|
|
|
|---|---|
|
Behöver byta batteri på min E91 -08. Kan jag göra det själv? Vissa säger att det skall göras på verkstad eftersom man måste göra mjukvaruinställningar etc. Hur ligger det till egentligen? Jag ska ha ett likadant batteri som jag har nu, inte byta Ah-tal. Har letat runt här på forumet men inte hittat den info jag söker. | |
|
Byter du rakt av behöver du bara registrera nytt batteri. Anledningen ska vara att bilen laddar batteriet beroende på skicket. Byter du till annat batteri måste du koda om för specen på det nya batteriet. Koda själv eller kolla vad BMW tar för bara kodning så sparar du några slantar på att byta batteriet själv iaf. Är väl ok att rulla till BMW utan kodning även om batteriet kanske laddas lite hårt under den tiden. Jag har inte själv gjort operationen men det kommer väl snart. |
|
| Ok, Inget jag kan göra själv alltså, kan inte minnas att jag sett inställning för batteribyte i bilen. | |
| Nej du måste ha tillgång till kabel och programvara för att koda själv. | |
|
Precis....alltså inget jag kan göra själv :) Tackar för svaren! |
|
|
Om du monterar ett batteri med exakt samma antal amperetimmar (AH) ska det inte vara några problem. För säkerhetsskull kan du koppla in en batteriladdare på pluspolen under motorhuven och låta den ladda upp det nya batteriet så lurar du batteriövervakningen genom att tro att du laddar batteriet fullt. |
|
|
Jag bytte för 2 veckor sedan. Samma Ah så är det inga problem att göra det själv. Lycka till. |
|
|
@mannen74: Behövde du göra någon uppdatering hos märkesverkstaden? Englunds i Luleå tar 700-800 kr för att tala om för datorn att det sitter ett nytt batteri i bilen. Känns dock lite märkligt att datorn kan avgöra att batteriet är klent och sen öka laddningen från generatorn, men inte sen avgöra att batteriet nu är friskt och anpassa laddningen neråt. Stendum dator i så fall. |
|
| Bilar från 2007 behöver inte programmeras om. Satte ett 75ah i min innan, bytte till 95ah, bara tuta och köra. Bilen fixar detta själv. | |
| Det är ju lysande nyheter! Då ska jag bara hitta batteriet och kolla typen så jag kan köpa ett nytt. Antar att det sitter någonstans under golvet i skuffen. | |
|
Bytte i min förra veckan. Men jag hade turen att de inte satt någon IBS på min och då slipper koda om den. Har du kollat så du kanske inte heller har någon? Om de sitter en svart plastdosa på minuspolen så har du IBS, är de bara en vanlig polklämma utan några konstigheter så har du inte en IBS. Jag vågade inte byta till större på min då de var vissa som hade fått problem, dock inte till 100% säkerhet pga större batteri, men jag vågade inte chansa |
|
| Jag bytte förra hösten om jag inte minns fel. Jag hade kontakt med Englunds bil i luleå före jag bytte, dom sa att det är bara byta (mitt nya hade mer "Ah") sen tuta och köra tills nästa service så fixar dom det i datorn nästa gång dom får in bilen, vilket dom gjorde gratis i samband med servicen då! | |
| Får se om jag har IBS när jag får komma mig in i ett garage och demontera inredningen i skuffen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.