|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ev ute efter en ny bil vilket kommer bli en bmw, Närmare sagt en 335, Är helst ute efter en 335xi och automat som ska chippas/mappas, Har dock ett par frågor om denna modell, Håller automatlådan för runt 360-400hk? Hur håller manuella? Måste man byta koppling eller tål original kopplingen denna effekt om skicket på den är ok? Klarar fyrhjulsdriften detta utan problem, eller bör jag satsa på en 335i? Några erfarenheter av vilket som är roligast? Manuell el auto på en xi? Har hört att 335i driver på ett hjul när det är halt, Stämmer? Har ännu inte provkört någon av dessa bilar, förutom nya 335i automat men det är den "gamla" e90 (07-08) som jag är intresserad utav.. Alla synpunkter på bilarna är välkomna! | |
|
Hej Agalloch, Bra om du klargör kring hästkrafterna om det är på hjulen eller vavaxeln du menar. Själv har jag ca 400 hk på veven vilket innebär ca 340 på hjulen. Gällande växellådorna så brukar dem hålla rätt bra. Automatlådan är godkänd för 450 nm vilket de flesta trim överskrider med råge (min skall ge ca 550) så man kan ju tänka sig för lite hur man behandlar den när man laddar på. Dock är det många som kör trimmat med automatlåda och det fungerar fint så den tål onekligen mycket mer än vad specen säger. Både motor och låda mår bra av lite högre varvtal när man gasar fullt så undvik tunga segdragningar. Manuella lådan skall hålla för betydligt mer än AT men de som laddar på riktigt mycket kan börja känna att kopplingen slirar. Tror att den gränsen kan ligga någonstans kring 400whp men det kan säkert andra berätta mer om. Om du hittar en med DKG så håller lådan fint men trimmet kan orsaka att den växlar lite konstigt i automatläge (mjukvaran är anpassad efter originaleffekt på den). Jag har inte hört om några problem med fyrhjulsdriften, vet att det finns trimmade exemplar där ute, men de är relativt få så erfarenheten är ju mindre. Jag älskar min automat, växlar den förstås manuellt när jag kör aktivt. Lådan fungerar toppen, växlar snabbt och fint. Det enda som stör mig är att den kan växla upp själv när det spinner för mycket. 335i har ingen diffspärr vilket innebär att om ett hjul tappar fäste så driver det andra hjulet inte på heller eftersom kraften spinns bort på hjulet som inte har fäste. Det går att montera en diffspärr men det är en ganska dyr historia. Tidiga årsmodeller är enklare att byta diff på. Senare årsmodeller utrustades med något som kallas för E-diff vilket innebär att man utnyttjar bromsen för att bromsa det hjul som spinner och därmed flytta kraften tillbaka till det hjul som har fäste. Det är långt ifrån lika bra som en riktig diff men en del har varit väldigt nöjda med den funktionen. Om du kollar in på den stora trimningstråden kring 335 så finns det ohyggligt mycket information och kunskap där. Länk /DJ |
|
|
Håller med det DJ säger kring 335an. Kör själv manuell och det håller ihop. Har nog mycket med körstil att göra och som DJ säger segdrar du bilen kommer den utsättas för brutalt mkt vrid, uppåt 700NM med lite trim vilket är onödigt. Automaten är brutalt snabb och växlar snabbare än vad man klarar i MT. Dessutom bibehåller ATn boosten i växlingarna. Så MT väljs bara för känslan av att växla själv och ha koppling! Varför inne på xi? Är det inte bara mer att dra runt på viktmässigt samt mer understyrt? Har aldrig kört xi men testa du båda så får du väl en känsla av vad du gillar. Tokirriterande med avsaknaden av diff, speciellt med lite mer effekt. Byte till bromsad går på 20-25kkr vilket är lite svårmotiverat om man inte kör en del bana. Lycka till med köpet, du kommer ha en kul maskin att dona med i vinter iaf! |
|
Verdi |
johmei, Först undrar du varför han vill ha 4wd och sen säger du att det är irriterande med dåligt fäste. ;-) |
|
Hehe jag är lite ambivalent i frågan undermedvetet men utåt klart för rwd. Men jag borde nog oxå provköra en xi dådådå.. Värt att notera att du kommer ge låda och/eller koppling mer belastning med xi. Underbar motor i vilket fall och bredare gatdäck samt klibbiga bandäck får det bli till våren för mig. |
|
|
En xi är ju oerhört mer kompetent. Försprånget ökar dessutom med tilltagande kraftuttag ur motorn. Visst håller det hela för att trimmas en hel del, men hur länge är ju frågan. Räkna inte med samma livslängd som en originalbil, men det är väl ingen som gör. Ska du köra bana? I så fall kanske du ska ha racingdäck och 2-hjulsdrift, men ska du åka på allmän väg året runt är ju xDrive en stor fördel. Frågan är ju även om du behöver trimma bilen för allmän väg, en ny 335i xDrive klarar 0-100km/h på 5s (i verkligheten ännu lite snabbare på står en del). 60km/h blir den nya bashastigheten i Sverige, många innerstäder får 30km/h, ytterområden 40km/h/60km/h. Fler motorvägar får 120km/h, men det klarade ju småbilar redan på 50-talet. Bankörning tycker många är kul, men kom ihåg att redan efter några varv märker du att du behöver mycket bättre bromsar och bilen är tung, mycket tung! Prova en banracingbil om du inte gjort det. En helt annan värld! |
|
|
hehe, intressant fråga kring diff/xDrive Nu vet jag ju att BMW arbetar för att deras xDrive också skall bete sig ganska likt en bakhjulsdriven bil så man kanske inte skall likställa BMWs fyrhjulsdrift med all annan fyrhjulsdrift. Jag har själv aldrig kört någon xDrive heller. Men min syn på det hela är att jag köper en bakhjulsdriven bil för att jag gillar den karraktär och körkänsla som det ger, jag brukar inte åka runt och drifta bilen dagarna i ända men det kan var kul att provocera den lite ibland och ta ut den i lite sladd. Jag tror att denna sladd skulle bli ännu roligare med en riktig diff och tråkigare med en xDrive. 332 har säkerligen rätt i att xi är en mer kompetent gatbil på alla sätt, men jag köper inte bara bilen för att den skall vara kompetent. Om vi valde motorstyrka på bilen utifrån de hastighetsbegränsningar som vi har i Sverige så skulle vi aldrig behöva något annat än en 316, men hur kul är det? Bankörning är skitkul, sen får var och en sätta sin egen ambitionsnivå, jag tänkte anpassa min bil lite mer för bana nästa år men den skall fortfarande vara en bekväm GT vagn som jag kan blåsa ner till Tyskland med utan att den känns för stötig eller jobbig. Det blir lite finslipning på bromsarna för att de skall hålla bättre samt R-däck för just de tillfällena. /DJ |
|
|
Jag förstår dina planer lite mer. För mig är xDrive ett väldigt chassiemässigt lyft - mer neutralstyrt och stabilt med utmärkt styrkänsla. Ju mer effekt desto mer kommer xDrive till sin rätt. På väldigt snabba banor utan tvära kurvor (inte så jättevanligt) kommer man långt med bakhjulsdrift och racingdäck, men i vanlig trafik i vårt klimat är ju verkligheten en annan. Då gäller det ju inte sällan att helt enkelt inte köra fast. lite spännande parentes, när BMW bjöd in motorjournalister att prova styrkänslan hos xDrive på torrt underlag var det svårt för dem att känna skillnad på omärkta xDrive-bilar mot 2-hjulsdrift, men så fort de fick köra bilar med "xDrive-skyltar" tyckte de sig känna "en viss påverkan". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.