AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.891

Vilket åtdragningsmoment på hjulbultar 520 d F10?

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vilket moment ska man dra åt hjulbultarna med på en BMW 520d 2012 EDE?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Intressant fråga ! Är nog väldigt få som gör detta framför allt verkstäder har bara sätt att de använder momentnyckel på tyngre fordon vid däckbyte.

Googlar man lite så verkar åtdragningsmoment fr 110-140nm vara vanligt.

Står det inget i instruktionsbocken?

mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det står bara att BMW bör byta hjul och inget moment.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
140 Nm.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag brukar dra mina fälgar med 120Nm.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag brukar dra 10Nm med momentnyckel, dock alltid med rena ytor på fälg o nav.
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
120 Nm
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Föll bort en Nolla i mitt inlägg:) skulle vara 100Nm såklart
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tunga fordon brukar man bara göra det på framdäcken
Beror väl på vad det är för material i fälgarna med antar jag, eller? Jag drar alltid mina bultar på "känn", utan momentnyckel. O de gånger jag väl kontrollerat vilket moment de sitter med egentligen så har det legat runt 100Nm. Man skall inte dra bultarna så hårt att man deformerar konan i fälgen så att säg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Numera finns det ju både M12 och M14 gängor på hjulskruvarna och de skall dras med olika moment.

E60/E61/E63/E64 skall dras med 120 Nm
Länk
Länk

E53/E65/E66/E67/E83 skall dras med 140 Nm
Länk

Drar alltid mina med momentnyckel (korsvis) efter noggrann rengöring av de olika kontaktytorna (samt hjulskruvarna vid behov). Ytorna brukar alltid få sig en större översyn vid byte mellan sommar/vinter-däck.

Inga större problem att dra med känn, om man har känsla för detta! Väldigt få verkar ha det, de tar i för kung och fosterland så de nästan välter bilen. Resultatet blir deformerade konhål, skruvar som är så förlängda att det är skrämmande, gängor som ser ut som kom-och-hjälp-mig och så vidare. Det är väldigt få som är inom 100-130 Nm området när de drar för hand, de är troligtvis ofta uppåt 150-180 Nm istället.

Man kan inte dra på känn om man aldrig fått känna på hur 100-130 Nm känns.

Har jag inte en momentnyckel liggandes i närheten så drar jag på känn såklart, det fungerar fint det också. Drog på känn innan jag köpte momentnyckeln men efter jag köpte en momentnyckel och fick "känna på" hur 100-130 Nm insåg jag att jag hade dragit på tok för hårt alla gånger innan dess.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Material på fälgarna påverkar inte vilket moment man ska dra med.

Det är endast egenskaper hos skruven som avgör storleken på momentet.

Syftet med momentdragning är att skapa en förspänningskraft (klämkraft) i skruvförbandet. Man vill ligga under skruvmaterialets sträckgräns för då deformeras skruven elastiskt dvs den återgår till sin ursprungliga form när man lossar den senare. Drar man åt för hårt och överskrider skruvmaterialets sträckgräns hamnar man i det så kallade plastiska området, då deformeras skruven och återfår aldrig sin ursprungliga form.

I vissa fall drar man skruven medvetet in i det plastiska området. Man kan då åstadkomma en markant högre klämkraft men med nackdelen att skruvarna bara kan användas en gång. Ofta används vinkeldragningsmetoden för dessa typer av skruvar. Topplocksskruvar brukar vara i denna kategorin.

Faktorer som avgör vilket moment man ska dra med är främst skruvens hållfasthetsklass (tex 8.8, 10.9 och 12.9), dess gängdiameter och gängstigning. Men även ytbehandling samt eventuella smörjmedel är också viktiga. Notera att momenten i förra inlägget gäller skruvar med en droppe olja på (eller liknande material tex antikärvpasta).

Värt att tänka på är att vid momentdragning under "normala förhållanden" så går 50% av momentet åt till övervinna friktionen mellan anläggningsytorna, 40% till att övervinna friktionen i gängorna och endast 10% till själva klämkraften. Med effektiv smörjning så kan man dock komma upp till att använda 20% till själva klämkraften.

Så normalt sett så är det 90% av det moment man drar med går till att övervinna friktion. Då kan man lätt förstå att friktionsförhållanden påverkar det vilket moment man drar åt skruven med.

Låt oss ta två exempel.

Första exemplet, anta jag har torra gängor med en hel del friktion. Jag drar åt med 120 Nm. Då "används" 120 * 0.9 = 108 Nm till att övervinna friktionen och de övriga 12 Nm till att faktiskt åstadkomma klämkraften och töja ut skruven.

Andra exemplet, säg att jag nu oljar in samma gängor som ovanstående exempel och därigenom sänker friktionen och endast 80% av momentet dvs 120 * 0.8 = 96 Nm går åt till att övervinna friktionen. Då går 24 Nm till att faktiskt åstadkomma klämkraften och töja ut skruven.

Genom att olja in så får jag plöstligt dubbelt så högt moment som verkar på själva skruven, fastän jag drar med 120 Nm i båda fallen.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Herre Gud! Vi pratar inte om rymdraketer här.
Dra åt muttrarna(utan att överdriva) så att de verkar sitta bra, kolla om ni vill efter ett par dagar så att de fortfarande verkar sitta bra. Så, klart.. :)

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Eller det är väl bultar på BMW? Sak samma.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det finns väl en orsak att originalmutternyckeln som ligger i verktygsfacket är så kort som den är, Tvivlar på att fabrikanten skulle skicka med ett verktyg som gör bilen trafikfarlig då man använder det.
Den räcker absolut till att ge godtagbart moment för både ut och in. Det finns ju förstås dom som är tvungna att hoppa på den för att få det lilla extra... Att bli stående i ödemarken och upptäcka att någon idiot använt typ "Lastbilsmutterdragare" då dom bytt hjul och man bara har bilens originalverktyg med sej är inte så där humoristiskt... Been there, done that..

På "ny"bimmern blev det ledskaft+ rör för att lossa hjulen vid däckbytet

///Göran
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Simon76 : Det är precis vad jag skrev, fast det fanns lite extra intressant info inlagd.

Men för att summera mina två senaste inlägg.

Inlägg #1
Dra åt M12 hjulskruvar med 120 Nm, M14 hjulskruvar med 140 Nm.
Går alldeles utmärkt att "dra på känn", "utan att överdriva" med mera.
Problemet är att majoriteten drar åt dem ALLDELES för hårt och går efter principen "bäst att dra åt lite till för säkerhets skull". Skruvarna sitter där, men ofta orsakar det onödiga skador och även frustration i vissa situationer som tex Forry upplevt.

Inlägg #2
Bara för att man har en momentnyckel inställd på korrekt värde betyder det inte att man automatiskt drar åt skruven korrekt.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
bmw-slangen,
Ok, jag tappade dig en bit in i andra stycket och slutade läsa. Hehe ;)

-------
Min bil suger inte...
Slangen: Tänkte på att en "mjuk" alu-fälg skall nog inte dras lika hårt som en plåtfälg, man kan ju få sättningar/deformeringar i fälgen, o det vill man INTE ha?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Simon76 : Hihi, fullt förstårligt när man kanske bara ville veta hur hårt man ska dra skruvarna :-) Skulle dock någon vilja veta lite mer varför så finns det lite info där. Annars kan jag rekommendera Bultens Teknikhandbok
Länk

@Dawwe : Jo, satt och funderade lite på det också. Men oavsett material i fälgen så vill man ha samma klämkraft mellan fälg och nav (vilket skapar friktion mellan ytorna på fälg och nav och håller fälgen på plats). Och enda sättet att få samma klämkraft är att dra skruvarna med likadant moment.

Lite off-topic - men kommer ihåg att i min gamla E30 så hittade jag ett par gamla original hjulskruvar med original papperslapp som sa att dessa hjulskruvar måste användas till lättmetallfälgar (de var avsedda för reservhjulet som var i lättmetall). Hur jag vred och vände och jämförde kunde jag inte se minsta skillnad på dessa hjulskruvar och alla andra jag hade liggandes. Kan det ha varit så att för länge sedan då lättmetallfälgar var något exotiskt som bara 80-tals-yuppies hade så kanske såg hjulskruvarna för de vanlgia plåtfälgarna ut på ett annorlunda sätt och inte var riktigt lämplade för lättmetallfälgar? Kanske de hade väldigt liten konisk yta?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Många drar åt sina bultar alldeles för hårt, däckverkstäder är experter på att dra för hårt. Dom är även experter på att lossa låsbultar med muttersmacken för att sedan se helt förvånade ut när nyckeln går sönder och låter kunden bekosta skadan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Borde inte momenstavar vara utmärkt för däckverkstäder? Finns det några nackdelar med dessa som gör att däckverkstäder inte använder dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.