap och bra kontakter... Men sen kan jag också tänka mej att köpa in 6-7 år gamla bilar om de är relativt fina och känns "rätt"... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN: Dawwe verkar tro att du skulle leta upp de absolut billigaste bilarna på Blocket och sedan göra de nämnda avdragen osv. Han förstod nog inte att det gällde inbytesbilar och inte de billigaste på Blocket. Ibland lönar det sig att LÄSA det man ska svara på om man inte vill påföra en tråd en massa onödiga inlägg. Men hursomhelst; Lycka till med idén om bilfirman! Ingenting är omöjligt! Börja i liten skara och se hur det går för att sedan utöka! |
|
|
e34briliant: Jag kan tänka mej att det var det han trodde ja...:-P Tack för det :) Jag ska starta i relativt liten skala och hoppas bli "lagom stor", kanske ligga på ett lager på 20-25 bilar som förhoppningsvis omsätts snabbt (inom en månad) så man alltså säljer ca 20 bilar / mån... Mvh. Jens |
|
|
Kul frågeställning och intressanta svar. Har du viss erfarenhet av att köpa och sälja bilar som privatperson? Jag skulle börja där annars med en handfull (3-4) bilar om året och exempelvis sikta på att tjäna 8-10.000 på en bil i 70-120.000:- Då får du en känsla för vilka bilar som är efterfrågade och du får träna försäljningsteknik. Har praktiserat detta en del och det kan en hygglig extra inkomst men det gör sig inte själv, många timmar vid datorn och ringande på bilannonser samt fixande i garaget. Min erfarenhet är att grunden till en bra affär görs när man köper in bilen, då är det du som har valmöjlighet, görs affär eller gå vidare. När man väl ska sälja kan man inte göra så mycket mer än att skapa en säljande annons och se till att bilen ligger rätt i pris. Som många redan sagt, börja i liten skala och öka succesivt. Stor skillnad i att ha det som ett lönande extraknäck jämfört med att ha kravet på sig att dra in pengar till hyra, försäkringar, lön etc. Skulle vilja påstå att det absolut viktigaste är att du har känsla för hur man bemöter olika personer, kan förstå deras behov och skapa förtroende. Försäljningsteknik går att lära sig och finslipa men tror ändå man måste ha det "i sig" i från början. Har tidigare startat en firma för att fotografera hus. Att lära sig fotografera var det minsta problemet och var egentligen aldrig riktigt bra på det, men att kunna sälja in ide'n och bygga upp kontaktnätet är betydligt mer avgörande. Lycka till! Håll oss uppdaterade :) |
|
|
JN: Ja, det är riktigt jag har en checkkredit. Vet inte var du hittar en bank idag som lånar ut pengar till en nystartad bilfirma utan erfarenhet. Räkna med personlig borgen för hela krediten samt att du får gå in med lika stor del som banken går in med. När jag sökte så kunde jag ju styrka att jag har varit några år i branchen och visa en komplett affärsmodell samt att jag har rätt kontakter hos återförsäljarna. Att bara klampa in hos en återförsäljare och tro att man ska få köpa bilar är i stort sett omöjligt. Som säljare hos en aukt. åf så kommer det veckovis in folk som vill köpa inbytesbilarna. Ska du handla hos de stora så är det inte ens någon ide att du visar dig utan en F-skatt eller en fungerande firma. För att visa att du kan vara med i spelet så måste du bjuda bra mycket mer än de handlare du redan har och då gör du inga pengar, snarare förlorar. När du väl är inne och har köpt ett större antal bilar över en längre period så kan du börja ställa krav och ibland hoppa över skrot eller extremt svårsålda bilar. Men till en början så får du ta allt. Du som liten handlare som köper av en stor firma måste ta i princip allt de erbjuder, även det allra värsta om du ska få pärlorna. Vissa bilar kör jag direkt till skroten direkt för jag vill inte sälja dem, bilar som är lite över skrot men fortfarande halvsunkiga får man skicka av till andra mindre nogräknade handlare. Din fråga gällande skatten, om bilen ställs på samma dag som ägarbytet sker så får nya ägaren skatten då det är han som blir registrerad ägare den dag som bilen ställs på. Gällande inbytesbilar: Det är svårt, värderar inget utan att ha sett bilen i fråga. Jag använder blocket och kollar vad liknande bilar ligger ute för samt har man sålt en del bilar så vet man ungefär hur lättsåld just den bilen är och vad man kan få ut. Alla värderar på sitt sätt. Men du behöver inga "grönlistor" eller dyra abonnemang hos värderingsfirmor. Att ha tillgång till blocket räcker. Är det nyare bilar 2-3 år så gäller ju sedvanlig matematik med milkostnad och värdeminskning per år. Men en värdering bygger också på erfarenhet och sunt förnuft. Jag tycker BjörnB har en mycket bra poäng, börja i liten skala. Många som köper in 20 bilar direkt och ska börja skoja, skojar oftast bort sig efter ett år. Jag håller med BjörnB till 100% i inlägget ovan. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
BjörnB: Jag har haft runt 100 bilar och kanske närmare hälften av dessa har jag köpt och sålt med tanke på att göra förtjänst och de allra flesta av dessa affärer blev ganska lyckade :-) Och jag håller verkligen med dej om att grunden för en lyckade affär ligger till stor del i beslutet att köpa eller inte köpa in en bil... Håller även till stor del med dej om detta med att bemöta kunden rätt och kunna se dennes behov och prioriteringar men vill också påpeka att detta med att se behov / prioriteringar gäller mera om man säljer Avensis, Accord och Golf än om man säljer M3, X5 och S6 t.ex i de senare exemplen är kunden ofta väldigt säker och bestämd vad han ska ha redan innan han kommer... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Herr Gaspedal: Jag klarar mej utan checkkredit men såklart hade det varit bra att slippa binda upp i stort sett allt eget kapital men man kan ju prova att t.ex söka på 50% av mitt eget kapital och sedan kanske öka om jag kan visa att det går bra... Det där med att köpa inbytesbilar av stora firmor verkar inte vara det lättaste nej :-P Men det verkar ju funka ungefär som jag trodde men jag får istället försöka köpa in bilar via auktioner, av privatpersoner samt kanske importera. Har även tänkt att förmedla åt privatpersoner för det är ju som sagt svårt att sälja dyra bilar privat... Det med skatten var det att jag trodde att om jag ställer på en bil på måndagen via internet/telefon åt en kund som köper den då och kör den hem så kommer ju inte reg. beviset med ägarbytet in förrän dagen efter och då kanske skatten redan gått iväg till mej på måndagen när bilen ställdes på? Tack för bra svar :-) Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| Sen så kanske det kan "lösa sig" med inköp delvis per automatik, många vill ju byta in sin gamla för att slippa krånglet med att sälja. | |
|
Herr Gaspedal: Hur har du det med reklamationer / klagomål från kunder? Jag tänker på om det är vanligt med kunder som klagar på minsta småsaker i all evighet? Givetvis är det befogat av en kund att förvänta sig en bil i ett skick som motsvarar ålder och mätarställning men sedan finns det ju dem som förväntar sig att en tre år gammal bil med 15 000 mil på mätaren ska vara i absolut nyskick... Jag bara tänker på det att det kan ju bli ganska jobbigt om det hör av sig gamla kunder titt som tätt som tror att de köpt en ny bil med "evig garanti"... Mvh. Jens |
|
| Om du förmedlar en bil, är du då inte skyldig att lämna garanti, dvs att det är du som får ta smällen om bilen är oriktig? | |
|
Robert: Det stämmer nog även om många bilhandlare försöker avtala bort detta genom att skriva sådant som; "Säljes för kunds räkning, INGA GARANTIER" och liknande men om det egentligen går att avtala bort garantiansvaret är jag tveksam till... Men just därför ställer det stora krav på att kolla upp förmedlingsbilar noggrant, kanske göra diagnos hos Bilprovningen på dem för då sitter man ju ganska säkert som framgått tidigare i denna tråd... Mvh. Jens |
|
|
Förmedlningsbilar har samma ansvar som vilka bilar handlaren säljer som helst. Detta försöker vissa bilhandlare tala väldigt tyst om. Samma sak att du på ALLA bilar har 6 månaders reklamationsrätt på sådant som inte är "normalt slitage". Dvs, att sälja bilar med "trafiksäkerhetsgaranti" på 3 månader betyder ingenting. Handlaren har ansvar ändå i 6 månader och för betydligt mer än det som besiktningen anmärker på. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.