|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi har bytt ut våran 525i touring 2001 till en 525i touring m-sport 2003. Men nu är vi fundersamma över att vi tycker att den "nya" varvar mycket mer en den vi tidigare hade, ca 3200varv vid 120km/h på femmans växel. Samtidigt ryker den ganska mycket vid gaspådrag vilket jag misstänker är vevhusventilationen, ska kolla upp det i veckan. Men det som oroar mig mest är varvtalet som jag tycker är på tok för högt, har aldrig varit med om det tidigare och trodde inte att en bil kunde börja varva mer än normalt helt plötsligt. Kan det hänga ihop med vevhusventilationen??? Eller inbillar vi oss att den varvar mer än den gamla? Är det någon som har en 525a som vet ungefär hur mycket den ska varva vid 120km/h? En annan sak som är konstigt är att när bilen är igång och jag drar upp oljestickan så kommer ett ganska tydligt gurglande ljud som slutar låta när jag stoppar tillbaka stickan igen. Bilen går ibland lite ojämt på tomgång. Help please!!!! | |
| Att den varvar 3200 i 120 har ju med utväxlingen att göra..dom mindre modellerna 520,320 varvar därikring! Du kanske har en 520 med 525dekaler:) Ne men skämtåsido, de låter konstigt...en 520 varvar faktiskt ungefär de du skriver! | |
| Jag har en 330 med samma motorfamilj som du har(m54)! Jag ska ha liknande utv om inte exakt likadan som en 525?!?! Min varvar 3200 i 140 typ! | |
|
En bekant till mig har ägt en likadan bil som din, den hade samma varvtal i 120, och jag tror att detta är normalt med man. låda! Min fd. 525 iA varvade inte alls lika mycket, närmre 150 km/h vid 3000 varv vill jag minnas. Ska tillägga att min bekant sålde sin bil just av den anledningen, då han inte gillar "höga varv" vid normal körning. Jag har tyvärr en MB E240 nu, med 5-stegad aut. och den är också väldigt högvarvig för att vara aut. 3000 varv, och knappt 120 km/h...men fullständigt normalt enligt MB-mekaniker!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Hm, det enda som skiljer touring o limo är diffen bak där touringen varvar lite mer! Så att er nya bil varvar mer kan inte stämma. Däremot brukar (även) varvräknaren visa lite fel (inte bara hastigetsmätaren, som för övrigt visar sin "naturliga felvisning" plus fem km/h), undrar om det kan förklara skillnaden. Eller så har någon bytt differential. Har för mig 3000 i 120 stämmer bra på vår 525 Touring. Det är alltså 3100 i 114 egentligen. Har funderat på att byta till en diff från 528 sedan vilket sänker varvet med 10 %. Kör bilen varm, stanna o ta bort oljepåfyllningslocket. Motorn ska börja gå lite ojämnt (hörs o känns) och det ska vara ett svagt undertryck om du lägger ett papper över hålet. Om ingen ändring av motorgången sker, om det istället blåser ut luft eller om det är kraftigt undertryck är det fel! Det ska ligga lite lagom ner i hålet bara. När man sätter tillbaka locket ska varvet gå upp lite kort o sen direkt lugna sig o motorn ska gå stadigt igen. |
|
| Ok! Tack för svaren! Då kan vi släppa det :). Då återstår bara vitröken och gurglandet ur oljesticksröret, är det någon som har en annan teori än vevhusventilationen? | |
|
www.autopower.se/forum/topic.asp?id=256394 Testa vevhusvent som jag skrev. |
|
|
Hej igen! Nu har jag testat att göra som du sa. Jag körde bilen varm och la sen ett papper över påfyllningshålet, bilen betedde sig precis som den ska göra. Den sög ner pappret lite grann, ungefär som en väldigt svag dammsugare. Var förbi en verkstad idag för däckkrängning och samtidigt som jag var där bad jag honom att lyssna på "gurglet" som hörs när man drar upp oljestickan och han sa att det skulle vara så, att det satt någon form av pump el dylikt i oljetråget. Jag tyckte att det lät konstigt för jag kan inte minnas att jag hört ett sånt ljud någonsin tidigare från någon bil jag ägt. Om nu vevhusventilationen är ok så återstår bara att den ryker mycket, vad kan det vara? Tidigare ägaren sa att den "drar lite olja". Låg på e20 igår och vid gaspådrag på 5an 120 så la jag ett ganska skapligt moln efter mig, och tycker även att den ryker mycket i största allmänhet. Vattennivån i kylaren är exakt som den var när vi köpte bilen för två veckor sen och det är inget vatten i oljan och bilen går inte upp i temp. |
|
|
Se tråd ang rök Länk Hm, jag brukar inte rycka upp oljestickan när motorn går men det är klart att någon form av sug ska det ju vara där precis som att det är det i hela vevhuset och vid oljepåfyllningslocket. |
|
Karl-Hilding |
Ja det är märkligt att en E39 525iT varvar lika högt som en E46 320. Vill minnas att min gamle E34 525i varvade cirka 3000 vid 120 km. Och att 535 E34 gjorde 10 km till vid samma varvtal. Därför väldigt skönt att köra en bensinare som varvar 3000 vid 150 km. |
|
Tack! Nu känner jag mig lite lugnare även fast jag tycker att den ryker mer än våra tidigare beemrar. TACK! |
|
|
Rykeriet kan komma från vattensamling/kondens avgassystemet som ångar ut, kan bli så om bilen gått korta sträckor. mvh |
|
| Hm, nu ser jag att ni bytt från en 525i Touring till en 525i Touring dvs samma motor, växellåda och utväxling. Varvar alltså exakt lika, om man inte har bytt något, t.ex. diff! | |
| Japp det stämmer! Och direkt reagerade min fru över att hon tyckte den varvade mycket mer än den förra, det var hon som körde hem den 25mil när vi köpt den och hon har i stort sett bara kört två bilar sen hon tog kortet och det är den förra 525an och denna. Jag kollade exakt vad den varvar idag och vid 90km/h exakt 2300rpm och 70km/h 1700rpm. Jag tycker själv att den varvar mycket mot den förra men det är som sagt bara en känsla vi har. Det skulle vara intressant om någon kunde komma med lite info som har en likadan bil. Rpm vid 70, 90, 110, 120 osv så vi kunde få jämföra. Sen ska jag kontakta förra ägaren och höra om han bytt diffen el nåt. Det är bara två tidigare ägare så det borde gå att få reda på. | |
| Min visar 2500 i 100, 3000 i 120 och 4000 i 160 ganska exakt. | |
| Det är nästan exakt som våran! Skönt! | |
| vad kör du i för olja? ganska tunn antar jag? ryker mer då | |
| Är osäker på vilken olja eftersom vi inte servat bilen sen vi köpte den, det är dock snart dags för service så tips mottages tacksamt! | |
| Varför skulle oljan påverka mängden vattenånga? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.