AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.310

BMW 535d erfarenheter...?!

GT
11
GT-Rmeister
BMW 535d
FORD GT SuperCar (GT40)
Nissan GT-R R35
Tja boys.
Jag e sugen på en BMW igen, denna gång en Über Schnell Touring Wagen.
Jag har satt siktet på en 535d och vill gärna kolla med ERFARNA ägare på vad som man ska se efter och vad man ska tänka på.
Dela gärna positiva och negative erfarenheter.

Jag SKA ha bilen som vinter/året runt bil då jag inte vill lägga mil på min GT eller R35an.
Har hittat en FULLMATAT M-Spec 06a och vad jag har läst så skriver många att man ska ha LCI från 08 o då menar jag att man lika gärna kan slå till på den fantastiska M5an.

Tack på förhand / Chante Hovsepian

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Nja,fullmatad?välutrustad kanske du menar,men fullmatad ,då ska den ha allt,och de finns de nog ingen bil som har det..
LCI,faceliften kom våren 2007
satsa på en facelift är mitt råd
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Motorn är riktigt fin Chante, men E61 dras med en del kvalitetsproblem som det finns att läsa om på detta eminenta forum. Men då jag själv inte är ERFAREN inom området, låter jag bli att spekulera vidare :)

(P.S. M5 V10 är löjligt törstig....men om man kör kompressormatad GT är det kanske egalt hehe)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Så klart skall man ha så ny som möjligt
Men ofta finns inte de pengarna
Ok jag kan köpa att en prefacelift kostar mer i skatt och diesel
Men om man har en bil i två år kan man undra hur mycket man sparar på en bil dom kostar 150 000;-
mer i inköp
Min -05 är jag mycket nöjd med och den har (allt) det jag vill ha iaf
Och det har blivit en del genom åren

Ha deT
GT
11
GT-Rmeister
BMW 535d
FORD GT SuperCar (GT40)
Nissan GT-R R35
Ok.
Ja eftersom jag ska trimma GTn i vinter/vår så har jag redan højt ribban av vad min vinterbil ska kosta. Tænkte først M3 E46, sen 530 m sen nu 535d med M paket.
Diesel e inte ngt problem då jag har dieselkort via firman.
Men jag håller mig till en, annars kommer jag alltid gå o undra hur e det o æga en før jag tycker verkligen dom e riktigt grymma.

Sani, du har rætt. Min GT (40) tømmer tanken på 35min på bana. Løjligt liten tank.
Tack grabbar
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
535d har en härlig maskin, och visst det är inte fel att sikta på en så ny bil som möjligt. Men förbrukningen skiljer sig inte mycket åt i praktiken och skatten är några tusenlappar högre på äldre bilar, däremot skiljer det mycket i inköpspris så att "tjäna in" köpet av en nyare årsmodell gör man knappast.

Äldre årsmodeller har en interiör en del upplever som billig jämfört med en LCI, det är inget jag kan skriva under på. Visst den ser lite kal och plastig ut på en del ställen en äldre E61, men väl ihopskruvad är den oavsett årsmodell.

En M5 V10 tycker jag inte går att jämföra med en nyare 535d, den är vad jag erfar riktigt dyr i drift med en förbrukning som i praktiken ligger rimligtvis två-tre gånger så hög. En nyare 35d drar rimligtvis 0.8-0.85L/mil blandad körning utan att man för den sakens skull varken snålkör eller lämnar ett avtryck av gaspedalen i mattan efter sig, en bekant hade svårt att ta sig under 2L/mil med sin M5 vid annat än ren långkörning. För att inte nämna oljeförbrukning (de skall ta en del olja), försäkring eller "reparationer"/underhåll. Skatten är i diesel-klass på M5, 5500:- har jag för mig min bekants bil kostade medan vår LCI kostar någon hundring över 4000:-, men visst är M5 fantastisk.

535d har väl egentligen inga specifika svagheter vad jag förstått utöver andra E6x, men skulle t.ex turboaggregat, grenrör eller dylikt gå sönder är det inga billiga delar. Även bromsarna är rejäla doningar som kostar en slant, utöver det har jag fått höra av en bekant som driver BMW-verkstad att 35d som körts mycket kortkörningar har en tendens att dricka lite olja.

Men i övrigt är 535d en klockren bruksbil!

//Bjersér
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är inte så jätte mycket att titta på jämfört med en vanlig diesel bmw.

Det är en grym och underbar motor. Vad jag har läst så verkar en del tidiga modeller av 535D haft lite problem med turbo aggregaten och då främst det lilla aggregatet som ska ladda på låga varv. Märks lättast att bilen inte drar ordentligt eller saknar kraft på låga varvtal. Det är dock inte jätte vanligt.
Ett annat vanligt problem på dieslarna är termostaterna. Motorn når helt enkelt inte arbetstemperatur.
Det sitter två termostater på 535D och det är bäst att byta båda samtidigt. Det finns guider på youtube hur man gör. Materialet kostar om jag minns rätt ca 700-800kr.

Läs begagnatguiden för E60 så får du upp de flesta felen för karossen i sig. 35D motorn krånglar inte mer än övriga modeller.
Ett tips kan vara att kontrollera skicket på bromsarna då dessa är dyrare på 545i och 535D.

Jag älskar 535D och har haft flera utav samma modell. Både före och efter facelift. Faceliften anser jag vara betydligt snålare även om före facelift inte är törstig med tanke på effekten.

Jag håller till viss del med de som säger att man ska ha en LCI men beroende på budget m.m så är före facelift absolut ingen dålig bil eller motor. Du kommer bli mycket nöjd oavsett vad.

Växellådorna på före facelift är lite ryckigare men det är inget fel utan snarare en egenskap man får leva med.

Ska du köpa en E60 så anser jag att komfortstolar och aktiv styrning är ett absolut krav.

Degt skiljer även i utväxling mellan pre-lci och LCI. LCI varvar ca 200-300rpm mer på 6:ans växel till fördel för prestandan i högre farter.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
GT
11
GT-Rmeister
BMW 535d
FORD GT SuperCar (GT40)
Nissan GT-R R35
Kanon!!! Helt klockrent.

Bjerser, du e inne på mitt spår, det kan skilja 60-70tkr på en 06-08 och eftersom skatten e typ 2000kr dyrare på 06an och førbrukningen marginellt mindre så tror jag att det kanske inte e så dumt. Annars blir det en 335d.

Tusen tack igen!
fredde 7
Herr gaspedal: Faktum är att det finns tre thermostater.
1)egr thermostaten(superlätt att byta kostar 500-1000)
2)Huvudthermostat(ser ut som en vanlig thermostat, sitter lite trångt till kostar 500-1000)
3) Thermostat till lådan(lätt att byta men lite dyrare ca 2000kr)

Håller med om tvånget på komfortstolar och aktiv styrning.
Idag hade webasto stått på min måstelista också.
M paket hade kunnat kvitta, tycker bilen är rätt ful både med och utan.men med bättre komfort utan.
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Har ägt min snart ett år (LCI) och är supernöjd. Riktigt bra komfort och prestanda men samtidigt billig i drift. Man njuter när man kör långkörningar vilket jag gjort mycket utav.

Håller dock inte med dig fredde 7 om att bilen är ful. Visst utan m-paket ser den ju inte direkt fager ut, men M-paketet gör verkligen sitt på denna bilen!! Men smaken är ju som baken.

Håller dock med om att dieselvärmare hade varit fint. Men absolut ingen nödvändighet.

Hade gärna haft kvar 535an i vinter men skotersäsongen hägrar för fullt så nu står det en skåpbil i garaget istället. Men kommer garanterat äga en 535d igen! :)
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Jag har en 535D -09 (med andra ord LCI)
Inga som helst problem vare sig med kvalitén eller råstyrka ;-)
Det är förvånansvärt låga driftkostnader för en Uber bil! Kör sommar som vinter. Inga problem, man lär sig hur bilen reagerar och rattar därefter :-)
Har haft min bil i 3 år nu och älskar den fortfarande lika mycket!
Min bil har alla måsten

-Svensk-såld
-M-paket
-Komfortstolar
-Facelift

Sen har jag massa lull lull som jag dock älskar
-Adaptiv farthållare
-Blåtand och voice comand
-Navi
-Soft Close dörrar
-Tonade rutor
-Kurv strålkastare
-Helljusassistans
-HeadUpDisplay
-Massage funktion i framstolarna
-Ljudpaket individual
-Dragkrok
har säkert glömt ngt :-)

Jag säger KÖP 535D Du kommer inte att ångra dig!!
Jag säger facelift är att föredra!

Lycka till!

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag tvivlar nog på att Chante fortfarande är ute efter en E61, efter två år...(?) :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.