|
|
|
|---|---|
|
Vill man ha X-drive och M-sport så måste man välja till adaptive M suspension för M-chassit tas bort när man väljer X-drive. Sen vad som skiljer adaptive M suspension mot det vanliga M-chassit kan jag idag inte få svar på. | |
| M-sportchassi har utgått på bilar med xDrive i många år nu. | |
|
Chris87: Ok, det kände jag inte till, lite fånigt kan jag tycka. Det borde vara ett alternativ tycker jag. Och när det kommer till det adaptive M suspension så verkar det vara EDC och gör att bilen blir märkbart styvare i sport och sport+ |
|
| Såvitt jag vet så är skillnaden de ställbara sötdämparna (EDC), möjligen är även fjädrarna hårdare, men om det gäller den ej sänkta xDrive i så fall vet jag inte. På F30 är xDrive-versionen av "Adaptivt M-chassie" ej sänkt 10mm. Frågan är om "comfort-läget" ger samma komfort som standardchassiet - det gäller både F20 och F30. Kan verkligen inte din försäljare ta reda på vad det handlar om? | |
|
Jag skulle beställa en bil i Lördags men han kunde inte svara på dess frågor så han ska återkomma i morgon Måndag lovade han. Jag tycker inte säljarna är spec vassa när det gäller kunskapen om det dom säljer. Finns säkert undantag men det är just undantag det handlar om. När man läser i BMW:s egna tidning om adaptive M suspension så står det att sport och sport+ ska bli markant styvare som gör bilen bl a mer direktstyrd mm. Jag hoppas att de andra lägena är oförändrade. Jag hittade även ett klipp på Youtube där dom gick igenom EDC på en 5-serie och det lät ju hur bra som helst. Själv så är sänkningen och bra "chassie" ett måste, men jag vill som sagt gärna veta vad det är jag betalar för. Vi får se vad min säljare säger i morgon. |
|
| sbozic: Det adaptiva M chassit gör fjädringen hårdare/styvare i sport-programmen, men de ger ingen sänkning (som bilar med M-sportchassi) utan höjden förblir densamma som standardchassit. Oavsett om du väljer standard eller adapativt M chassi uteblir 10mm sänkningen som M-sportchassit vanligen ger. | |
| Chris87: Det står ju att den sänks 10 mm när man väljer adaptive M suspension, men du menar att det inte blir så när man väljer x-drive ? | |
| sbozic: xDrive har aldrig tidigare erbjudits med sänkning och då det inte går att få M-sportchassit (sänkning) till nuvarande modeller med xDrive vore det lustigt om det adaptiva M chassit sänker bilen 10mm. Då kunde de lika gärna ha erbjudit M-sportchassi. Jag kan ju ha fel beträffande sänkningen, så jag råder dig att kontrollera detta noggrant. Annars är risken att du köper det adaptiva chassit och inte får sänkningen. Då blir dyrt att försöka sänka bilen eftersom att du inte har vanliga stötdämpare och fjädrar. | |
|
Fick äntligen min bil idag, tyvärr i stormväder men fan va snygg och bra den är då :) Alpinvit med M-sport, 18", tonade rutor och svarta njurar... |
|
| Jag tog M-sportchassi och i Comfortläget så går den hur fint som helst även med 18". | |
|
Ja visst är bilen jäkligt snygg med M-sportpaketet blir något helt annat. Snyggt med svarta njurar jag har det på min bil gör storskillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.