AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.179

När kommer nya dieselmotorer?

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag har funderingar på att köpa en ny 1-serie. Jag har bara ett problem och det är den råa motorgången i dieselmotorerna.
Är det någon som vet om det är några nyheter på gång av BMW's dieselmotorer den närmsta tiden?
Om det är det lite råare ljudet vid acceleration du menar tror jag inte BMW eller någon annan kommer en en fyrcylindrig lösning på problemet. Redan förra 1-serien var utsatt för onskemål om en 6-cylindrig Diesel, men den bilen ansågs bli för dyr och framtung med enbart bakhjulsdrift med en sådan motor. Nu finns dock det nya chassiet i F20/F21 samt xDrive vilket talar för en 130d (samt möjligen en 135d och en 150d). Priset skulle (tror en del inom BMW) fortfarande tala mot ett sådant motorval. Själv tror jag en 130d kan komma nästa år, men detta är givetvis bara en gissning. En fin bil skulle det bli, speciellt en 130d xDrive!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Nej det är inte ljudet vid accleration jag menar utan den allmänt råa gången. Känns som att flera andra tillverkare (tex VW/Audi) har mjukare och tystare gång, mer bensinlik.
Hur tycker du det är i 520d?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Någon som vet hur gångkulturen är på 116D EDE? Till skillad från 2l motorn i 116d, 118d och 120d så är ju denna på 1.6l och är från PSA.
Sen håller jag med TS, VW Golf bluemotion som jag har kört har riktigt fin gångkultur, tror knappt det är en diesel. Drar fint under 1500 rpm också utan att vibrera. Att den sen inte är lika kul att köra som en etta är en annan femma. :)
Sen gillar jag orret vid gaspådrag i min 116d och det diskreta wastegate pyset när man släpper av, men den går rått. BMW har ju fått lite kritik för detta i motorpressen också.
Ku
109
Kunta
120d -06
Jag har en 125d och tycker faktiskt den går mjukare än 120d. drar fint från 1200 varv utan vibrationer upp till 5000 varv :)
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag har sålt min 520d så nu kör jag bensinare för tillfället. 520 är bättre ljudisolerad så där är inte dieselknattret och råheten lika påtaglig men det märks ändå lite.
När jag provkört BMW's dieselbilar och sedan sätter mig i min så slås jag av hur tyst och mjukt den går. Har funderingar på att välja en 116i eller 118i istället. Allra helst skulle jag se att det kom en ny dieselmotor med mjukare gång.

Har samma fundering som P-OA, ang 116d EfficientDynamics. Någon här som kört den och kan säga om den är mjukare/tystare i gången?
I så fall skulle det kunna vara ett alternativ om det inte vore för bristen av dragmöjligheter på den. Alltid något som ställer till det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Med tanke på att BMW:s dieselmotorer får motorvärldens pris (speciellt då 2-litersmotorn) år efter år efter år så tror jag inte direkt det är på gång några revolutionerande förändringar, utan snarast små gradvisa förbättringar från år till år, på samma sätt som de alltid gjort.

Ts frågar väl snarast om motor-konstruktionens motsvarighet till ny modell-lansering som t.ex. "Nya tre-serien".
AlexanderK: Det är väl BMWs bensinmotorer som prisas från år till år och inte deras dieselmotorer?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är både och, faktiskt oftast dieslarna.

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.