AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.470

Bilen är helt död! Behöver hjälp snabbt snälla!

jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Hejsan!

Mitt batteri har bråkat med mig ibland och har väll fått laddat de ibland när de har varit som kallast ute, kanske inte så konstigt eftersom de är förmodligen gammalt.

Iaf för två dagar sedan skulle jag åka iväg så va de helt dött så fick starthjälp och då tänkte jag att de var lika bra att åka till biltema och köpa ett nytt batteri.

Jag monterade det utanför biltema och efter en kort stund var det på plats, dock dagen efter när jag skulle åka till jobbet så var bilen helt DÖD! så jag fick låna en annan och sätta mitt nya batteri på laddning.

Nästa dag så funkade det att starta bilen som vanligt och då tänkte jag om kanske batteriet inte varit laddat fullt först men sedan på kvällen när jag slutade jobbet så var det helt dött igen. Fick starthjälp igen men den dog efter jag kört 5 meter så jag fick ta mig hem på annat sätt.

Detta batteri jag köpte på biltema har en "lampa" i mitten som ska lysa grönt om den e laddad osv, men i mittfall så lyser den inget..

Nu undrar jag va ni gubbar tror?
Har jag lyckats förstöra de nya batteriet jag köpt på något sätt vid montering eller liknande?
eller har kanske generatorn gett sig? och isf hur kollar jag den?
eller vad fan kan detta vara...
Har även provat ett annat batteri som kommer ifrån en annan 325a och det blev samma där!
Kan ju tilläga att jag har en bmw 325I e36 -92

Jag har provat att mäta på batteriet nu på tomgång och jag får 13-14v när bilen är på!

Vad kan jag göra mer!!?!
Mvh Jocke
Le
34
Lefty
420i -20
Hej,

Låter lite underligt, men jag hade nog efter att förvissat mig om att batteriet är ok (belastningsprov) och fulladdat, fortsatt med att mäta strömmen som bilen drar från batteriet med tändningen avslagen och nyckeln i fickan.
-Den bör inte dra mer än några 10-tals mA. Drar den betydligt mer är väl ett sätt att utesluta felkällor att börja rycka ur säkringar, en i taget och se när majoriteten av tjuvströmmen försvinner.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
tja, har mätt och den drar så mycket som 5.8 A vilket e galet mycket! Har dragit alla säkringar och det var bara en säkring som gjorde skillnad och då sjönk den till ca 3.6 A men då är det fortfarande 3.5A för mycket och jag har en tyskimport bil så har lite problem med att förstå vad alla säkringar går till.

Någon ide vart man kan fortsätta att fel söka?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
koppla bort pluskabeln till generatorn o mät igen. kan va laddregulatorn.
Har du eftermonterat slutsteg? kan ligga o dra om det felkopplat.
Le
34
Lefty
420i -20
Precis, generatorn kan definitivt vara en felkälla.
Vilken säkring var det som det fick det att sjunka till 3.6A?
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Hej, Jag ska prova det med generatorn i morgon! Men kan generatorn göra så att en bil som har ett helt fulladdat (Nytt) batteri som bara har ståt ca 10 timmar bli helt tomt? och det samma med kanske en trasig laddregulator.

Det är säkring 33!

Tack
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Jag har slutsteg i bilen men den och sterion var det första jag kopplade bort.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Generatorn är nu bortkopplad och nu drar den inget. Är det generatorn då som är felet?
Le
34
Lefty
420i -20
Japp, antingen regulatorn eller en eller flera dioder som packat ihop och gått hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.