|
|
|
|---|---|
|
Hej. Det verkar finnas kunnigt och trevligt folk i detta forum och jag har även sökt och letat och mycket har jag hittat. Jag är på vippen att slå till på en 120d M-Sport -08 på ca 9000 mil och en ägare. Detta via en bilmäklare jag känner och litar på. Vi ska bara komma överens om priset ;-) Det som vore toppen för mig är att få höra era erfarenheter om bilen, bra som dåliga. Det skulle ge mig den sista informationen jag behöver innan jag hostar upp plånkan. Tack på förhand. | |
|
Riktigt rolig bil som ger ett brett leende när man glider fram grym komfort rost brukar sätta sig på bakluckan på vid torkarfästet om det är 3 dörrars så rekommenderas det starkt att ha den i garage när det blir minus, krångel med rutorna som ska åka upp och ner är väldigt vanligt. |
|
Karl-Hilding |
Har haft nöjet att köra just en 120d -08 M-sport. Bara 14-15 mil tyvärr. Svart med cremeskinn och glaslucka. Gick som ett skott fast den bara gått 200 mil cirka. Man 6 vx. Roligt är ett understatement! Man blev totalt förälskad! |
|
Riktigt trevlig go-kart som andra vittnat om, mycket bränslesnål är den också. Några E8x har haft problem med... om det var någon pump som styr ABS och stabilitetskontrollen, och det kan kosta från några tusenlappar upp till 10.000:- om man låter BMW själva byta allt. Utöver det har jag aldrig hört eller läst något annat än att de är pålitliga och bra bilar, men ovanstående fel kan vara värt att kontrollera om det har åtgärdats redan eller ej. Det har skrivit lite om felet i forumet tidigare, annars kan säkert någon mer insatt beskriva det bättre än jag här i din tråd! //Bjersér |
|
|
Fantastisk bil på alla sätt! Rost är inget som jag hört talas om, lär vara några enstaka ex isf. Vad jag har hört så har det varit styrenheten till ASC som pajat men dom är rätt få även dom bilarna, och det felet gäller även E9x. Bara att köpa och gasa:) |
|
|
Har kört min 120d -07 i ett år nu, en underbar bil. Det finns några saker att se upp med däremot. : Se till att det inte är däck utav Runflat typ, iaf inte på vinterdäcken för då får du ett markant sämre uppträdande med slingrande bakvagn och antispinn som varnar i varje uppförsbacke. : Tvätta aldrig bilen vid minusgrader utan att låta den torka ordentligt, diverse felmeddelanden uppstår lätt och då främst lampfel. : Kolla upp förarsätets sidostöd som brukar spricka, om du har Sensatecs skinnimitation som ingår i M-Sport, går på 3000 att fixa. Gryyym bil förövrigt = ) . |
|
|
Har också en 120d M, nästan full utrustad som jag haft i 1 år nu. Mycket bra långfärdskomfort och hur rolig som helst att busa med. Gokarts känsla, inga problem hittills. Kanske inte så bränsle snål som jag hade hoppats på men det kan bero på körstilen, sensatec är inte det bästa materialet att ha till bilsäten. Kör betydligt offensivare nu än med bilen jag hade innan, svårt att låta bli. Mvh Kennet |
|
|
Hade min 120d -08 3d från 08 tills i år, körde ca 9000 mil, endast två problem med bilen under den tiden. 1. En tempgivare i topplocket gav upp. Blev stående på E4:an en natt, den gick ner i nödläge. Fixades snabbt och fick ut en hyrbil på försäkringen under tiden, totalkostnad med bärgning etc. runt 3000:-. 2. Låsmekanismen i bakluckan blev "lynnigt", byttes på service, ingen aning om vad kostnaden blev för det. I övrigt så hade jag inte ett problem med bilen. Det man ska tänka på med BMW's dieslar på vintern är att vid "korta" turer <20 min så kommer inte batteriet laddas nå speciellt, så att investera i en bra laddare är guld värt så man kan trycka den full med någon månads mellanrum. När batteriet blir klent så spökar elektroniken lite lätt, abs sensorer som varnar för fel när du startar bilen, servorstyrning som tror den är trasig, etc. Allt undviks lätt med ett laddat batteri. |
|
|
Jag hade en 120d M-sport -08 som jag sålde efter 3 månader och 600 mil då jag inte stod ut med komforten, eller snarare bristen på komfort, som sportfjädringen gav. En rolig och välbyggd bil med underhållande vägegenskaper men som pendlarbil på dåligt underhållna vägar passade den tyvärr inte mig. Nu låter jag väl som en sur gubbe (40+) men det var min erfarenhet. /Ronny |
|
|
Har haft min 120d m-sport i precis ett år nu, och är väldigt nöjd! Mycket svårslagen kompromiss mellan körglädje och bränsleekonomi. Det enda problemet jag har haft är just det som Bjerser beskriver ovan, att styrenheten till antispinn och ABS pajade. Detta byttes på BMW för ca 8000kr (gick på maskinskada så jag betalade bara självrisk på 2000). |
|
| Har bara haft min som tredjebil sedan i juni, men är väldigt road av den. Extremt underhållande trots liten skitmotor. Har inte haft så buskul sedan Alfa 147 GTA! Härligt omoget överstyrd, styv som en hästp*nis och snål som Ingvar Kamprad :) | |
|
splitvision - är det inte lite väl overkill att säga att man inte skall ha runflat alls? Handlar nog mer om vilka däck man har på bilen, Hakka däck är det väl flest som är nöjda med, även jag hade det med rft och det var inga större problem... Ditt elfel vid tvätt är inget jag märkt heller, även fast jag tvättar mina bilar 1gång i veckan året runt, du kanske skulle kolla upp så det inte läcker in i något lamphus? |
|
|
Om jag jämför ett par Bmw original runflatvinterdäck och ett par dubbade Continental är då som natt och i alla fören som kan uppkomma på vinterväg inklusive skogsbrand, bara skit m a o. Sen så bor ju jag i Luleå iofs där det kan bli halvkallt ibland och där funkade min e39 efter tvätt bättre än min e87. Ska kolla ditt tips fö. |
|
|
Hej, Hade senast en 120dM -08, ägde den i nästan 3 år. Kort och gott en kanonbil om man är ute efter en liten, kvick men ändå "billig" historia. RFT-däcken kan man gott skippa. Hade inga problem med den under mina 4000 mil. Sensatec-klädsen förarsätet började få sprickor i samma veva som jag sålde, så som sagt, inte så bra kvalité i den. Kopplingen kunde ibland vid kallstart kännas lite som den högg, men det gör det å andra sidan i min nuvarande bil också så det kanske har med något elektroniken som tydligen ska finnas där och hjälpa till att göra. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Min Mor kör 120d M Sport -07 163hk + Snart 15.000 mil Chassi, styrning känns som nytt Gokartkänsla med sportchassit som visserligen är galet hårt i stan Bra känsla på vägen, känns inte som en liten bil Finns nästan inget slitage alls på bilen, bortsett ratten och några enstaka stenskott, klädsel och inredning fortfarande i nyskick trotts milen - Drar en del olja har så gjort sen låga mil Antisladden fick repareras, mycket kostsamt Trög växellåda, redan vid lägre miltal Snart dags för partickelfilterbyte (dyrt) I stort sett har bilen varit mycket bra med relativt få reparationer. Vad ska man nu byta ut denna mot (samma egenskaper önskas) ?? |
|
Vill passa på och tacka alla er som svarat med mycket bra info. I fredags slog jag till på denna bil. Det känns mycket bra. Visst den är "styv" men gillar man inte det så får man helt enkelt köpa en annan bil. Jag visste ju om det redan innan, men jag kan inte påstå att för stum. Men visst, kör man 50-100 % inne i stan så kan det bli jobbigt om man inte är beredd på det. I övrigt, så sjukt kul bil att köra !! Stort tack alla. |
|
| Jag har haft min bil i över ett år nu och jag trivs jätte bra i den. Jag har m-sport och jag skulle inte säga att hårdheten är så jobbig i stan utan snarare när man kommer ut på dåliga småvägar med dålig asfalt. | |
|
Hade iof en 118dm men skippa RTF-däcken så har du en kanon bil, hjulinställning regelbundet är också ett bra tips(300kr per gång). Med RTF-däck spårkänslig och stötig som få.... |
|
|
Passar på att slänga in en följdfråga i denna tråd då även jag är lite smått intresserad av 120D, 3d eller kupé. Hur upplever ni denna bil/motor med automat? Nån som provat? Jag kanske har blivit gammal eller nåt (fyller ju 30 om nån vecka :)) men jag har på äldre dar börjat tänka i automatbanor om jag byter min e39 mot 1-serien. Men då måste den vara kvick, smart, bränslesnål och lydig i manuellt läge, annars får det vara! Har aldrig kört en bmw-automat men tar förgivet att de är ljusår från de 4-växlade gamla saab-automater och subaru forester jag kört, som varit fruktansvärt sega, dumma och törstiga. |
|
|
Jag har 120d M-sport Till att börja med gillar man inte en hård bil, ska man helt klart inte ha en M-Sport. Ang. spår känsligheten, är 1 serien ljusår bättre än e36, men det beror ju på vilka referenser man har även där. Ang. Manuell automat, ekonomiskt finns där en liten skillnad på skatten. Men man bör verkligen gilla att växla om man ska köpa en manuell, för man får växla ofta. Bör ha över 80 km/h för att 6an ska vara rätt och i samhället får man räkna med 3an om det faller under 50 km/h. (min egen 120d) Automaten går mycket fint, och tillåter bra med drag innan den växlar ner för mycket. Däremot är manuella läget alltför tröttsamt. (123d Aut) |
|
| Svar ja, en BMW-automat från tidigt 1990-tal är ljusår bättre än andra automatlådor idag! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.