AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.882

Hjälp med köp av 118d

Sida 1 av 2
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Hejsan.

Det är så att jag ska byta tjänstebil/förmånsbil.
Idag har jag en fullsmetad 530dA xDrive Touring M-Sport och förmånsvärdet på den är skyhögt. Jag går nu i tankarna att jag ska byta till en 118d.

Det enda kravet egentligen har är att det ska vara en automat, resten är önskemål.

Men i och med att jag vill genomföra detta bytet så fort som möjligt så måste jag gå på lagerbilar på den bilhandlare som jag använder mig av.

Det finns 3 stycken val och jag postar länkarna här så ni kan kolla:

Alt.1: Länk

Alt.2:
Länk

Alt.3:
Länk

Jag får alla dom här till ok priser med företagarnas rabatt.
Men jag kan verkligen inte välja! Eftersom jag åker en fullutrustad bil idag så vill man ju ha lite av lullullen som finns.

Alt.1 är bra då den har M-sport ratten (underbar) och musikanslutningen (Jag behåller adaptern från 530´n) Den har en ruskigt fin lack också.

Alt.2 är bra då den har navigatorn (som jag faktiskt använder mig av en hel del.) Den har Helljusassistenden som jag tycker är underbar. Backkamera. Den har 18" och den har lita annat smått och gått. Det den saknar som jag önskar är en M-sport ratt. Kan man be dom sätta på en sådan till en kostnad tro?

Alt.3 Är ju egentligen ett M-Sport paket och inget annat lullull alls. Bilen är grymt snygg men där slutar det.

Kommer jag sakna allt lullull jag har idag? Jag vet att jag kommer att sakna dieselvärmaren iallafall :P

Kom gärna med lite input på vad ni skulle gjort.

MVH
Tobias
De
58
Deeds
Finns det någon som kan få fram utrustningslistan på följande bil?
NAX579
Det är bilen med M-sport paketet som jag har som alternativ. Undrar mest om den har mer än vad som anges i annonsen.

//Tobias
Karl-Hilding
Ja du.
Helst vill man blanda alla tre!
Nr. 3 är riktigt läcker men nr 2 vinner nog ändå.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Fick min NAX idag. M-sport gör mkt kan jag lätt säga.

Efter några mil under dagen så har dessutom automaten, Harman Kardon, utökad instrumentpanel, BT streaming och mycket mer imponerat mig enormt!

18" med M-chassi känns så tight, stabilt men ändå komfortabelt samt ser även riktigt bra ut. Gör ju halva bilen med lätt sänkning och feta stora hjul. Tonade rutor, shadowline och svarta njurar är grädde på moset!

16d går silkeslent med automaten, i ettans kaross helt lagom åtminstone i stadstrafiken och upp till 100 för mer har jag ej hunnit med idag. 10 tkr mer för 30 hästar i 18d hade jag hellre lagt på backkamera och adaptiva kurvljus (som jag även gjorde). Annat om man hade avvägt mellan 16d och 20d!
Här kommer spec på den Valencia orange, skulle dock välja någon av de övriga. Skall du byta in din 530?

VIN WBA1C11010E943143
Type code 1C11
Type 118D (EUR)
E series F20 ()
Series 1
Type SH
Steering LL
Doors 5
Engine N47T
Displacement 2.00
Power 105
Drive HECK
Transmission AUT
Colour VALENCIA ORANGE METALLIC (B44)
Upholstery STOFF HEXAGON ALCANTARA/ANTHRAZIT (HAAT)
Prod.date 2012-09-29

Code Description (interface) Description (EPC)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles
S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission
S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extra package, EU-specific
S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable
S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel
S258A BEREIFUNG MIT NOTLAUFEIGENSCHAFTEN Tire with run-flat functionality
S2N4A 18"M LM RAEDER STERNSP. 386 M/MB BMW LA wheel M Star Spoke 386
S2PAA RADSCHRAUBENSICHERUNG Lug bolt retainer
P337A M SPORTPAKET M Sports package
S420A SONNENSCHUTZVERGLASUNG Sun protection glazing
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S4ADA INTERIEURL. ALU. LAENGSSCHLIFF FEIN Interior trim strips, alu, brushed, fine
S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable
S4DLA AKZENTLEISTEN SCHWARZ HOCHGLAENZEND Accent strips, black, high-gloss
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Cruise control with brake function
S575A ZUSAETZLICHE 12-V-STECKDOSEN Supplementary 12V sockets
S5DAA BEIFAHRERAIRBAG-DEAKTIVIERUNG Passenger airbag deactivation
S5DCA FONDKOPFSTUETZEN KLAPPBAR Rear-seat headrests, folding
S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD
S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices
S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices
S6NKA ANBINDUNG BLUETOOTH- UND USB-GERAET Link for Bluetooth and USB device
S6S4A SPRACHVERSION SCHWEDISCH Language version Swedish
S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension
S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel
S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S8KAA OELWARTUNGSINT. 30.000KM/24MONATE Dummy-SALAPA
S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec.
S8SMA FAHRGESTELLNUMMER,V.AUSSEN SICHTBAR Car ident. number visible from outside
S8TGA DIEBSTAHLSICHERUNG Thiefproofing device
S8V2A HINWEISSCHILD NCAP NIED/DEAN/SCHWED Label

S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer

/Anders
skulle välja denna Länk
den är snyggast, har bäst spec tycker jag. DOCK så verkar den ha funnits i lager länge, står något om leverans v 34 och det är ju ett tag sen...dessutom tillverkad 2011 jmf med den första som är årsmodell 2013, så du borde ha bra förhandlingsläge på den länkade som stått länge i lager av någon anledning.

/Anders
De
58
Deeds
Tack för era svar.

530n säljs privat.
Jag är inne på samma spår som du Anders.
Bilen har, enligt säljaren, gått som demo.
Den har helt rätt utrustning men jag saknar som sagt m-sport ratten. Den är så mjuk och skön jämfört med de andra.
Om man betalar extra..tror ni att en sådan kan monteras?

//Tobias
Jag tycker att du kan ta med i förhandlingen att du tar den länkade bilen om du får en M-sport ratt monterad alternativt kan du ta en Performance ratt (dock så hittar jag ingen här Länk till F20, kanske inte finns någon?). Här har du iaf lite passande rattar Länk

/Anders
hmm länkarna fungerade inte så bra men du kan välja ex vis 1-serie, M Performance eller Interiör och sen rattar. Det är ju inga stora pengar och de vill nog gärna ha iväg bilen för att ta ut en ny 2013 års demo bil. Gäller verkligen Företagarna rabatten på denna bil? Har för mig att den endast gäller helt fabriksnya bilar?

/Anders
De
58
Deeds
Tack för ditt svar Anders!

Det fanns ju en hel del fina saker som man vill ha. Priserna var helt överkomliga också.
Men jag ska kolla med försäljaren om att sätta in en M-sport ratt.

Nej på den bilen gäller inte företagarnas rabatt men jag får ner priset så att samtliga bilar blir att ligga på ungefär samma pris i slutändan.

Svarta njurar och mörka bakljus ligger på önskelistan efter ratten ;)

// Tobias
Bil med navigation! Helst MY2013.

'Racer'
Länk!

Länk!

Budgetval: (114d el) 116d

Varför så bråttom? Om du beställer nu så bör bilen komma före årsskiftet. Hade nog valt 120dAM eftersom steget från 530d annars blir för långt effektmässigt.
De
58
Deeds
Hej,

Anledningen till att det är lite bråttom är för att SKV har fastslagit förmånsvärde på bilen.
Jag har haft bilen sedan i maj och inte haft förmånsvärde på den innan.
Kan även tillägga att det va min chef som hade denna bilen innan mig och kom på att han ville ha en M550d istället. Han tyckte då att företaget förlorade en massa pengar på att lämna tillbaka bilen så jag fick ta över den.

Jag har haft den som ren tjänstebil innan och fört en fin och korrekt körjournal.
SKV har nu funnit det osannolikt att jag inte använder den bilen privat istället för min riktiga privata bil så nu måste jag göra mig av med den för att ha råd att leva över huvudtaget. Ett förmånsvärde på 10.000:-, runda slängar, är inte att leka med. Vi har överklagat till SKV 3 ggr nu och ett fast beslut är taget. Nu är det rätten nästa och jag vet inte om jag/vi vill ta den fighten.
Då är det lika bra att skaffa en billig bil och betala förmånsvärde och faktiskt kunna använda den privat.

Sen kunde inte min återförsäljare garantera leverans innan årsskiftet. Registrerar man en 118d efter årsskiftet så är det inte längre någon miljöbil då nya regler införts.

En kollega till mig har en 118d som jag har använt lite i tjänsten och den är helt ok. Resurserna går ju så klart inte att jämföra med 530 men att ha ett förmånsvärde på dryga 3500:- väger över ;)

// Tobias
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej

En undran, var får ni fram utrustningslistorna?
Www.bmwwin.com

/Anders
sory, skall förstås vara www.bmwvin.com j-la Ipad :-) sen skriver ni in sju sista tecknen i chassinumret.

Deeds, förstår dig. Har du bestämt dig nu? Vad har du för spec och mil på din 5-serie?

/Anders
De
58
Deeds
Ok nu blir det mycket här ;)

Jag har fått en kanondeal (!!!) på en helt ny 118d som inte är en lagerbil så jag har tänkt att jag faktiskt ska vara utan bil tills den nya kommer. Jag har inte lagt beställningen än men erbjudandet va i klass med de andra bilarna prismässigt. Till och med bättre ;)

Spec på 118d:

Färg: 300 Alpinvit II
Klädsel: HAAT Stoff 'Hexagon'/Alcantara anthrazit
Drive Comfort paket
507 Park Distance Control (PDC) bak
544 Farthållare med bromsfunktion
710 M Lädersportratt
ZVM Siktpaket i kombination med M Sport
2PA Låsbultar
337 M Sportpaket
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
481 Sportstolar
4MR Interiörlist Aluminium Hexagon
520 Dimljus
521 Regnsensor
5DC Fällbara huvudstöd bak
704 M Sportchassi
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
1CA Emissionskod
205 Automatisk växellåda med Steptronic
216 Servotronic
320 Ej Modellbeteckning
3AG Backkamera
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
465 40:20:40 fällbara ryggstöd bak
493 Förvaringspaket
522 Xenonljus
563 Belysningspaket
5AC Helljusassistent
676 HiFi Högtalarsystem
6AA BMW TeleServices
6AB Styrkod BMW TeleServices
6NF Musikanslutning för smartphones
6S4 Svensk språkversion
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
8SC Teleservice

Change in paket ZVA:
6NK Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning

Change in paket ZVM:
2N4 18" M Lättmetallfälg Stjärneker 386 M
4DL Accentlist Svart högglans

Den kunde levereras i slutet av Januari.

Den jag kör idag är en 530dA xDrive Touring M-Sport som har gått 5.500 mil.
Följande spec:

Färg: A89 Imperialblå Brillanteffekt metallic
Klädsel: LCSW Läder Dakota Svart

Utrustning, paket
337 M Sportpaket
2NB LM-Fälg dubbeleker 351 M 19"
456 Komfortstol fram, el. inställbar
488 Svankstöd
4B9 Interiörlist Aluminium finslipad
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
ZRS Comfort
3MC BMW Individual Takrails Shadow line högglans
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
1CA Emissionskod
1CB AG Kod
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
302 Stöldlarm med Fjärrkontroll
316 Automatisk bakluckeöppning
320 Ej Modellbeteckning
323 Soft close för dörrar
3AC Dragkrok infällbar
3AG Backkamera
417 Solskyddsgardin för bakre dörrsidor mek.
430 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
496 Stolsvärme bak
4UR Ambient light
4UY Skid-och Snowboardsäck
524 Adaptiva Kurvljus
536 Kupevärmare med Fjärrkontroll
575 Extra 12 - volts uttag
5AC Helljusassistent
609 Navigationssystem Professional
614 Internet
615 BMW Online Information
644 Förberedelse för Bluetooth
677 HiFi System Professional DSP
6FL USB-Anslutning
6NF Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3-funktion
6NR BMW Apps
6S4 Svensk språkversion
6UH Traffic Information
6VC Styrkod combox
761 Individual Tonade Rutor
877 AG Kod
8TH Speed-Limit-information

fina bilar båda

/Anders
St
1.200
Stilren

Kanon spec! Den är ju precis som min typ :-)

Jag hade nog dock ändrat enligt följande:

* Efter två-tre dagar med backkameran på 1 serien funderar jag seriöst oroväckande hur BMW tänkt när dom placerat den mitt på bakre stötfångaren mellan PDC-sensorerna. Som vädret är 80% av året i Sverige ser man inte ett sk*t för att den blir smutsig oavbrutet och är placerad helt utan skydd?! 4-5000 kr som är helt waste of money som jag känner idag iaf när det har varit busväder hela veckan.

VW har ju tänkt helt tvärtom och satt den i emblemet som bara är framme när man lägger i backen. Smart!

Blev riktigt förvånad att man valt att sätta den där på 1 serien när mestadels av BMW modellerna har vid handtaget på bakluckan, mer skyddat där tror jag? Ganska dumt faktiskt då det säger sig självt att man ej kommer kunna nyttja den större delen av tiden när den är igensmutsad.

* Musikanslutning för smartphones behövs väl ej när man 1) kan streama musik från mobilen via BT Pro eller 2) ansluta med Y-kabeln om man har iPhone? Vad är det, 1000 eller 3000 kr?

Hade nog hellre lagt till servotronic som du specat på min istället för backkameran. Annars så är den ju riktigt fulländad den du specat.

Helljusassistent går ju hand i hand med adaptiva kurvljus, riktigt fin funktion som funkar bra trots att det står i BMWs broschyr att det ej funkar med M-sportpaketet(?).

Harman/Kardon hade jag lätt lagt till. Har lyssnat på alla tre paket och detta är jävligt bra och mkt bättre än dom andra iaf + snyggare högtalare i silver. Dock saknar jag Equaliser men det verkar ej finnas alls på 1 serien?

Automaten är underbar. Samma sak med M-chassiet. I comfortläge åker man riktigt bra. Saknar kanske ett svankstöd på längre rutter (har redan åkt ca 150 mil sedan måndags). Sportstolarna omfamnar en totalt men är i början rätt hårda (jag kommer från mjukare stolar sedan tidigare kanske därför?). Saknar dock att när man väljer Sportläge på knapparna bredvid spaken så ändrar den automatiskt både chassiet till sportigare inställning samt växellådan går i sportläge? På alla andra nya BMW jag kört går det att välja Sport och välja om den ska ändra båda inställningarna eller enbart drivlinan etc, så kan man separat skjuta i växelspaken i sportläge när man vill och slippa ligga med en-två växlar för lågt hela tiden som det blir nu?

St
1.200
Stilren

Idag rankas följande:

+ M-sport, tyg/alcantara sportstolar och blå accentlist
+ Xenon, adaptiva strålkastare och helljusassistent
+ Harman/Kardon stereo, BT Pro och utökat instrumentkluster
+ 18" M fälgar (framförallt dom på M135i) och tonade rutor på vit bil
+ Automatlådan tillsammans med chassi och kvalitétskänslan på nya F20 (jämfört med förra ettan ljusår bättre)

- Backkamera katastrof
- Ej möjligt att ändra sportläge till enbart chassi/drivlina och ej växelläget manuellt i sport utan ständigt alltihop utan möjlighet att konfigurera
- Dåligt med förvaringsmöjligheter utan förvaringspaketet(?) Både fram i förar- och passagerarmiljö men även baktill samt i bagageluckan
- Avsaknaden av extra 12V uttag vid bakre mittkonsol trots rökpaket osv. Finns heller ej 12V i främre armstöd?
De
58
Deeds
Har lite samma problem med backkameran idag. Den blir lätt smutsig mm men under höst och vår får man nog stå ut med det. Under sommaren och förra vintern så funkade den kanon, såvida det inte va blötsnö såklart ;)

Ska sätta mig ner med försäljaren och speca upp en bil på plats.
Jag tycker att förberedelse för smartphone är en bra sak då jag tänk behålla adaptern från 530. Den laddar din telefon oerhört snabbt och man slipper ha sladdar liggande. Kostar 1.000:- och känns som en lite utgift i sammanhanget.

HK-ljudet är klart intressant men jag måste nog höra det först. Jag lyssnade på ljudet i "vanlig" HI-FI och jag tyckte att det va mer än tillräckligt. Jag är inte speciellt kräsen när det gäller bil-ljud. Frågan är om HL är värd 8.500:-?

Adaptiva kurvljus har jag idag och dom fungrerar kanonbra så det kan bli så att jag lägger till dom.

Tack för feedbacken! Fortsätt gärna kommentera.

//Tobias
deeds: Är femman såld eller ligger den ute på annons?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.