AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.191

Bytt vevhusventilation, efterföljande huvudbry (330ci M54)

Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Bytte vevhusventliationen idag till den isolerade varianten. Hade inte direkt några indikationer på att det behövdes, men hade funderat på det ett tag och nu känns det bra att ha den isolerade varianten.

Nu efter bytet så har det uppstått ett problem. När jag ger lätt gas från tomgång så sjunker varvtalet innan det höjs. När det först sjunker så "bluddrar" motorn till och det känns som om motorn håller på att dö. Jag har försökt läsa på vad det kan vara och allt från kamaxelgivare, tempsensor samt något med DISA enheten...

Jag har aldrig upplevt det tidigare i bilen och jag tog heller aldrig bort DISA enheten när jag böt vevhusventilationen (DISA enheten har heller aldrig gett ifrån sig något konstigt ljud under det halvåret jag ägt bilen).

När man kopplar ur batteriet under ett antal timmar CA: 6h. Nollställer man massa saker då såsom den elektriska gasresponsen etc?

Billen känns något orkeslös nu jämfört med tidigare, Svår att hitta vettigt varvtal för dragläge från stillastående.

Hoppas någon har något tips gällande vart jag ska börja felsöka!

/Nisse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det mest troliga är väl att den drar tjuvluft någonstans. Kolla slanganslutningarna. Att spraya startgas runt slangarna med motorn på tomgång avslöjar tjuvluftläckor då varvtalet ökar.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Det ska jag prova!
Tittade ganska noga på båda bäljarna att dom var hela när jag hade bort dom. Relativt torra var dom ju i gummit, men inga synliga sprickor i alla fall. får göra ett försök med gasen imorgon.

Tack för tipset!

/Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Kan ju informera om att motorn även tvekar till lite vid startögonblicket vilket den aldrig gjorde innan.

/Nisse
Uppstår symptomen även när du ger grundgas (stillastående) utan att möta med koppling?
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Lito:
Ja det stämmer! Varvtalet dippar oavsett om jag möter med koppling eller bara står i friläge. Samt det sker bara när jag ger gas från tomgångsvarv.

Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Mer information...

Idag märkte jag att fram tills motorn kommit upp i driftstemperatur så går den bra... men så fort den blir varm så uppstår symptomet med att varvtalet dippar när jag ger gas... Fick dessutom två motorstopp när jag lade i 2:an i låg fart.

Provade med startgas runt luftbälgarna, samt runt DISA och försökte nå ner till spjällhuset men motorvarvet var konstant på tomgång hela tiden. Tomgångsvarvet är även ca 100 rpm högre än normalt (ca 800 rpm just nu).

Kan det ha att göra med att batteriet varit urkopplat under en längre tid, eller att det kommit damm eller något i någon av alla kontakter jag lossade tror ni? Känns inte som om något borde hänt med delar jag aldrig monterade bort ex DISA enheten?

Tacksam för snabba svar!

/Nisse
Har tyvärr ingen aning men följer tråden med intresse
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du måste titta på short term fuel trim bank 1 och 2 med ett OBDII-instrument när du sprayar startgas. Är det ingen megaläcka hörs det inte på varvet men syns garanterat på dessa två parametrar att motorn minskar bränslemängden.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Problemet löst! Pinsamt men jag hade bara glömt att koppla in kontakten till kamaxelgivaren! Men då vet jag/vi i alla fall hur symptomen kan vara om den går sönder (vilket är ganska vanligt på m54).

Tråden kan låsas!

/Nisse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Glöm inte att radara bort den sparade felkoden för kamaxelgivaren annars får du en 2 vid nästa besiktning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Hasso:
Det är kirrat! Tack för varningen!

/Nisse
Jag ska byta till den isolerade varianten av vevhusventilation nu med på min 330Ci. Har du några tips/arbetsbeskrivning? Eller är det såpass enkelt så att man ser direkt hur man ska göra?

/ Daniel
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Eggertz:

Här har du beskrivning för bytet, jag bytte min för några månader sen och nästa gång jag gör detta så kommer jag plocka bort insuget för det är inte lätt att komma åt.

Del1: Länk
Del2: Länk
Del3: Länk
Tack så mycket! Var till grymt stor hjälp!
Hur raderar man felkoder?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Man raderar koderna med en felkodsläsare / dator
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.