AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.503

Står era bilar på växel i backe när de är varma?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Märkte när jag efter en 10 mils tur till tjejen och parkerade på hennes branta garagenedfart en ny grej. Visserligen nybesiktad med godkänd handbroms, men det känns ju lite underdimensionerat på en BMW, så jag provade om motorn enbart själv skulle hålla bilen i backen. Varken på ettan eller backen gick det att få den att stå kvar. Kolvarna passerade TDC med några sekunders mellanrum och hade jag gått därifrån hade den nog stått mot bilen nedanför inom en kvart. Misstänker att det inte är så när oljan är kall och tjockare.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Växel i är inte en ersättning utan ett komplement till handbromsen i branta backar. Själv skulle jag inte våga lämna en bil med bara växeln i när den står i en backe.

Kör själv automat så det är inget "problem" för mig. Men när jag kört manuell har jag i första hand använt p-broms och sedan kompletterat med växel (ettan) i vid brantare lutningar.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Edit: Och visst har du rätt i att det går tyngre att få runt motor, växelåda, slutväxel mm när grejerna är kalla.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, visst använder jag både och i en backe. Men tänkte bara kolla effekten av dom separat. Den små trummorna bak till p-bromsen kräver ju att allt är justerat och löper lätt, då det finns små marginaler.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.