AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.297

320da e91 2012, snart slår jag till!

Sida 1 av 2
Hej

må var mitt första inlägg med det här användarnamnet men varit en längre trogen medlem på autopower.se. Har hänt mycket under dessa år då jag inte har varit aktiv på den här sidan men kul å se att sidan är den samma :). Nu ses vi här igen för andra bilen i mitt liv och utan tvekan blir det en bmw igen!

Som rubrik lyder så är jag på jakt efter min andra BMW efter att ha använt min bmw 318i sen 2001.

Min budget är 280 tusen kronor

Mina önskningar är:
- att få så mycket bil som möjligt för dem pengarna, helst full utrustad. Är det möjligt?
- 500 - 1500 mil
- Färg svart eller mörkgrå
- års modell 2012

Har sett massa olika förklaringar till vilka paket som finns men tydligen så ändras det med åren? Vilka paket finns?

Har träffat på olika säljare men känns mest att de svarar på mina frågor utan kunskap.

Är det rimligt eller drömmer jag bort mig?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Fullutrustad är ju ett ganska luddigt begrepp, vad menar du med det? Pratar vi hela utrustninsglistan ikryssad eller?

Personligen tycker jag att man kommer rätt långt med Dynamic och Komfortpaket, delläder och en automatlåda. Detta kan du ganska lätt få tag i med din budget. Men skall du börja plocka på med helläder navi, stor taklucka m.m. så kan det ju springa iväg lite. Kanske svårt att hitta en 320d med all den utrustningen också, de som lagt så mycket pengar har ofta köpt en stor motor med.

Denna bilen är ett ex som jag skulle kunna köpa, priset går att pruta en hygglig slant från denna nivå så 280 får du den säkert för:

Länk

Förutom dessa paket finns förstås M-Sport och Advantage, Men satsa i alla fall på Dynamic och Konfort. Om du tittar på M-Sport så är inte Dynamic med men däremot skall du ha komfort också. Kolla även att xenonljus är med (ingår inte i M-paketet men i Dynamic)

/DJ
Om inte det går att få med allt på en 320d så nöjer jag mig med de paketen som du nämner.

Har ringt och pratat med dem och det lägsta de gå ner till är 290.000 utan vinter däck.

Hur tror du priserna ser ut efter nya år? Jag vill känna att jag gör en bra affär.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Har du någon inbytesbil eller snackar vi ett rent köp?

Jag är ingen expert men jag tror inte att de får sålt den kärran för 290, tror de måste ner till 280. Jag har handlat tre bilar av dem tidigare och jag tror att jag skulle kunna få den till 280. Den kommer bara att gå ner i pris, när tiden går. Den nya modellen har ju kommit ut på marknaden nu så den gamla kan bli rätt kall (dvs en bra affär för dig). Om du har tid att vänta ut dem så tror jag det kan löna sig. Vet inte om nyåret gör den stora effekten utan snarare den nya modellen.

Om jag jämför med andra liknande bilar de sålt i Göteborg just så är det så att när de inte får sålt dem så dyker de upp med ca 20000 lägre pris än ursprungspriset som detta är.

Kolla på denna som exempel, den har dom haft för länge nu:
Länk

Här är ett par andra ex motsvarande vad du söker som jag tycker ser fina ut, den sista har fyrhjulsdrift och lite fler mil:

Länk

Länk

Länk

/DJ
Tack för att du tar din tid :)

Har ingen inbytes bil.
Nu har jag pratat med dem du länkar till

Länk nr 1 : Den har jag fått ner priset till 265.000 utan vinertdäck. Enligt bil firman så kommer jag att bli första ägaren av bilen då den har varit hos bmw innan. Bilen är ny enligt säljaren.

Länk nr 2 : Den kan han släppa för 280.000 då får jag med vinterdäck tillsammans med orginal fäljar

Länk nr 3 : Det är en xdrive

Om jag jämför länk 1 och 2 så har tvån blåtand samt att jag får med bmw orginal fäljar som vinterdäck. då är frågan är det värt att betala 15.000 kr mer?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vinterdäck köper du lätt för 5-7' på blocket
Hej Marin,

Japp har tittat lite på blocket och finns en del.

Synd bara att den för 265 saknar blåtand känns som att jag kommer sakna det. Men det ska inte behöva vara avgörande, eller?
Verdi
Ska du ha bilen så länge som det verkar (~10 år?) så tycker jag att du kan kosta på dig att vänta ut "rätt" bil. Tycker du kan tumma lite på dina milkrav också. Varför inte titta på såna som gått uppåt 3000 mil också? Du får ju lite mer för pengarna då också samtidigt som utbudet ökar.
Kan man se vad skillnaden mellan första och andra länken?

Hej Verdi,

skulle kunna tänka mig en bil med 3000 mil med 2010 års modell (då ligger det mellan 220-240 upp men tyvärr så hittar jag inte något just nu och då är alternativet att vänta lite och det kan jag göra för det är inte akut.

Jag tänker att den för 265 får jag nästan en ny bil och jag blir första ägaren. Sen får jag fri service och fortfarande garanti som är kvar på båda bilarna.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tvåan har ju gått 500 mil mindre. Är även uttagen i oktober så borde vara garranti till oktober 2013. Tycke jag är viktigare än att vara första ägaren, vilket ingen kommer att se det som eftersom den var över ett år gammal och gått över 1000 mil när du köpt den. Det är väl dock tveksamt om den är värd 15000 mer. Har den varit demobil hos BMW eller?
Den som har varit hos BMW är den som har gått mer. Tydligen så har den varit under en regionschefs ägodel.

Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Nu vet jag ju inte hur du kör med din bil, jag kör mycket motorväg till sthlm och tillbringar iaf. två timmar om dagen i bilen.
När jag köpte min 320 så följde blåtand med på köpet, inget jag tänkte att jag behövde. Men det är faktiskt riktigt skönt att kunna prata i telefon utan att fippla med luren. Så stort plus för blåtand iaf.!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alla demobilar hos BMW har varit "en chefs tjänstebil" när man frågor. Lägg inte särskilt mycket vikt vid det utan räkna med att både en och trehundra kunder har varit ute i bilen.

-------
//Lövet
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Bilarna är ju extremt lika egentligen och med tanke på vinterdäck och bluetooth så är priset väldigt likvärdigt också.

Om Bluetooth är intressant för dig så hade jag absolut tagit bilen på länk2, den har ju originalvinterhjul, lägre mil och senare regdatum vilket innebär längre garantier och fri service (enligt text i annons i alla fall). Att vara första ägaren spelar inte så stor roll om du skall behålla bilen länge.

Gällande utrustning så har jag hitta följande på bil 1:
Länk

och följande på bil 2:
Länk

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Elektriskt infällbar dragkrok är iofs ett starkt argument för bil ett både om man har behovet och om man tittar på andrahandsvärdet.

/DJ
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Bara en intressant fråga: Är bil 1 import från tyskland?? För den har instruktionsbok på tyska enl Bmwvin.com, samtidigt som bil 2 har svensk instruktionsbok + export fylld tank?? Mvh Mats
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Den är tillverkad 2011-03-22 men intagen i Sverige först 2012-09-19. Mvh Mats
Hej Matte,

enligt säljaren så ska den inte vara det. Jag frågade honom tydligt om varför jag inte får fram något hos if.se när jag vill se hur mycket jag kommer betala i försäkring. Sen vet jag inte hur sant det är. Är det troligt att de kan försöka göra en luring?
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
nullahumana! Ring till If istället så får de förklara varför du inte kan kolla hur mycket den kostar i försäkring!! Tror nog att den importerats på något sätt iom att den är tillverkad ca 1 år och 6 mån innan den tas in Sverige!! Kolla BMW-DJ:s länkar på utrustningen så ser du att den hade instruktionsbok på tyska från början, varför om den skulle gå först till Sverige. Kanske importerats av någon Bmw-handlare? Men vart har den varit i 1,5 år innan?? Mvh Mats
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMW Sverige är första ägaren. Sen Förrenad bil i Malmö ochsen 2 privatpersoner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.