|
|
|
|---|---|
|
Vintern närmar sig med stormsteg och det är hög tid att planera skidsemestern. Är det någon som vet om BMW orginal lasthållare för en E90 är tillräckligt breda så det går att montera 2 st BMW orginal skid/snowboardhållare bredvid varandra? Har sett på amerikanska siter att det dessutom finns en orginal BMW snowboardhållare som är vinklad(plats för 2 snowboards). Någon som vet om den går att beställa i Europa(salesafter.eu har den inte)? | |
|
Snowboardhållaren kostar runt 480kr och går att köpa hos din närmsta BMW åf. BMW har även kombinerade snowboard- och skidhållare för runt 1300kr. |
|
|
Tack för snabbt svar Chris87. Har nu köpt BMW´s kombinerade skid/snowboardhålare från salesafter.eu för 1000 SEK inkl. frakt(kostar 1475 hos BMW i Sverige). Den är 60 cm bred, så det får inte plats två i bredd då takräcket är ca 100 cm brett. Jag behöver plats för 3 snowboards och behöver därför BMWs 45-gradigt vinklade snowboard-hållare också. Har pratat med två BMW åf i SE samt mailat med salesafter.eu, båda säger att den utgått. Har dock hittat den på www.1bmwparts.com och de har den i lager men skickar inte utanför USA!!! Har sökt igenom hela internet känns det som utan att hitta någon annan som har den. Länk Undrar därför igen om någon forum-medlem vet var jag kan få tag i den. Vill ju inte gärna ge mig när jag nu hittat en bra kombination för takräcket för att transportera mina hyrskidor/snowboards... |
|
| Är inte en takbox en bättre lösning? Då får du plats med många skidor och snowboardar samtidigt som de är väderskyddade under transport. | |
| Bor på gränsen mellan Kronoberg och Skåne och har tröttnat på ökad bränsleförbrukning och vindbrus från en takbox under närmare 100 mil enkel resa. Dessutom hyr jag alltid skidor/snowboard på plats och kör max 2 mil/dag till backen när jag väl är på plats. Det är anledningen till att jag nu vill testa en ny lösning. | |
|
Re AveKin Varför inte hyra även takbox på plats? Mvh |
|
| Det hade ju förstås varit ett alternativ, men jag hade föredragit "min" lösning eftersom jag nu snöat in på den... ;-) | |
| Länk | |
|
Dina argument med vindbrus och bränsleförbrukning är jag tveksam till - skulle en hyfsat slim-formad takbox brusa mindre och skapa mer luftmotstånd än "oformliga" snowboards på taket? Jag tror du lurar dig om du skippa boxen för att slippa vindbrus och extra bränsle. Jag kör takbox även om jag nöjer mig med 70 mil till fjällen (Karlskrona-Dalarna). Dessutom är allt rent och torrt i takboxen när du kommer fram. Om jag utöver skidor, stavar och brädor) lastar lätta med volymkrävnade saker som jackor mm i boxen så blir tyngdpunkten ändå OK och jag kan ibland få fri sikt bakåt även genom inre backspegeln - det uppskattar jag mer än vindbruset som jag överröstar med ljudanläggningen. Men det är ditt val. Såg på blocket härmodagen att det fanns en BMW kombinerad skid-/brädhållare till salu. Kolla annars Thule som brukar ha smarta taklastlösningar - har deras hållare för att köra kajakerna med. MontBlanc är ett annan känt taklastmärke som jag inte provat själv. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
@Chris87: Eftersom BMW´s orginal inte går att beställa längre, så gick jag på ditt tips om Thules snowboard-hållare istället. Men hur i fasiken får man ut den ur USA??? Har varit i kontakt med ca 10 US-dealers, men ingen skickar utanför USA. Någon som har den och kan tipsa om en dealer som skickar till Sverige? Har varit i kontakt med Thule i SE och enligt dem finns den bara på Nordamerikanska marknaden så de kunde inte hjälpa till. Har en granne som ska till sin son i USA innan jul, men snowboard-hållaren väger 4,5 kg så jag kan inte begära att han ska avstå en del av sina julklappsinköp till sina barnbarn för att jag vill att han ska frakta hem en snowboard-hållare till mig... @325cabri: Eftersom jag hyr skidor/snowboard på plats så har jag endast takräcket(utan skid/snowboardhållare) när jag kör upp/hem. Dessutom har jag en Thule fairing 44" så vindbruset från räcket är minimalt. Tack för tipset om Mont Blanc, men de hade ingen snowboardhållare. Vill verkligen ha den snygga Thule-hållaren nu när inte BMW orginal finns längre. Ja jag vet, fix-idéer! ;-) |
|
|
Har även sett andra annonser på Blocket - typ någon som heter takbox-specilaisten eller liknande - jag vet att du inte vil ha box :-) men de säljer faktiskt även lösa lastbågar och har du riktigt tur kanske de har en skidhållare som faller dig i smaken. Ett mail eller samtal så vet du. Märkligt att Thule bara säljer den modellen i USA - mekonomen är ju annars återförsäljare av Thule om jag minns rätt. Och OK jag försår lite varför du inte vill köra "tom" box hela vägen till fjällen. Är det alltså dessa som är för breda? Länk Om inte, skynda dig att shoppa! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
AveKin: Har du kollat på Ebay? Länk |
|
|
Om du tecknar ett konto hos myus så får du en postadress i Florida, därifån kan du sedan vidarebefodra gods. Jag har det och har iof bara köpt kläder från USA, men det har fungerat utmärkt. Många e-handlare säljer inte utanför USA. För kläder har jag fått lägga på ca 40% på listat pris för tull och frakt. Men det har ändå lönat sig mot att köpa mots hemma. För en takbox blir förstås frakten dyrare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.