|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vilket däck (fabrikat och modell) som satt på från fabrik? Conti SportContact 2 eller? BMW brukar ju ha särskilt utprovade däck på sina M-modeller. Är dags för en ny omgång däck runt om. Om någon har vettig input (typ Pirelli PZero passar bättre än Dunlop, eller att nya SportContact 3 passar bättre än original SportContact 2) så tas det tacksamt emot. Samma sak om någon har sett något test av däck på just denna modell. Några billiga skitdäck kommer dock aldrig leta sig på min M5:a, så sådana tips behöver jag inte :-) Jag har originalfälgar. | |
| På två nyare M3:or jag ägt har det suttit Michelin på från fabrik, de borde väl ha det bästa även på M5:-) | |
|
Har undersökt lite mer på egen hand nu. OEM är Continental SportContact 2. Den serien är nu uppe i nr 5 i ordningen, och de gamla 2:orna finns knappt att få tag på. Problemet med E61 M5 är att dimensionerna (fram 255/40 ZR19, bak 275/35 ZR19, belastningsindex 100 då bilen är tung) inte gör att det direkt kryllar av alternativ. Efter att ha kolla av både de största näthandlarna i Sverige (www.nordendack.se, www.bythjul.com, www.dackonline.se) samt märkestillverkarnas egna hemsidor ser det rätt skralt ut. Kan här på studs beställa följande varianter: * Continental SportContact 2 (finns kvar hos www.dackonline.se, frågan är väl bara hur gamla de egentligen är....) * Michelin Pilot Sport 2 * Dunlop Sport Maxx Problemet är att hitta båda bak- och framdäck - hade det bara varit för det ena hade det inte varit några problem. Enligt Michelins hemsida ska det också finnas rätt dimensioner av deras Pilot Super Sport. Men är inte det ett semi-R-däck mest anpassad för bandagar i Porsche 911 GT3 och liknande???? Eller är jag ute och cyklar. Vad har ni satt för däck på era E61:or? Har ni kompromissat med dimensionerna och satt på 285:or bak som på E60:an? |
|
|
Kanske funkar E60:ans dimension på bakdäcken - 285/35 19 - också på E61:an (275/35 19) utan att något tar i och utan att vägegenskaperna blir lidande. Observera dock ett E61 ha smalare bakfälg än E60 (9" mot 9,5") och annan offset på fälgen. Någon som vet om 285:or passar på 9-tumsfälg? |
|
|
funfer fuher: michelin super sport är ett vanligt däck, men jag tror det finns special varianter av dom däcken anpassade speciellt för porsche (om jag inte fattat det fel). Det kan också vara att porsche rekomenderar dom också. Jag tror du tänker på "michelin sport cup" som är utvecklat för bankörning. |
|
|
Beamer guy: är du helt säker på att bakfälgarna till M5 E61 är smalare? Jag är av uppfattningen att det är samma bredd och offset oavsett E60 eller E61, däremot sitter det smalare däck på E61. ___ //Ulf |
|
|
Fast jag kan iof tänka mig att E61:an har M6:ans bakfälgar som är 9,5" med ET17 istället för ET28 som sittter på E60. ___ //Ulf |
|
|
M5:orna utrustades med 19" tums 10-ekrade lättmetallhjul (M radialeker 166) vilket var en tum större än på föregångarna. Framfälgarna var också bredare än tidigare (nu på 8,5 tum). Bakfälgarna var bibehållna 9,5 tum, men M5 touring (E61) var standardutrustad med en halv tum smalare bakfälgar. Däckstorleken fram var 255/40R19 och bak 285/35R19 på sedan-modellen (E60) och 275/35/19 på touring (E61). Som tillval (extrautrustningkod 2MB) fanns möjligheten att köpa en alternativ fälgsats från fabrik. M dubbeleker 167 var en smidd och polerad variant med fem dubbelekrar och fälgstorleken 8,5x19 fram och 9,5x19 bak (även för touring). Däckstorleken till dem var samma som på standardfälgarna. Som tillval erbjöds även en 18" fälgsats endast för vinterbruk (extrautrustningskod 932). BMW M dubbeleker 184 med vinterdäck i storleken 245/45 R18. Fälg- och däckspecifikationer: M radialeker (styling 166) Fram: 8,5x19 ET12 Bak: 9,5x19 ET28 bak Däck: 255/40R19 fram och 285/35R19 bak (M5 touring: 275/35R19) M dubbeleker (styling 167) Fram: 8,5x18 ET12 Bak: 9,5x19 ET28 bak Däck: 255/40R19 fram och 285/35R19 bak (M5 touring: 275/35R19) M dubbeleker (styling 184 för vinterbruk) Runt om: 8x18 ET14 Däck: 245/45R18 runt om |
|
|
Jag har 167-fälgen på från fabrik. Den är 9*19 ET2. Exakt samma som 166-fälgen jag har vinterdäcken på. För säkerhets skull var jag ut till baraget och kollade i morse - så jag är 110% säker. Så 9-tumsfälg alltså. 10 mm bredare däck på samma fälg betyder 5 mm extra på varje sida. Knappast så det tar i någonstans. Frågan blir väl snarare om däcket som sådant är för brett för fälgen. |
|
|
sura: texten du skriver säger en sak medan sammanställningen under säger något annat men efter lite sökning så verkar det som E61 faktiskt hade 9x19" bak och då med ET17. Man lär sig nya saker varje dag. FF: Om du har en M5 E61 med M167 från fabrik så borde det således vara ET17. Vad jag kan se så finns det ingen M167-fälg som har ET2. Det finns en framfälg till M6 Competition Package som är 9x19" med ET6. ___ //Ulf |
|
|
Jag får kolla upp offseten igen i fälgens instansning. Det är originalfälgar från fabrik så är fabriksarna på 17 mm så är mina fälgar det säkert också. Men bredden är definitivt 9 tum. |
|
|
Yep, det är 17 mm ET på bakfälgen. Korrekta fälgmått för E61 M5 är alltså (oavsett vilken av de 2 fälgarna som var fabriksmonterad): Fram: 8,5*9 ET12 Bak: 9*19 ET 17 |
|
|
Har åkt på dom flesta märkes däcken, finns bara ett självklart val Pilot sport 2! Snygga, bra egenskaper, lagom grepp dock börjar dom låta lite när dom kommer under ca 4mm. |
|
|
Tobba_: det för dom flesta däckmärken och min uppfattning är att Michelin låter mindre än många andra när dom blir slitna. Värst tycker jag är de däck med V-mönster. ___ //Ulf |
|
| Får lyfta denna gamla tråd då jag inte hittar nån annan. Jag behöver köpa nya däck och undrar vad ni rekommenderar? Va inne hos en däckleverantör istan och han tyckte jag skulle köra på Yokohama advan sport 105S. Va tycker ni? | |
|
Jag har haft Yokohama Advan, kör nu på Michelin Super sport och det är skillnad. Lägre ljudnivå och mycket bättre grepp. Får väl se hur det blir med slitaget. |
|
|
har kollat på den här sidan Länk Och där är Michelin pilot sport PS2 nått att ha eller ska man välja nytt annat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.