AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.660

Tips - välljudande avgassystem till E60/E61 M5

Finns gott om klipp på Youtube med M5:or med eftermarknadssystem som låter underbart. Själv har jag originalsystem på min, men funderar på något mer välljudande.

Någon som har tips på bra system med rätt ljud? Ungefärlig kostnadsbild på de system ni kör med?

Har Akrapovic på min MC (BMW S1000 RR) och det är jag grymt nöjd med - rätt ljud, rätt finish, rätt kvalitet genomgående. Och de finns ju till bilar också.
Jag ska själv byta på min M5 E60, och det blir nog Eisenmann hela vägen med X-pipe, jag har kollat samtliga youtubeklipp (en hel del) och hört många olika live på bana och allmän väg. Måste nog säga Eisenmann Race+Xpipe hela dagarna :)

Eisenmann Race kostar 17k på Schmidmann + montering (3h) och X-pipe har har jag ingen aning om.
Om pengar är inget problem så kör på Akrapovic. Annars finns Eisenmann, men det är några snäpp under "Akra", men fortfarand grymma grejer...
Nog måste kostnadsbilden vara den riktiga, kan inte kasta ut hur mycket som helst på en 5 år gammal bil som i sammanhanget får betecknas som billig (% av kostnaden för ett avgassystem.....). Som MC-förare är man ju rätt färgad av att kunna köpa ett slip-on-system från de bästa tillverkarna, med de bästa materialet (titan, värmeskydd i kolfiber etc.), med utmärkt passform (tar 30 minuter att montera) och excellent finish och fortfarande landa på runt 8-10k. Tyvärr ser det rätt annorlunda ut på bilsidan.....

Så rioriteringen av kraven blir väl:

1) Bra ljud = lagom ljud. Självklart ska systemet låta bra, det är ju hela tanken bakom operationen. Samtidigt vill man ju gärna se sig själv som en respektabel familjefar som bl.a. skjutsar småbarnen till dagis i bilen. Samt nöter en hel del lands-/motorväg med bilen (det är min bruksbil). Så en komplett F1-ljudkuliss funkar bara inte..... Har sett system med en elektronisk ventil som man kan styra från kupén för att reglera ljudnivån, det hade varit en bra grej för mig.

2) Enkel montering (och likaledes enkel de-montering den dagen det är dags för besiktning....). Gillar som sagt slip-on-systemen på MC-sidan - de ger inte maximal effekt men är det bara ljudet du är ute efter så gör de jobbet med bravur. Så jag vill helst bara byta slutburkarna och låta grenrör, katalysatorer och sånt vara standard. Frågan är väl bara om jab kan locka fram det rätta ljudet med bara andra slutburkar - någon som vet?

3) Enkel injustering (helst frånvaro av injustering helt....). Antar att helsýstemen kräver komplett ommappning av elektroniken, kanske fininjustering i bromsbänk och kanske till och med byte av annan hårdvara (luftfilter, givare etc.). Allt sånt hade jag helst sluppit.

4) Pris. Kan inte köpa avgassystem för hur mycket som helst.

5) Besiktning. Kort omnämnt ovan. Hade varit fint om bilen går igenom besiktningen utan att man måste slänga på originalsystemet.

6) Utförande och still. Vill självklasrt inte ha något raggarsystem med stora stuprör som hindrar markfrigången och får Amazonraggarna vid korvkiosken att nicka igenomkännande. Men det kanske var givet......

Tips på system om passar in denna "icke hard core"-prioritering?

Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Har själv oxå lyssnat på de mesta som finns att lyssna på...via nätet. Jag hade väl i princip två kriterier; i) ljud men inte för mycket (på E39 M5an hade jag SuperSprint X-Pipe o Kellener Supersound o det var för mycket - enligt min nuvarande favoritfru) samt ii) hellre "djupare och rundare" ljud är "skrikande och gällt" (typ Ferrari, Tubi).

Så mitt val blev Eisenmann Sport (Race är för högljutt samt inte TUV certifierat = KAN bli problem på besiktningen) SAMT bort med secondary cats OCH resonatorn. Inga problem på besiktningen (kattarna vid grenröret fixar det samt EMann Sport TUV certifikat) senaste vecka OCH en någotsånär nöjd fru.

Bra tryck men inte öronbedövande!
Själv gillar jag den vassa tonen. Hade E46 M3 innan och älskade ljudet av metallisk sågklinga. Men sedan är jag också stor fan av F1 (och ljudet därav) men inte någon stor fan av Nascar-bilar eller ens USA-bilar i största allmänhet.

Ingen regel utan undantag dock - kan uppskatta ljudet av en AMG-Merca (då var vi inne påNascar i alla fal då....). Särskilt de gamla kompressormatade SL55:orna som var föråkare på F1-racen, det var knappast originalsystem på dem.

Annars så finns ju alternativet att bara ta bort bakdämparna och köra rakt rör bak. Det låter inte sådär jättedumt faktiskt även om man får lite brölande. Kolla lite youtubes och se vad du tycker. Jag funderar på att prova det innan det blir Eisenmann, kostar ju inget typ. 500>1000kr för nya rör.

Angående din MC>Biljämförelse så bör du betänka att till M5an så är det fyra ljuddämpare bak ;)
Ligger flera billiga originalsystem till salu på Blocket för ett par tusenlappar eller så. Antar att ägarna har varit ute i samma ärende.

En tanke skulle ju kunna vara att köpa ett sådant system på vinst och förlust, och börja modifiera det. Givet prisbilden törs man kanske gå loss med vinkelslipen även om man inte är säker på slutresultatet.

Någon som har erfarenhet av att öppna upp originalsystemet? Finns det några lösa insatser eller liknande som man kan skruva bort, eller är det bara vinkelslip och svetsning som gäller?
Här är länk till en som moddat ett originalsystem Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.