AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.908

Problem med koppling/växellåda E83

Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Har emellanåt väldiga problem att få in en växel på x3:an.

Det går bra att växla till alla växlar så länge bilen är i rullning eller med motor avstängd.

Problemet uppstår när jag stannar bilen vid t.ex. rödljus utan en växel i och sedan trampar ned koppling och ska lägga in växeln...så tar det stopp, oavsett vilken växel jag än försöker få i.

Har en känsla att problemet kommit nu när det börjar bli kyligare ute, har dock inga konkreta bevis för detta.

Finns det en vänlig själ som har några ideér på vad som kan vara fel?

Bil: BMW X3 2,0d från 2007, ca 17000mil.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag gissar på något av följande:

1) oljan i växellådan för tjock, dock inte så troligt eftersom vi nu lever 2012 och det troligen är syntetolja i lådan

2) kopplingen frikoplar inte helt, kan bero på dålig/sliten slavcylinder, luft i systemet etc

Jag har haft problem med några E34:or vilka har fått ändrat beteende på kopplingen i stark kyla. Lång dödgång och dragläget ligger i höjd med fransarna på mattan men återgått till det normala vid högre temperaturer. Hittade aldrig felet. Mina bilar hade gått över 25000 mil.

//Göran
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Tack för svaret, ska kolla in detta närmare.

Kan också informera att det luktar bränt när jag varit ute och kört en sväng, detta har det inte gjort tidigare...
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Nu är bilen inlämnad på märkesverkstad, återkommer när jag får besked på vad felet är...så kanske det kan hjälpa någon annan med samma problem.
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Enligt märkesverkstaden så var det kopplingen som behövde bytas, har kontaktat bilfirman där jag köpte bilen och fick en kopplingssats skickad till mig utan kostnad, förutsatt att jag tog kostnaden för arbetet att byta koppling.

Bytte till en icke märkesverkstad, då det skilde sig markant i kostnad för kopplingsbyte.

När kopplingen var isärtagen uppdagades det att också "svänghjulet/lager" måste bytas, en nätt kostnad på ca 7000kr extra.

Har kontaktat bilfirman som ska kompensera mig med 3000kr om jag skickar in kvitto på kostnaden.

Håller er uppdaterade hur det går.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Hur mycket kostar arbetet på märkesfirman respektive annan verkstad? Jag gissar att det lätt kan skilja 10.000 kr mellan verkstäderna med vet inte och det vore intressant att få reda på det.
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Det är klart det är skillnad på kostnaden mellan "vanlig" verkstad och märkesverkstad.

Jag jämförde kostnaden för en renovering av koppling inkl. kopplingssats,

BMW-verkstad: ca 9500kr

Mekonomen: ca 7500kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.