|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hur ekonomiskt är det och köra den ?härLänk skatten är hutlös ca 5000 kr dyrare än bensin (8400 kr) var ligger brytpunkten på | |
|
Går billig 0,8.... Hahaha Vilket folk det finns. Detta är en väldigt dyr bil och ha kan jag säga. Tyvärr :-( Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
fredde 7 |
Craile: Din F11 kostar nog mera...sjunker som en gråsten:) 0.8 år väl rätt snålt annars tycker jag. Vad drar din 520? 0.6? |
|
Kostnaden för en ny 520d är förstås långt högre än en gammal 730d. Men i valet mellan 730d och 740i är det nog inte säkert att dieseln är billigare. Köp dieseln om du gillar karaktären, inte för att "tjäna" pengar på den. ------- //Lövet |
|
|
nä sparbössa är väl inga bilar,,värdeminskningen är ju det minsta problemet på denna... men vad ligger service-kostnader på turbo mm ca (20-tusen mil )det kommer väl en hel del som behöver bytas inom den närmsta åren.. |
|
Verdi |
Just på en sån gammal lyxlimpa hade nog till och med jag valt V8:an. :) |
| För att tjäna in den skatten måste man rulla en hel mil per år :-) | |
Verdi |
Haas, Nej, faktiskt inte. Brytpunkten ligger runt 1000 mil. |
|
Säg 1 lit/mil för 730d och 1.4 lit/mil. Vid 15kr/lit blir brytpunkten då 833 mil. ------- //Lövet |
|
|
Ja, vad är alternativet till att köpa en 730d med hög skatt från -00? Att köpa en sprillans eller nästan ny 730 med låg skatt? Den nya bilen är ju sjukt mycket dyrare att köra i så fall, pga värdeminskningen. Vad handlar tråden egentligen om? Den där bilen är väl ett rätt ekonomiskt alternativ om man nu vill åka stor fin och välutrustad bil och inte vill eller har råd att köpa en ny eller nästan ny. Visst, skatten är hög, men att köpa en 730d/740d med låg skatt innebär ju att man lägger ut minst 500 k på bilen också. Brytpunkten på den bilen jämfört med en lika gammal 735 bensin ligger kanske... på 2000 mil skulle jag tippa. |
|
|
Eller 833 mil/år om skillnaden är 4dl per mil. Det är bara att räkna. ------- //Lövet |
|
|
Vad är skatten på V8 bensin, V8 diesel, och raka 6an på E38 ? Vad blir brytpunkterna då? |
|
|
De bilarna är liksom inte byggda för att vara spargrisar Vill man spara pengar på bil skall man åka buss :-) Ha deT Ps. Jag hoppas att det inte finns någon här som åker Bmw för att de är sååå billiga |
|
|
De bilarna är liksom inte byggda för att vara spargrisar Vill man spara pengar på bil skall man åka buss :-) Ha deT Ps. Jag hoppas att det inte finns någon här som åker Bmw för att de är sååå billiga |
|
| lite sugen är man allt på att sälja e39.an till förmån för en (Lyx-limpa) som någon nämnde... | |
|
Har för mig att det är 2700:- min kostar i skatt. Alpina B8 Länk |
|
|
Min uppfattning är att det som glöms bort på dieslarna är underhållskostnaderna. Den tiden när det inte kostade något att underhålla en diesel är förbi... På min E39 530D (samma motor som E38 730D) kostade en paj spridare nästan 10 lakan att byta (satt fast=dyra verkstadstimmar, borde kostat ca 6 000 kr). Det tar något år att köra in det... Luftfilter, bränslefilter m.m. är exempelvis 2-3 ggr så dyra till dieseln. Smäller turbon blir man också ledsen... Angiven förbrukning på 0,8 verkar helt rimlig, men...då drar inte en bensin-7:a 1,4. Snarare 1,0-1,2 beroende på 6 eller V8. Stampar du på drar även dieseln upp emot litern. Min 530D drar ca 0,8 vid inspirerad körning och 0,65 annars. Jag är tveksam till om kalkylen går ihop på dieseln under 2k-3k mil per år i praktiken. Det är i vart fall MIN åsikt. |
|
|
Vill man ha driftsäkerhet i en E38 bör 728i ligga bra till (eller för den delen 740i) ! Inget dyrt som kan paja i motorn heller, till skillnad från 730D som du skriver Etoda. Hur modern är denna dieselmotor? Är det common-rail? Nånstans där började dieslar övergå från gamla evighetsmaskiner till dagens bräckliga högriskare (HT-pump, spridare, glödstift, turbo, DPF, DPF-sensorer etc) när de blir äldre. |
|
|
Om man köper en 7-serie BMW så kan man inte vara intresserad av ägandekostnaderna i första hand. Vill du åka bil billigt - köp en japansk småbil. Köper du en 10 år gammal 7-serie som gått 19 000 mil bör du ha 20 k i fickan för reparationer - särskillt om du inte kan skruva själv. Du kan ha tur - men det krävs inte mycket för att reparationsnotan ska dra iväg. Personligen skulle jag aldrig köpa en gammal 7-serie disel. Då faller ju hela ideen med den vagnen - en stor V8 eller helst V12 är det gäller. Köp en trisslott samtidigt. När något rasar så börja skrapa - trisslotten. V12 är säkert nästan gratis att fixa på BMW. E |
|
|
E: +1 BMW M-POWER |
|
| Hurra! Det finns likasinnade kvar på forumet :) (+1 på E) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.