|
|
|
|---|---|
Len |
Kan någon ge ett bra svar på följande...mina standarddäck 185/65 börjar bli lite slitna, på de yttre ca 15 mm av slitbanan på alla däcken. Vilket borde vara bäst åtgärd ifall jag vill få ut så många mil som möjligt av dessa däck - öka eller minska trycket från de ca 2 bar som nu finns i? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Öka trycket. Har du för lite luft i däcken trycks sidorna ut och däcken slits på sidorna. Med högre tryck får du mer slitage på mitten av slitbanan. |
|
|
Det där lät helt jättefel. För sålänge det inte är en veteranbil och det sitter diagonaldäck på bilen så får man mittslitage vid för LÅGT tryck. Slitage på båda ytterkanterna kan man inte få vid felaktigt tryck. Jag skulle köra med minst 2,5bar i dom däcken. Slits dom på yttersidorna så gör en hjulinställning. who dares wins... |
|
|
Läs detta som står om däck och lufttryck så blir allt bra... Länk who dares wins... |
|
Len |
Humm... om man nu antar att det inte är på denna bilen både fram- och bakdäcken har blivit något mer slitna just på yttre delen (utåt),utan på den bil dom satt tidigare (dvs jag tror ej det är fel på hjulinställningen), kan jag då SÄNKA trycket ngt för att få ut flest möjliga mil ur däcken?!?Eller skonar man inte ytterkanterna på detta sätt? Däcken har 3-4 mm kvar över större delen av slitbanan. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Det är svårt att säga exakt vilket tryck du ska ha för att få ut flest mil på dom men visst, vid ett lågt tryck så slits det mer i mitten. Dock så är det inte omöjligt att däcken tar snabbare slut om du kör med för lågt tryck än om du kör med rätt tryck sedan så kan däcken bli överbelastade och det kan sluta riktigt illa om det skulle hända nått på motorvägen... who dares wins... |
|
| Jag håller med Bmw Sunken. Om dina däck slits mer på yttersidorna kan det bero på för LÅGT lufttryck i däcken. Om inte Uhlmann tror oss så kan han titta i nästan vilken bilinstruktionsbok som helst, eller i nån reparationshandbok från Haynes. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.