AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.892

Kofångare, primer?

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Är det någon som vet vad man ska göra för underarbete på kofångarna för att vara säker på att färgen fäster och håller. Vad är det för primer, eventuellt spackel man kan använda etc?

Per

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
Är det en ny omålad stötfångare eller bara skador i lacken på din befintliga? det blir liksom två olika saker vi talar om
mvh uffe/bildock
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Ursäkta otydligheten. Det är skador i lacken på den befintliga. Inga djupa skador men på några ställen har färgen "flagnat". Lite som om den blivit omlackad utan ordentligt underarbete.

Den har också någon liten spricka som kan behöva förstärkas vilket jag tänker man kan göra från baksidan?

Det hela kan kanske vara spår efter en avåkning?

Per

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jaha ja då förstår jag, själv skulle jag göra så här: förstärka på baksidan som du beskriver och på framsidan kratsa ur sprickan som en ränna och fylla den med superlim det både limmar och fyller spåret lägg på litet högre än omgivningen och slipa ner överflödet med en klots och vattenfast slippapper med vatten det kan vara lite hårt att slipa men hellre små sliprepor kvar än djupa.
Ang. skadorna i lacken skulle jag slipa ned dessa med fint papper 400 och använda klots och slipa ut dessa till ett inte, tvätta av med silikonlösande medel och mattslipa hela stötfångaren med 600 vattenfast papper och vatten, därefter tvätta av försiktigt med förtunning, prova i ett hörn så du inte skadar lacken då färgbättring kan ha utförts.
Använd en grundprimer för plast på alla bara fläckar och spruta ett par lager vänta till klibbtorrt och ett par lager med grundfärg som primer.
Låt torka väl och slipa fläckarna med 600 vattenfast papper och vatten, nu ska du ha en jämn och fin yta och inte känna några jack kanter eller skador torka av med tac rag= en klibbig trasa som tar bort ev damm, torka av och blås av så allt är torrt och dammfritt, lägg på ett lager av färgen för bilen låt torka nu ser du en blankare yta kontrollera så ljuset speglar sig i ytan, skulle du hitta något så kan du finspackla men helst inte, jag tillhör den äldre skolan och då var all spackling av stenskott lite av "B" och det sitter i än idag.
Slipa lätt med 600-800 papper och vatten men ej så hårt att du går igenom ytan utan bara lite lätt och nu kan du lägga på ytlacken.
Så här skulle jag göra som amatör och jag har gjort liknande jobb med dagens material, du kanske får fler förslag med spackling o.s.v. och det kanske är bra det också hoppas du får ett proffsigt resultat för det går med enkla medel då det inte är så stora ytor
mvh Uffe/bildock
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tack!

Det var en utmärkt genomgång och old school låter helt Ok för mig!

Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.