AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.267

Min kära sambo skulle fylla på olja...

mr
2
mrtt4
bmw 118i
Hon hällde en liter 5w40 i kylaren :-(

Vad ska jag göra nu?

Tömma kylaren och hälla i nytt vatten+glykol?

Åka till verkstaden?

Jag är inget tekniskt geni, men det här kan ju inte vara bra....

Mvh Robert
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Tror nog att du ska undvika att köra bilen, men tömma hela systemet och kanske sätta i vattenslangen och spola tills det bara är rent vatten kvar! Men det är ju bara ett förslag, finns säkert någon som har en bra lösning.
Gilla knappen, vars fan är gilla knappen ; )
mr
2
mrtt4
bmw 118i
Själv letar jag efter ogilla knappen ;-)

Olja flyter väl upp på ytan, då borde det ju räcka att tömma expensionskärlet, lär väl sitta någon slang eller något i botten på den?

Mvh R
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Lite olja i kylarvattnet är ingen fara.. det är värre om det är tvärtom :)
Jag hade en 528 förut där topplockspackningen gick så att olja läckte ut i kylarvattnet. Den fungerade som vanligt om man tömde ut lite olja ibland :)
Så det är nog inga problem att köra med. Men du skulle nog tömma den på kylarvatten och fylla på nytt ändå.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
+1 splitvision

Fick mig ett gott skratt,även om jag lider med dig mrtt4!

No hard feelings?
Sambon? haha...
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kan berätta en anekdot från min period som helt bilintresserad.Nåja inte helt ointresserad var jag väl kanske inte,men extremt oerfaren iaf.Var påväg,gående en tidig kall höst morgon till mitt jobb.En kvinna står och kliar sig i skallen framför en blå Ford Fiesta,och har en flaska glykol i handen.Gentleman som jag är/var gick jag fram då mitt väl utvecklade sinne för empati hade fångat upp att kvinnan var ju i nöd,och frågade vad som stod på.Jovars,hon hade fått en flaska glykol av sin omtänksamma far,för att hälla i kylaren då det var annonserat på Sveriges television att det fanns chans för frost i södra delen av Sverige.
Problemet var att hon ej visst vad som var kylaren,men det visste ju såklart jag,en man,vad jag själv tyckte iaf.Slog halva flaskans innehåll i vad jag trodde var expansionskärlet,men som i själva verket var spolarvätskebehållaren.
För att rädda mig själv ur situtionen bräkte jag ur mig,att det kan vara på sin plats att även slå lite i den andra behållaren för säkerhetsskull.Gav henne den tomma flaskan,och gick aldrig mer det hållet till jobb igen.
Min " Fru " säger att sånt kan hända ? = )

Ring Bmw och fråga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.