|
|
|
|---|---|
|
Vill bara dela med mig av ett tips. Jag har gått igenom alla fyra servoslangarna på bilen, provtryckning av de tre sugslangarna, nya tätningar och slangklämmor överallt samt renovering av tryckslangen. Vad jag inte visste om den slangen var att den är gjord med en slang i slangen. Mycket ovanligt sa killen på pumpservice, finns bara på bilar och är helt onödigt. Min slang läckte på två ställen i den inre slangen. Han sågade upp kopplingarna och monterade ny värstingslang med strypning enl. den gamla slangens specifikation. Det är garanti både på slangen och jobbet, 1000:- + moms för alltihop. Kan vara värt att tänka på innan man börjar beställa slang för tre gånger dom pengarna. Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! | |
|
Hej, Tack för tipset. Det kommer kanske till användning... Varför gick du igenom systemet? Hade du, liksom jag fortfarande har, en smygläcka, som inte riktigt går att se? Oljan bara sakta försvann och spillet for runt "överallt" (på min mest vänster del av motorrum och vä hjulhus). Mitt eget läckage har jag ännu inte fixat helt ut. En del upphörde när jag drog åt slangklämmorna under servobehållaren, men det sölar fortfarande någonstans ifrån. Bara lite men tillräckligt för att irritera. /Lennart |
|
|
Anledningen till att jag tog alla slangar var helt enkelt för att slippa göra om det. Eftersom det läckte ganska mycket så var det tvunget den enda slangen med något tryck att tala om, stort läckage = högre tryck. Men när bilen ändå var uppställd och obrukbar så kunde jag ju lika gärna gå igenom allihopa och byta alla tätningar, för säkerhets skull. Pumpservice provtryckte med 2 bar, enligt dom kan det inte bli frågan om något högre tryck i den delen av systemet, sugslangar alltså. När det blir varmt igen så ska jag sätta dit en renoverad servopump, göra rent filtret och funktionsprova servotronicventilen, då är hela den biten avklarad och kan läggas till handlingarna. Jag gillar att ligga steget före om jag kan, då slipper man undan mycket av de överraskningar som kan sabba upplevelsen av en härlig bil. Gjorde likadant med bromsarna bak samtidigt, behövde nya belägg till parkeringsbromsen så varför montera tillbaka slitna skivor och bromsbelägg? Passade på att rengöra och kolla okets rörelser också. Till sommaren blir det fjädrar och dämpare runt om samt bromsarna fram när jag ändå håller på. På det här viset kan jag köpa delar undan för undan och ha allt förberett när det ska göras, och slipper överraskningar (för det mesta) Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.