|
|
|
|---|---|
|
Har kört E38 sedan år 2000 och alltid med Nokian-däck på vintern. De första åren körde jag med dubbfritt och det funkade bra för det mesta. Men efter några mindre roliga situationer på blankis (mindre roligt = att inte ha full kontroll även om det inte resulterar in någon skada), så blev det i stället Hakka 4-däck. Nu börjar emellertid dessa bli ganska gamla och det kan vara dags att byta till något färskare och modernare. Tyvärr verkar det dock som att inget av de dubbdäck som brukar placera sig bra i testerna d v s de nya modellerna från Nokian, Continental och kanske Dunlop finns i storleken 235/60 R16. Hakka 5 finns i den storleken, men det känns inte optimalt när Hakka 7 har funnits i ett par år. Många hävdar ju att man ska köra med smalare däck på vintern men jag har testat 215/65 R16 och tyckte inte att det var optimalt. TIps / synpunkter ? | |
| Varför inte 225/60-16? I den dimensionen finns bra däck. | |
| Tack för tips men även om skillnaden kan tyckas marginell så har jag svårt för när hjulen har för liten ytterdiameter. Vet inte hur det blir i det här fallet men det är förvånansvärt hur väl lite extra luft i hjulhusen brukar synas. Sedan vill jag ju inte gärna gå ner i bredd eller köra med icke originaldimension. | |
| Du verkar ju rätt säker på din sak, köp det bästa däck som tillverkas i dimensionen du vill ha. | |
|
Varför bry sig om kvaltetsdäck. när det känns viktigt hur de matchar hjulhusen? Tryck in några tokstora Tjing- Tjong puckar i hjulhusen och njut!/Posören. mrMPOWER |
|
|
Tack till Kane och Japmax som försökte hitta en lösning. Det är några år sedan jag skrev något i Autopower och nu gjorde jag tyvärr misstaget att inte läsa lite i andra trådar innan jag ställde en ärlig fråga... Förr var Autopower ett forum där man hjälpte varandra. Det är sorgligt att se att vissa nu har gjort det till en arena för att tillfredställa sina egna behov att avreagera sig och synas, i stället för att försöka hjälpa andra. ...och moderatorerna sover gott... |
|
|
Vad var det du inte gillade med 215/65 16? Blev bilen svajig/sladdrig på asfalt? Nokia Hakkapellita 7 som jag köpte förra året är väldigt mjuka såfort det blir några plusgrader så ett alternativ kanske kan vara 215/65 av annat märke som inte blir lika mjuka, om det är det du reagerade på? 215/65 ger ju rimligen bra framkomlighet i snö t.ex. Rullomkretsskillnad mot 235/60 16: 225/60 -1,7% 226/65 +1,5% 216/65 -0,4% Inget som egentligen har någon betydelse även om 216/65 är närmast. |
|
|
Skillnad hjulshusavstånd: 225/60 -6mm 225/60 +5mm 215/65 -1mm. (Det ska stå 225/65 inte 226/65 i förra inlägget) |
|
| Där + betyder högre däck = mindre avstånd till hjulhuskanten. Ursäkta förvirringen! | |
|
Under "Diverse" till vänster har du olika lathundar och bland annat en för att beräkna rullomkrets. Det skiljer 1,7% i rullomkrets och ca 12 mm i totalhöjd (dvs ca 6 mm skillnad mellan däck och skärmkant i höjd) mellan 235/60-16 och 225/60-16 - och det lär du knappt märka eller än mindre se skillnaden med blotta ögat utan att ställa däcken jämte varandra! Jag skulle helt klart gå på de mer vanliga 225:orna, då ökar utbudet av dubbdäck ganska markant med bland annat Hakka7 och Conti IceContact! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Först en ursäkt till Toomas: Så här i efterhand hade ditt inlägg onekligen sina poänger. marin849: Javisst, bilen blev sladdrig på asfalt med 215/65 16. Dessa var nästan nya Hakka 5 och jag hade bytt från mina gamla 235/60 16 Hakka 4. Jag tror du är inne på rätt spår med att de däck som är bäst på is och snö kan kännas lite för mjuka på asfalt. Hakka 4-däcken var gamla (och kanske torra) med mindre mönsterdjup än Hakka 5-däcken, så den upplevda skillnaden kanske inte hade så mycket med bredden att göra. Om man i förväg visste vilket slags vinter det skulle bli så vore det onekligen lättare att välja däck. Vintrarna 2009/2010 och 2010/2011 kunde det vara is som underlag flera veckor i sträck. Förra vintern hade man nog klarat sig hyfsat med sommardäck. 225/60 16 verkar onekligen vara vägen att gå. Tack för er input! |
|
|
Som input kan jag påpeka att jag under senaste vintern använde just 225/60-16 på min 7:a och upplevde det såväl funkade bra som såg bra ut. Med de hastighetsgränser vi har i detta land är "nedväxlingen" med 1,7% ett mindre problem... Det finns för övrigt riktigt billiga (under 1000-lappen) Conti IceContact2 på Blocket i dimension 225/60-16. De är riktigt bra även om de inte är bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.