AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.370

Varför ryker M54 så mycket?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är inne på min 3 resp 4 M54 nu och alla haf haft samma tendens när de är kallt ute.
Dom ryker väldigt mycket även fast dom är driftsvarma för länge sen. Är inget speciellt sädär när man kör, utan det är när man stannar till.
Har haft samma tendens på samtliga M54:or.

Oljan är fin, inte massa klegg i vevhuset etc...

Vad kan det bero på?
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Har du luktat på när den ryker? Tror att den är ånga, kommer från katalysatorn! Ångan syns väldigt tydligt när det är kallt ute! Mvh

Länk
Min bil
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Har noterat samma sak på min. Luktar inget, ser fin ut invärtes, inget kylvätskeläckage, men drar lite olja på traditionellt M54-manér. Ingen märkbar rök när jag kör, men bolmar till lite extra om jag bromsar hårt. Ungefär som om det vatten som jag antar ligger i avgasröret skjutsas framemot katalysatorn. Effekt kan noteras ända uppemot 8-9 plusgrader. Mina körningar kan nog beskrivas som ett E4-köande, ganska få långturer som rensar upp. Du kanske har samma körprofil?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle säga att mitt körande är precis tvärtom, ganska långa landsvägskörningar hela tiden. Väldigt sällan jag aldrig varmkör den helt.
Att det i bland kan ryka lite pga av kondens är väl inget konstigt. Men det kan omöjligt vara kondens varje gång.
Känns nästan lite pinsamt i bland om man haft en bil bakom sig ett tag och sen stannar och då börjar det ryka allt för mycket,
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min ryker också väldigt mycket utan att den tar olja, kylvatten eller annat.

Tror helt enkelt att M54 är så. Tycker att den överlag är lite "kall" - tar lång tid att bli varm och du har vevhusproblematiken.
Kanske hänger ihop på något vis.

Men jag är säker på att det inte är något tecken på något onormalt.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Motorn är för bra (effektiv) helt enkelt!

Den har ett stort avgassystem med tretumsrör på slutet. Det kyls rejält av fartvinden och på tomång är det i princip inget gasflöde alls samtidigt som motorn är effektiv med dubbelvanos/intern egr samt separat turbelenssysyem för låglast som i det här fallet betyder mindre spillvärme i avgasröret. Även vid dellast. Därför går det också att köra landsväg på 0,7 l/mil.

Ändröret är knappt ljummet om man kör lugnt nu när det är svalare ute. Då blir det mycket synlig doftfri vattenånga i röret! Avgaserna består ju mest av vatten och koldioxid.

Mao, fortsätt njuta av denna underbara motor!
Plantera foten i golvet genom tvåan trean o fyran så får ni upp värmen i systemet. :)

Roligt minne var när jag puttrat i 80 km/h i -20C ett tag o kom ifatt en traktor som ej gick att köra om direkt = iskallt avgassystem. När det blev dags att köra om varvade jag ur på tvåan rejält. Kollade i backspegeln men såg inte halvljuset på bilen bakom. :)
ma
7.450
marin849
Motorn är för bra (effektiv) helt enkelt!

Den har ett stort avgassystem med tretumsrör på slutet. Det kyls rejält av fartvinden och på tomång är det i princip inget gasflöde alls samtidigt som motorn är effektiv med dubbelvanos/intern egr samt separat turbelenssysyem för låglast som i det här fallet betyder mindre spillvärme i avgasröret. Även vid dellast. Därför går det också att köra landsväg på 0,7 l/mil.

Ändröret är knappt ljummet om man kör lugnt nu när det är svalare ute. Då blir det mycket synlig doftfri vattenånga i röret! Avgaserna består ju mest av vatten och koldioxid.

Mao, fortsätt njuta av denna underbara motor!
Plantera foten i golvet genom tvåan trean o fyran så får ni upp värmen i systemet. :)

Roligt minne var när jag puttrat i 80 km/h i -20C ett tag o kom ifatt en traktor som ej gick att köra om direkt = iskallt avgassystem. När det blev dags att köra om varvade jag ur på tvåan rejält. Kollade i backspegeln men såg inte halvljuset på bilen bakom. :)
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
känner igen det på min också! nu kör jag oftast bara inom stan så blir aldrig riktigt varm.
Om man håller handen vid ändröret så känner man att handen blir blöt av vatten. Bra förklaring marin :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bra detaljerad förklaring.
Är väl baksidan då man bygger ett system som ska passa till flera modeller. Avgassystemen är då alltså för stora förhållande till motorvolymen!?
ma
7.450
marin849
Nej då. Påkostade kanske. En del av ett välkonstruerat system!
Det behöver ju ha viss storlek för att motorn ska komma till sin rätt vid även vid 6000rpm, samtidigt som motorn är snål vid fiskörning.

Visst, åker man Chrysler V6 på 3,4 l med typ 160hk (haha) så kan man ha ett litet system, och när motorn dessutom drar en massa soppa trots låg last lär det inte synas mycket ånga från den bilen. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att förtydliga hur mycket vatten som faktiskt försvinner ut med avgaserna:

Det bildas ca en liter vatten för varje liter bensin som förbrukas i förbränningen - och en stor del av detta vatten kondenseras i ett kallt avgssystem med stor volym = det kan bli rätt mycket vatten om man kör korta sträckor och/eller lugnt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men hur kan det då komma sig att så många andra modeller inte har dessa symtom? Då syftar jag inte på några stora trötta v8:or.
Finns det någon tabell eller något räknesätt man kan använda sig av för att räkna fram vilken volym man måste ha på avgassystemet förhållande till vilken motorvolym man har?
Har svårt och se att en liten sketen 2,2l motor behöver så pass stort system. Även vid max belastning så känns det väldigt stort.
ma
7.450
marin849
Det handlar ju inte om cylindervolym utan om effekt.
M54 har ju rätt bra hk/l med 2000-års motorer som referens, med tanke på hur momentkurvan ser ut (ganska platt, 520 något sämre).
Avgassystemets avstämning över motorns hela register är viktigt. Det sitter ju t.ex. en stor resonansburk mitt på avgassystemet som de antagligen inte satt dit för att göra avgassystemet tynge och dyrare utan för att det ingår i en helhet!

Annars är det nog inte så svårt att ta fram ett litet lätt system och bygga en bil som har ett mycket smalare register.

Att det kanske är samma på 530 som 520 beror säkert på att det är smidigt, liksom att t.ex. luftfilterburken är samma och för övrigt samma som gamla M3 E36 (en känga till de som insisterar på "sportluftfilter" för mer effekt). Insuget är ju oc
så avstämt med en resonanslåda längs vägen, förutom DISA-systemet och låglastsystemet som endast matar luft via en insugsventil per cylinder från tomgångsventilen och tänder stiftet flera gånger per antändning. Man kör alltså med stängt gasspjäll i t.ex. 50km/h. :)

Kolla N52 som har trestegsavstämt insug, variabelt mottryck i avgassystemet, valvetronic och vanos och den momentkurvan är grymt perfekt. Mao ytterligare förbättring av det som nåddes med M54.

Min poäng är alltså att jag menar att BMW vet exakt vad dom gör och att jag är imponerad av att de låter ingenjörer vara ingenjörer även i vanliga standardbilar. :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Marin:
Alltid välskriva svar :-) Du verkar ha grym koll på detta, och det har inte jag. Så lägger ner att försöka motbevisa dina förklaringar så att säga.

Upplever tex inte N52 som lika "rykig" som M54. Beror det på de du förklarar om den motorn ovan?
sk
83
skiro
323ciA -00
Ibland vill jag nästan gå ur och be om ursäkt till folk runtomkring för all rök.

Intressant att läsa om varför det ryker så från bilen. Det visar att det är en bra, njutbar motor. Vilket jag verkligen vet. Det var anledningen till att jag köpte bilen.

Min drog kring 0,7 blandad körning men då lät jag en motorprogrammerare ställa om motorn till etanoldrift och bilen gick perfekt, men i besiktningen blev det körförbud så jag fick programmera tillbaka motorn till bensindrift och efter det går den fortfarande bra men den drar nu 0,95. Motorprogrammeraren körde ihjäl sig så han kan inte hjälpa till.

Tror ni det går att göra något eller får jag stå mitt kast.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.