AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.717

Hur hade ni gjort med vinterdäck?

bl
270
bluetrain
x3 msport
Har ännu inte haft min bil över vintern och med bilen följde friktionsdäck, tror de är ca 4mm kvar. Pratade lite med min mek och han sa att jag kunde ha dem säsongen ut och att det endast är på packad snö som man kan uppleva bättre grep med mer slityta. Vad är era erfarenheter och rekommendationer kring att köra med så pass slitna däck? Kan tillägga att bilen mest kommer gå i Skåne... :)

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om du ska ha bilen kvar länge/flera år så köp nya däck, jag skulle inte känna mig trygg med dina däck, men jag bor ju en bit norrut också!

Alpina B8 Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Man ska aldrig chansa på däck, köp nya och köp dubb.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Dubb, i skåne?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det är ju där det blir kaos varje vinter! :)

Alpina B8 Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Klart du ska ha dubb, även i skåne.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Eftersom du har bakhjulsdrift tycker jag också att dubbdäck är bra
Att man bara har nytta av dem 5 ggr i Skåne så kan det vara försäkringen mot en katastrof
Men det är jag det

Ha deT
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kör på dem.

Skulle det "kaosa" till sig så kan du ju låta bilen stå och ta "kommunalt"

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man brukar rekommendera att inte köra på vinterdäck som har mindre än 5mm mönsterdjup och gränsen för laglighet går vid 3mm.

Med ökat mönsterdjup följer större rörlighet i gummit och det påverkar även greppet vid t ex grov is.
Däremot blir däcken stadigare på barmark med mindre mönsterdjup.

Sedan påverkar ju däcktypen en del, är det "kontinentala friktionsdäck" så lär de vara ganska dåliga på vinterväg redan som nya. Ett nordiskt friktionsdäck har ju t ex mycket mjukare gummiblandning. Är det dubbdäck, inverkar dubbens skick väldigt mycket på greppförmågan vid ishalka - en oberoende studie som jag läste (som jag även la upp länken till här på forumet) visade att dubbens utstick var den helt avgörande faktorn på hur bra grepp dubbdäck har på is.

Personligen skulle jag byta däck om jag var det minsta beroende av att kunna köra bilen även om vädret inte är "perfekt".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
4mm är verkligen på gränsen. Men i 9 av 10 fall fungerar dom säkert bra, men när den 10:e dagen kommer så kommer du däcken sitta där i bakhuvudet.
Ska du ha bilen över nästa vinter också kan du lika bra köpa nya nu så får du mer valuta för pengarna om man säger så.

Tycker själv gamla/slitna friktionsdäck är läskigare än att ha motsvarande i dubb.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag körde E60 med kontinentala odubbade i bra skick under de två senaste snörika vintrarna i Skåne och det är inget jag rekommenderar. Noll grepp helt enkelt.
Inför förra vintern köpte jag nya dubbade Goodyear och då kom det ingen snö.....
Dubb ser ingen mening med att byta annars.

Har inte bytt än lät bilen stå förra veckan och gör det nog till helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.