AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.228

Sista ladufyndet? Nu är frågan hur jag får igång den!? jälp!

Har fått tag på en igenmossad 750 IAL som varit i Weibull släktens närhet och nästan helt rostfri o avgassystemet (original) ser ut som nytt! Mm..
Så fort som attan begav jag mig neråt för att ta upp han på släp o körde hem och sen började den roliga detektivleken att försöka få igång den och eftersom jag fått bilen för en symbolisk summa så vill jag inte med allt för avancerade åtgärder och inte för mycket mekandes, har tummen lite utanför bullseye i handen Men jag skaffade iaf ett hyfsat 100ah batteri från en annan 750 jag har och sen laddat jag på det så det var helt okej med mos i för att dra igång den.
Hade rent luftfiltrena, hade i oljor, bensin och karburatorsprit för en tom tank som stått länge.
Kylar vatten mm och sen satte jag i batteriet och då började all el direkt hoppa igång och alla lampor mm funkar! Men larmet går hela tiden förutom när jag låser den, öppnar jag den och sätter mig och drar i nyckeln så tjuter den tills tändningsläget kommer i då slutar den men lampan uppe på intrumentbrädan lyser ända
Sen när jag kör tand ing så gör den check kontroll och säger nåt om olje sensor, katalysator, luft burkarna och nåt om lysena mm och när jag försöker dra igång han så är det som att det är nån startspärr som låser den men det verkar också konstigt för den börjar ju tugga igång men tänder liksom inte, hade startgas i luftburkarna och Ja det sitter tand stift i :)
Så frågan är hur löser jag detta mysterium är det någon som kan ge mig ledtrådar och halmstrån allt är tacksamt?!
Varför ger den meddelande om katalysator tex det lär väl inte bo nnåt i katalysatorn som byggt bo där? Och varför skulle den göra att den inte går igång?
Kan allt ha med larmet, startspärr att göra och hur löser jag det isf för centrallåset funkar och låser hela bilen och låser upp den men så fort man öppnar en dörr så går larmet..
Vill verkligen rädda denna pärlan även om jag är novis i mekvärlden men jag håller precis på och lär mig!
Tänder den på startgasen?
Nej :/
Är det bensinpumpen eller ska kolla ev brända kablar i säkringsboxen eller om det är startspärren och larmet som gör det hur får jag bort det då? Har provat flertalet gånger att låsa o vänta olika länge mm men ingen skillnad...
Tack ska kolla/ prova det där med skyltbelysningen ang. det andra inlägget
Om den inte tänder på startgas så kan det ju inte vara någon gnista. En gnista skulle tända startgasen, åtminstone ibland, eller hur?

Varför du inte har gnista vet jag inte, vet inte så mycket om e32. Men startspärr är ju en möjlighet, en annan är att den tror att automatlådan är i drive - inte i park. En tredje är att det inte är kontakt mellan fördelars och stift. E38 har separat spole för varje stift, och ingen fördelare, men jag tror e32 har fördelare? Kanske spole / kablar är dåliga? Är det gamla fördelare med kondensator så är kanske den trasig?

Det är ju hög spänning i tändkablar, men om du har tjocka handskar och drar av en tändkabel från ett stift och håller den nära gods samtidigt som någon kör starten, så ska ju en gnista hoppa.
Låter som det skull vara startspärren som jäklas då tänder inte, men å andra sidan brukar den inte dra runt motorn heller.

Lasse ,e38 750 med m73 motorn har fördelare precis som på m70 som sitter i e32an.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
har du kollat så att du får gnista? jobbigt att ta ut stiften men jag skulle ta ut ett och kolla. använd tång med gummihandtag, det brukar jag göra för att få kontakt mot blocket.
som tidigare skribent skriver så ska väl inte motorn dra runt om startspärren skulle vara boven(?), inte heller om lådan skulle ligga i ett annat läge än "P", det gör den inte på min iaf..

jag har precis bytt till mig en e32 750 (som förvisso går klockrent) men det skulle vara intressant att veta vart detta hamnar eftersom jag kallt räknar med problem i framtiden ;)
Hej,
Kan du säga lite mer om vad det är för bil? "750iAL" räcker inte riktigt. E32 eller e38? Årsmodell?

/Lennart
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Är det en E32 kan jag hjälpa till lite, men vi måste få reda på modell och årsmodell innan det kan bli nått vettigt sagt här.

/Mats J

Hej!
Det är en E32a 750 IAL
Nu när jag tänker efter så tänder den inte utan den står bara och hackar på starten när man vrider nyckeln och eftersom larmet jävlas hela tiden så borde det väl vara startspärren?? Det ser dessutom ut som att det ska sitta ett extra batteri i bakluckan på två stänger, men satt dom öppet ut i bagage luckan fler det gör dessa eller är det nåt förmån bas installation tro?? Har ett 100 Ah batteri som är helt ok så det borde ju räcka med det för att starta bilen!?
Sen var det flera kopplingar där batterier sitter under bakdynan , har fler 750 men inte såna anslutningar. Vad är dom till tro? Stereo? Kan skicka bild på det.
Sen kanske ni kan hjälpa till ang. min andra tråd om att komma in i en.750 som nödhandtagsmekanismen på höger passagerar dörr beckat igen och jag vill inte bryta mig in i bilen och jag har ingen skidlucka så jag kommer inte.in via bakluckan och.vill inte ligga under o leta kablar men det var en som skrev att man kan nödladda E38an via skylt belysningen bak. Går det på E32orna?? El om man lyfter den typ till bärgningsvinkel så kanske den låser upp? Vill gärna ha.hjälp med det utan att krossa en ruta el låsom det går!!
Jag känner igen problemen från både E32&34.
I mina fall så har det handlat om startspärr. Montera bort allt vad startspärr heter och ev även larm så tror jag att det kan hända grejer.
Detta är ett flyktigt och inte så precicist svar men jag har erfarenhet från 3 bilar genom åren som alla stått länge och där startspärr & larm varit källan till många problem.
Ett friskt välladdat 100Ah batteri bör vara tillräckligt. Ibland så beter sig dessa bilar lustigt med för "klena" batteri men det verkar långsökt i detta fallet.

Lycka till

München
Hej ladufyndare,
Du borde nog komma med årsmodell också. Om du inte vet - fast du har väl reg-bevis? - Prova att lägga in chassinumrets sista sju bokstäver/siffror på t ex realoem.com, så får du veta lite mer.

Om du har två (eller fler?) batterier, skulle jag tro att båda behövs och måste vara friska. På min e38 finns det ett "systembatteri" och ett "startbatteri". De samarbetar enligt ett intrikat schema, men om ett av dem är dött, fungerar bilen bara inte.

Kanske hade E32:an inte kommit lika långt i utvecklingen, men som sagt, har du två batterier skall båda var i form. Det är jag rätt säker på.

Men snart - särskilt när du lagt ut årsmodellen - får du nog mycket input!

/Lennart
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Lila batteriet i skuffen är för att hålla igång extrautrustning som tex bensinvärmre eller stereo. Tror knappast det behövs. Fanns bara på vissa modeller med mycket extrautrustning.
Stor risk att du har problem med startspärr, kolla om du åtminstone har spänning till styrboxarna då du skall starta.

Vad gäller öppning, så studera huvmekanismen på en bil du kan öppna, du får knäcka den vänstra grillen så kan du komma åt att öppna huven utifrån (så var en bil hanterad som jag köpte, för batteriet hade varit urladdat) Sedan finns en pluspol i motorrummet.
Grillbiten går att ersätta.

/Mats J

Kolla säkringar, på min gick motorn runt men ström gnistan när säkringen till tutan gick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.