|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Så vitt jag vet så använder väl de flesta däckverkstäder momentstavar? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag har nog inte sett en enda verkstad använda sådana. Däremot har vissa verkstäder jag testat använt begränsat åtdragningsmoment och en använde faktiskt momentnyckel. ------- //Lövet |
|
| Problemet är nog att en däcksnubbe med snäva marginaler och hård konkurrens, hellre vill försöka få på sina 500 nya däck under högsäsongsveckorna. Det genom att jobba dygnet runt, småspringa och mutterknattra mer på känn. Och om det ska gå fort och även sitta kvar, så dras det nog gärna lite för mycket än för lite. En däckfirma som plockar fram en momentnyckel skulle hysa mitt fulla förtroende. | |
|
Drar mina till 120 nm med momentnyckel. Litar inte på däckverkstäder som drar för fulla hus,m typ 400 nm så det inte går att få bort vid en punka eller liknande, många får det problemet ! |
|
|
Konstigt.. Jag vet minst två däckverkstäder i min närhet som använder stavar.. Ni menar väl krafthylsor som är ca 20cm långa, och smala på mitten? Trodde att det var standard. ------- Min bil suger inte... |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jupps, finns tex hos Biltema och Swedol Länk Länk Ja, jag utgick också från att i princip alla däckverkstäder använder dessa. Borde ju vara perfekt för de lite stressade gummihusen. |
|
Ja, precis. Fast jag har även sett andra, med fasta hylsor på. En av varje för 17, 19, 21. I olika färger efter storlek, inte som i länkarna efter moment. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Bra inlägg BMW-slangen! Instämmer med er övriga att däcksverkstäder är experter på att tokdra bultarna så de sitter alldeles för hårt, samt förstöra låsbultar på vår bekostnad. Har även varit med om vid några tillfällen att de dragit sönder gängor, så det tagit en halvtimme extra. Bättre att dra själv, göra rent anliggningsytorna med en stålborste och lägga lite kopparpasta på gängorna, för att hålla borta elektrolyten saltvatten. |
|
|
Så vad är slutsatsen? 120 resp 140Nm efter noggrann rengöring men ska det vara torrt eller ska det smörjas, och i så fall var (kona, gänga etc)? |
|
|
Marin, dra till 120 sedan kan du känna lite med manskraft så ser du att det inte är superhårt. Du ska ju efterdra också, så knyck till lite extra om du känner för det jag har aldrig haft några problem att få bort mina bultar själv och dom har inte ramlat av :) Jag har hört att man inte ska smeta på något alls, och eftersom jag drar med rätt moment ser jag ingen anledning till att göra det då det funkar bra ändå ! Det som jag alltid gör är att med smergelduk eller liten stålborste rengör nav osv från ytrost. |
|
|
Både gängor och konor ska smörjas med olja eller kopparfett annars uppnår man inte rätt moment! Mvh. Richard |
|
|
Undviker det ändå, har hört flera säga att det är bull. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@marin849 : Har du M12-gängor drar du 120 Nm. Har du M14-gängor drar du 140 Nm. Applicera en liten droppe olja på gängan innan du skruvar dit den. Som richo skriver, gängorna ska smörjas. Står även i BMW TIS "Apply a thin coating of engine oil to threads and tapers of used wheel studs before insertion." Länk @captainoats : Kolla igenom mitt tidigare inlägg (det där långa). Där får du en utförlig förklaring varför samma typ av skruv kan dras olika hårt i två scenarios (tex rostig vs smörjd) fast man drar med exakt samma moment. Vilka säger att det är "bull"? |
| Håller med richo, utom möjligen kopparfettet om det gäller alufälgar. Risk för galvanisk korrosion, men jag tror inte det är gravallvarligt. | |
|
Det blir ingen galvanisk korrosion, det tyckerr jag att jag borde ha märkt isåfall under de drygt 10 år jag gjort likadant. För mig har det känts ganska självklart att inte ha helt torra gängor, avskyr saker som kärvar. Jag vet inte om det är fel tänkt, men själv har jag tänkt att en liten droppe kopparpasta till slut kläms bort mellan anliggningsytorna pga trycket blir så högt, men att den då lägger sig och fyller ut, så att inget saltvatten kan tränga in (elektrolyt vid galvanisk korrosion)? Hur som helst: jag har gjort likadant många år och aldrig haft problem. |
|
|
Åh, jag bara älskar BMW TIS. De gör alltid saker så ordentligt i fabriksinstruktionerna. Man får den där härliga känslan av att de tyska ingenjörerna är närvarande, precis som när man kör bilen. Det finns ju t.ex. toleranser angivna för ovalitet och skevhet på fälgar, balanseringsförhållningsregler och gränser och allt möjligt. Som antagligen ignoreras av konsumenter och verkstäder och så undrar man varför bilen inte funkar 100%... Threads and tapers. Taper=konan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.